Тони Джордж подаде оставка като член на борда на директорите на пистата Indianapolis Motor Speedway, но което е по-учудващо и от семейната компания Hulman & Company.
Оставката на Тони Джордж е изненадваща, макар и не неочаквана. През месец юни 2009 г. той бе отстранен от поста главен изпълнителен директор на пистата в Индианаполис, пост, който заемаше от 1990 г. За неговото отстраняване тогава гласуваха майка му – Мери Хълмън Джордж, трите му сестри – Кати, Нанси и Джоси, както и дългогодишният адвокат на семейството Джак Снайдър, също член на борда на директорите на пистата.
Въпреки че бе отстранен от поста, Тони продължи да бъде член на борда, а за нов президент бе назначен Джеф Белскус. На практика Джордж вече нямаше достъп до финансовите средства на компанията, от които сестрите му се опасяваха, че близо 15 години издържа създадената от него Индирейсинг лига. Според неофициални източници от 1996 до 2009 г. за подържане на сериите са били изхарчени над половин милиард долара. На теория Джордж не е президент на лигата от 2006 г., но де факто той я управлява до отстраняването му от поста президент на Indianapolis Motor Speedway.
Кати, Нанси и Джоси Джордж се конфронтираха със своя брат и поеха управлението на семейната писта в свои ръце с довода, че по време на финансова криза не могат да си позволят да губят милиони долари в изкуственото подържане на автомобилен шампионат. Същото се отнася и за семейната компания Hulman & Company, която произвежда брашно, царевично брашно, бакпулвер, натриев бикарбонат и т.н.
Оставката означава, че бившият президент на най-престижната автомобилна писта в САЩ остава без приходи от семейните ценности и вероятно ще търси нови източници на доходи. Към настоящия момент той е собственик на отбор в Индикар (от началото на 2008 г. Индирейсинг лигата и сериите Чемпкар се обединиха), където пилот е доведеният му син Ед Карпентър. Миналата есен Тони обяви своя имот в покрайнините на Индианаполис за продажба, като тогава заяви, че е твърде голям за него и ще търси по-малка къща.
Причините за разрива могат да означават и нова конфронтация в Индикар. Джордж и останалите собственици на отбори разработват чрез общата компания Delta Wing следващото поколение шаси, което трябва да започне да се използва от 2012 г. На свой ред настроенията в лагера на новия президент Белскус и шефа на техническата комисия в Индикар Брайън Барнард са против този проект, което може да бъде причина за ново разцепление на сериите на две. С оглед на икономическата ситуация в света и в частност в САЩ, този сценарии изглежда малко вероятен, но не и напълно невъзможен.
Далеч по-реална изглежда възможността пистата Indianapolis Motor Speedway да смени собственика си, каквито слухове се носят вече от две години. Не са тайна апетитите от страна на семейство Франс, които управляват сериите NASCAR и повечето автомобилни писти в САЩ посредством своята компаниня International Speedway Corporation. Мери Хълмън Джордж обаче нееднократно е заявявала, че пистата в Индианаполис не е за продажба и, че тя ще остане за нейните внуци.
Само че нарасналите разходи по подръжката на толкова голямо съоръжение, включващо и голф игрище, не са никак малки, а приходите в последните години намаляват главоломно. Особено осезателно е отдръпването на зрителите в последните няколко години, когато Формула 1 провеждаше американския си кръг на трасето. В първите си две години състезанието за Гран при на Индианаполис по мотоциклетизъм също не успя да впечатли достатъчно янките, въпреки присъствието на Валентино Роси, Ники Хейдън, Колин Едуардс, Бен Спийс и Джон Хопкинс.
На фона на всичко това оттеглянето на Тони Джордж неминуемо ще промени политиката на Indianapolis Motor Speedway, защото именно той бе движещата сила в множеството иновации през последните 20 години. В това число са две преасфалтирания на овалното трасе, изграждане на нови боксове и вътрешна писта по стандартите на Формула 1, организиране на състезания от Ф1, сериите NASCAR и MotoGP, както и дейното участие в разработката на животоспасяващата предпазна стена SAFER, с която в настоящия момент са опасани почти всички овални писти в САЩ.
Текст: Десислав Григоров
Снимки: Indianapolis Motor Speedway