През април Shell започва проучвателен сондаж, за да отрие потенциала в блок Кубрат
Електрическата мобилност може и да настъпва с пълна сила, но прогнозите за това какъв ще е броят на продадените автомобили след три или пет години и какъв ще е делът на електромобилите са изключително хипотетични. Никога не могат да бъдат предвидени фактори като „дизелгейт“ или пък темпото,с което ще се усъвършенстват технологиите в областта на батериите. Освен фиксираните стойности като определените срокове за нивата на емисии, в уравненията има още много неизвестни.
В този контекст фосилните горива още дълго време ще продължават да играят важна роля в автомобилната индустрия и петролните компании ще продължават да търсят нефт навсякъде по света.
По едно историческо стечение на обстоятелствата 160 години след първия промишлен сондаж за нефт (повече за историята на нефтената индустрия можете да прочетете в книгата „Сълзите на дявола“) в щата Пенсилвания в САЩ, компанията с дългогодишен опит Shell започва проучвателни сондажи в югозападната част на Черно море или в близост до южното ни Черноморие. Royal Dutch Shell получи разрешение за проучване на нефт и газ в „блок 1-14 Хан Кубрат“ в българската изключителна икономическа зона на Черно море през февруари 2016 г. и след прецизни сеизмични изследвания установи потенциал за наличие на въглеводородни залежи в промишлени количества. След направените анализи и графиките на геоложките хоризонти под морското дъно се установяват признаци за наличия на делти на реки които са предпоставка на наличие на запаси от нефт. Според органичната теория за образуването на нефта през няколко топли периода в развитието на Земята в делтите на реките вливащи се в моретата и океаните е имало огромно количество планктон. Умиращите живи организми са се утаявали на дъното, а наносите носени от реките са ги запечатвали. С годините затворената органична материя е претърпявала преобразувания под натиска на все повече пластове и съответното налягане достигайки до това което днес наричаме „петрол“ или „нефт“. В повечето случаи под влияние на налягането нефтът е започвал да мигрира към повърхността на Земята. Ако той срещнел непроницаеми пластове които да го задържат, а под тях е имало порьозни пластове както пясъчници, той се натрупвал в празните пространства между частиците. Обикновено с движението на пластовете, респективно на тектонските плочи се създават именно такива гранични пластове създаващи основа за образуване на нефтени резервоари. Според Александър Кейс – ръководител на проекта "Проучвателни дейности в България в Shell" под Черно море по подобие на Каспийско море има потенциални резервоари на нефт. Въпросът е в това дали при миграцията той е бил уловен в това, което геолозите наричат „капани“. Тези райони са гранични за няколко тектонски плочи като Евразийската, Арабската и Африканската. Това заедно с няколко подплочи са още една предпоставка за наличие на нефт.
В началото на април 2019 г. високотехнологичният сондажен кораб Noble Globetrotter II, същият използван от Total в северния блок Аспарух ще започне процедура по извършване на дълбоководен сондаж на дълбочина от 1500 м и на още 2500 под под морското дъно. Това ще стане на около 80 км от брега или на 115 км източно от Бургас. Като база за транспорт ще се използва пристанище край Варна, тъй като там вече са изградени съоръжения, обслужващи проучванията на северния блок Аспарух. Два транспортни кораба ще имат грижата за транспорта на необходимото оборудване, а високоскоростен кораб ще превозва работниците. След три или четири месеца сондажът ще бъде запечатан и ще започне анализ на данните.
Като компания от най-високо ниво, Shell гарантира, че ще спазва стриктно всички изисквания за опазване на околната среда. Shell вече е инвестирала значителни средства като част от кампанията си за социална отговорност в учебни заведения и близките до мястото на добива общини. Със сигурност обаче трябва да изминат още няколко години преди потенциалът да бъде оценен и да започне промишлен добив на нефт ако такъв бъде намерен в количества, от които има икономическа изгода.
Въпреки високотехнологичните системи за проучване и анализ търсенето на нефт си остава високорискова дейност от гледна точка на вероятността за откриване. При дълбоководните сондажи тя е и доста скъпа. Въпреки това компании като Total, OMV, Repsol, Turkish Petroleum Company (TPAO) Shell и ExoonMobil имат интерес към това, което се крие под Черно море. TPAO смята, че в района има около 10 милиарда барела нефт.