В страната има около 15 млн. дизелови автомобила, а 90 града надвишават нормите на ЕС
Съдът ще реши в четвъртък дали немските градове ще могат да забранят силно замърсяващите автомобили, като по този начин потенциално ще обезцени стотици милиони евро от стойността на дизеловите автомобили по пътищата на страната.
Групата за опазване на околната среда DUH е подала дело срещу Щутгарт, където е центърът на автомобилната индустрия в Германия з и Дюселдорф заради нивата на прахови частици, които надвишават границите на Европейския съюз, след като гръмна дизелгейт на Volkswagen Group през септември 2015 г.
Скандалът накара политици по целия свят да разгледат проблемите с дизеловите емисии, които съдържат азотен оксид (NOx) и за които се знае, че причиняват респираторни заболявания.
По немските пътища се движат около 15 милиона дизелови автомобила, а екологичните групи казват, че нивата на частиците надвишават праговете на ЕС в най-малко 90 града.
Местните съдилища разрешиха да бъдат забранени дизеловите автомобили, които не съответстват на най-новите стандарти за дните, когато замърсяването е най-тежко. Това е удар за немските автомобилни производители, защото една пълна забрана може да доведе до спад на цените за препродажба на превозни средства и увеличаване на разходите за лизингови договори , които се оценяват въз основа на предполагаемите остатъчни стойности.
Засегнатите немски провинции, където производителите на автомобили и техните доставчици имат силно влияние, обжалват решенията, като оставят на федералния административен съд на Германия - съдът от последна инстанция да се поизнесе дали такива забрани могат законно да бъдат наложени на местно ниво.
"Основният въпрос е дали забраните вече могат да се считат за правни инструменти", каза Ремо Клингер, адвокат на DUH. "Това е напълно открит въпрос от законова гледна точка."
Париж, Мадрид, Мексико и Атина заявиха, че планират да забранят дизеловите автомобили от градските центрове до 2025 г., а кметът на Копенхаген иска да забрани навлизането на нови дизелови автомобили в града още през следващата година. Франция и Великобритания ще забранят новите бензинови и дизелови автомобили до 2040 г. при преминаване към електрически автомобили.
Спад на дизеловите остатъчни стойности
Evercore ISI прогнозира спад на остатъчните стойности на дизела с 5%, което може да доведе до спад от 1,6 млрд. евро в оперативната печалба на осем европейски и американски автомобилни производителя.
Анализатори от Bernstein Research заявиха, че забраните за дизелово гориво в Европа ще се окажат най-тежки за PSA Group, следвани от Renault. Сред немските производители ще бъдат засегнати Daimler, чиито автомобили с дизелово гориво са около 38%, 35% - BMW и 26% - Volkswagen, пише Bernstein в доклада си от 2016 г.
Производителите на автомобили се стремят да предотвратят пълните забрани, като актуализират системите за управление на двигателя, за да подобрят филтрите за изгорелите газове, което е възможно само при автомобили, оборудвани със софтуерни системи за управление на двигателя.
Екологичните групи обявиха, че актуализациите на софтуера са недостатъчни и лобират за автомобили със стандарти за емисиите Евро 6 и Евро5, които да да получат хардуерни актуализации на техните системи за третиране на отработени газове, струващи най-малко 1500 евро на автомобил.
Напрежението с дизеловото гориво в Европа вече намалява, като пазарният му дял в Европейския съюз от 53,6% в края на 2014 г. падна до 49,9% в края на 2016 г., сочат данните на европейската автомобилна асоциация ACEA.