Според публикации в медиите, Mercedes оттегля не само B-класата, но и A-класата
Марката от Щутгарт иска да предефинира бъдещия луксозен свят на Mercedes. Компанията изрично даде да се разбере, че Mercedes иска да се съсредоточи върху луксозния сегмент с нова стратегия, която беше представена на 19 май 2022 г.
Шефът на Mercedes Ола Келениус представи новото моделно разписание на марката, което предвижда ясен фокус върху лукса. Наред с други неща, той говори за намаляване на броя на вариантите на каросериите в долния край на портфолиото на марката от седем на четири, а „базовото ниво“ трябва да бъде „преработено“, каза Келениус в конферентен разговор. Това и няколко други твърдения предполагат края на A-класата, чийто редовен моделен цикъл предполага излизането на наследник през 2025 г. Очаква се първият модел, базиран на новата платформа за електромобили Mercedes Modular Architecture (MMA) да излезе на пазара през 2024 г. - това може да бъде новото базово ниво. Упорито се носят слухове, че е възможно първият модел да е Sports Utility Limousine (SUL), т.е. обикновена кола със SUV атрибути.
Шефът на Mercedes спомена също, че целта им не е да се конкурират с масовите автомобили. В хода на недостига на материали, причинен от пандемията, базираната в Щутгарт компания от известно време вече даде предпочитание на по-скъпите (и следователно по-печеливши) модели, когато става дума за доставка на части. „Неволният експеримент“ за изтъняване на портфолиото в по-ниските сегменти вероятно носи добри резултати щом насърчава Mercedes да се съсредоточи върху луксозния сегмент и да не развива повече модели под C-класата.
Това не означава, че компактните модели от Mercedes ще изчезнат за една нощ. Както споменахме, въведената през 2018 г. A-класа ще продължи до 2025 г., докато календара за B-класа продължава до 2026 г. Фактът, че минивановете вече не са хит сред клиентите, се дължи на факта, че по-популярните SUV модели се купуват все повече и повече. Затова и отдавна се обсъжда краят на B-класата. Наскоро обаче семейството на A-класата беше допълнено от варианти с PHEV задвижване, които ще останат актуални, докато новоразработената MMA платформа не замени предишната платформа MFA-II с предно задвижване. MMA (Mercedes Modular Architecture) е предназначен предимно за електрифицирани и чисто електрически варианти на задвижване. Но платформата може да подслонява и три- и четирицилиндрови двигатели, вероятно монтирани напречно под предния капак. Тогава двигателите с вътрешно горене могат да служат само като range extender. Както споменахме, първият MMA модел е обявен за 2024 г.
Извод
Mercedes е на път да претърпи радикална трансформация. Според последните изявления за бъдещето и стратегията на марката от главния изпълнителен директор Ола Келениус, е много вероятно А-класата да няма наследник. За B-класата това се обсъжда от известно време.
Текст: Виктор Брайков