След 23 юли в Иран ще бъде позволена продажбата единствено на автомобили, които освен бензин за гориво използват и автогаз (LPG). Причините за радикалната мярка са преди всичко икономически - местното управление се справя все по-трудно с потреблението на бензин.
Макар да звучи парадоксално, държавата, разполагаща с вторите по големина нефтени ресурси, която дневно добива 4,2 милиона барела суров петрол, е принудена да внася отвън приблизително 40% от количеството бензин, което изразходва, на цена от около шест милиарда долара на година. Причината е, че иранските рафинерии не разполагат с необходимия капацитет за посрещане на търсенето в страната.
След като в края на юни правителството веднъж вече ограничи разхода на гориво за всеки водач до 100 литра месечно, следващата стъпка е бързото преоборудване на автомобилите към автогаз. По данни на иранското министерство на промишлеността от петък, след 23 юли всички производители са задължени да доставят единствено автомобили, които се движат на газ и бензин. В интервю на BBC News иранският министър Али Реза Тахмасеби съобщава, че постепенно дори автомобилите, намиращи се на пазара, трябва да бъдат преустроени за двата вида гориво.
Иран произвежда 1,1 милиона леки коли годишно, като водещите производители носят имената Khodro и Saipa. За тях модифицирането на двигателите с вътрешно горене към автогаз е относително проста задача – в автомобила се вгражда газова уредба, която тежи около 40 килограма.
Неясно остава дали Иран ще успява да произвежда достатъчно автогаз и дали инфраструктурата в страната ще може да се справи с по-високото търсене. Преди две седмици ограничаването на потреблението предизвика протести сред автомобилистите.