Преди години всичко беше по-добро – автомобилите бяха по-леки и по-приятни за шофиране. И със сигурност онези избледнели в паметта модели бяха по-икономични. Дали всичко това е вярно и къде в действителност е прогресът, ще изясни сравнението между представители на различни поколения от три марки. В първата част на поредицата ams.bg ви представи сравнение между BMW 2002 tii и 118i. Сега идва ред на Audi Quattro и TT Coupе Quattro.
“Quattro не е автомобил за пресечен терен, просветът му е твърде малък за това.” В началото на осемдесетте години указанията за употреба задължително трябваше да съдържат подобни подсещания, все пак при Quattro ставаше дума за “първия бързоходен сериен автомобил с двойно предаване”. Колко спънато описание на една техническа революция, която щеше да промени не само рали спорта! Дотогава четирите задвижвани колела бяха запазен периметър единствено за катерачите всъдеходи.
Сурова сила
За да е наистина бързоходен, петцилиндровият мотор от Audi 200 Turbo е получил допълнителна порция от 30 к. с., което е помогнало на баварската машина да достигне 222,2 км/ч в теста, проведен от auto motor und sport през 1981 г. И това – въпреки ръбестата форма с широко раздути калници и мизерния коефициент на обтекаемост от 0,40.
Срещу насрещния вятър и големите загуби от триене при постоянното двойно предаване – в нашия тестов автомобил от 1988 г. вече с второ поколение междинен torsen диференциал – петцилиндровият мотор се сражава с рев, обагрен от великолепно-страстните дисонанси на горивния процес. Еуфорията на 2,2-литровата машина незабавно заразява и водача, дори обикновеното потегляне се превръща в състезателен старт, след който очаквате скока над първата гърбица по пътя. Всъщност акустиката далеч изпреварва тягата - след изненадваща слабост в ниския оборотен диапазон моторът с два клапана на цилиндър се вдига на щурм едва когато турбокомпресорът достигне максималното си налягане от 0,85 бара при 3500 об./мин.
Бързаме да напуснем града и да навлезем в криволичещите второстепенни шосета. Въпреки че двигателят е разположен пред предния мост, което не се отразява добре на тегловия баланс, недозавиването при Quattro е значително по-слабо, отколкото се бяхме опасявали. Все пак ако искате да постигнете висока скорост в завоите, трябва здравата да се потрудите. Кормилната уредба с тежък ход споделя с водача всички удари, както и влиянието на задвижването. При игра с педала на газта задницата поднася към външната страна на завоя, а спирачките – все пак вече с ABS – изискват юнашко настъпване.
След кратка пауза за поемане на дъх се прехвърляме в днешното TT Quattro. Каросерия, калници, арматурно табло – изобщо всичко, което при първообраза беше причудливо ъгловато, в наследника е огладено и заоблено. Ако старецът в много свои детайли изглежда като импровизация на конструкторите около революционния силов тракт, при създаването на ТТ дизайнерите са участвали напълно равностойно.
Модни тенденции
От характеристиките на двата модела еднакво звучат само мощността от 200 конски сили и двойното предаване. Haldex съединителят в ТТ обаче предава част от задвижващата сила назад само при буксуване на предните колела – още щом превъртят с четвърт оборот. Така съвременното Quattro през повечето време се движи само с предно предаване и малки загуби от триене, но това в никаква степен не пречупва спортния му характер. ТТ влиза в завоите спонтанно и невъзмутимо и само ако се опитате да направите това с много голяма скорост, започва лесно контролируемо плъзгане навън с четирите колела, докато ESP отново не върне автомобила в зададения курс. За такива маневри почти не е необходим пилотски талант, а още по-малко – употреба на сила. Независимо от почти идентичното собствено тегло, съвременното Audi се усеща като два пъти по-леко от своя далечен предшественик.
Въпреки по-малкия си работен обем 2.0 TFSI започва да приема нещата насериозно още от 2000 об./мин, набира чевръсто обороти и реагира на подаваната газ с похвална за едно турбо непосредственост. Предавателната кутия с директно превключване (DSG) е готова да “сервира” най-подходящата предавка само за част от секундата. По-добрите динамични характеристики са в комбинация с намален разход, като разликата е над три литра на 100 километра. Сякаш сме попаднали в друг свят.
Умелото съчетаване на турбокомпресор, прецизно дозирано директно впръскване, геометрично оптимизирани горивни камери и намалено триене е превърнало някогашното турбо от безконтролен ненаситник в обществено приемлив образцов гражданин. Успехът е толкова заразителен, че много производители вече пенсионират един по един големите си атмосферни двигатели, заменяйки ги с турбомотори с по-малък работен обем.
Текст: Дирк Гулде
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
Audi Quattro
Въпреки всичките ни симпатии родоначалникът на династията Quattro печели състезанието само в раздела за акустика.
Audi TT Copue 2.0 TFSI Quattro
ТТ е по-бърз, по-балансиран и много по-икономичен.
Технически данни
Audi Quattro | Audi TT Copue 2.0 TFSI Quattro | |
---|---|---|
Работен обем | --- | --- |
Мощност | 147 кВт (200 к. с.) | 147 кВт (200 к. с.) |
Максимален въртящ момент |
--- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
7,4 сек | 6,5 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
49 900 марки | --- |
Максимална скорост | 222 км/ч | 238 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
12,7 л. | 9,5 л. |
Базова цена | --- | 37 250 евро |