Вход

Участвай в играта на auto motor und sport и спечели Комплект зимни гуми Nokian Tyres

Отговорете правилно на въпросите и можете да спечелите някоя от седмичните ни награди или голямата награда - Комплект зимни гуми Nokian Tyres

Моля, запознайте се с Общите условия на играта

 

Каква е основната разлика между зимната и лятната гума?



Коя компания изобретява първата в света зимна автомобилна гума?



Какво представлява технологията Aramid Sidewall на Nokian Tyres?



Какво представлява технологията Coanda на Nokian Tyres?



За какво служи WSI индикатора за безопасно шофиране върху гумите Nokian Tyres?



Защо Nokian Tyres става първият производител на автомобилни гуми, който използва рафинирани нискоароматни масла при производството на продуктите си?



 

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

История на автомобилните гуми VI: Видовете гуми

25.09.2017 20:59
История на автомобилните гуми VI: Видовете гуми

Зимната гума и изобретението против пързаляне на Джон Сайп

Зимните гуми 

През 1936 г. австрийската компания Semperit пуска на пазара първата гума за зимния сезон. Тя няма нищо общо със съвременните представи за зимна гума с нейните ламели. Почти по същото време и Nokian представя своята Hakkapeliitta. В онези години гумите са с широко разпространената шарка с надлъжни зигзагообразни канали и силно изразен трапецовиден профил на протектора. Австрийските и финландските инженери обаче създават гуми с напречни блокове, които трябва да потънат в снега и да подобрят зацепването на гумата. Мнозина и днес смятат, че огромният протекторен блок означава отлично поведение върху сняг, но това е напълно погрешно – гумите с големи протекторни блокове обикновено са предназначени за кален терен. Истинският пазарен пробив в областта на зимните гуми настъпва с конструирането на протектор, изработен от специални меки и непроменящи характеристиките си при ниски температури смеси, както и със създаването на технологията за изработване на блокове с множество малки процепи, или ламели. Според множество сайтове изобретател на тези ламели е някой си Джон. Ф. Сайп (откъдето идва и думата за ламелите на английски - sipe), който ги патентова през 1923 г. Той работел в кланица и му било писнало да се плъзга по мокрия под, докато един ден не го озарила идеята да пробие с нож множество малки отвори в подметките си. Днес този тип гуми може да се познае по знака M+S, означаващ mud & snow.

Производителите на зимни губи се радват на доста сериозен интерес към този продукт напоследък. Въпреки това много хора изчакват появата на първите снежинки, за да обуят автомобила си с такива изделия, при което често са налага да плащат по-висока цена поради намаляването на складовите количества от зимни гуми. Употребата на тези гуми не е наложителна чак когато завали сняг – още с падане на температурите под 7 градуса независимо от това, дали вали сняг, или не, летните гуми започват да губят качествата си. Оборудването на автомобилите обаче започва да става наложително не само от практическа, но и от законова гледна точка – от 2010 г. например в Германия през студения сезон всички автомобили по пътищата задължително трябва да бъдат със зимни гуми, специфицирани като M+S. Определят се условията на движение, но не и времевата рамка, но по традиция тя е от ноември до Великден. В Австрия зимните гуми са задължителни независимо от пътните условия от ноември до средата на април. Истинска сигурност на пътя в такива условия може да се постигне единствено чрез използването на качествени зимни гуми. Знакът „планина със снежинка в нея”, който бихте могли да видите на страниците на някои от гумите, се използва като допълнително обозначение на този тип гуми и означава, че са преминали през всички необходими според законодателството на Канада и САЩ тестове. Много организации, занимаващи се с пътната безопасност, като германската ADAC, препоръчват на водачите именно американския стандарт с тривърха планина като гаранция за качествени зимни гуми, защото немалко производители, например от Китай, поставят този знак и върху всесезонни гуми.

„Зимните гуми са изминали дълъг път от традиционните продукти в миналото”, отбелязва пред списание Tire Technology Паскал Куазнон от Michelin, който има дългогодишен опит като инженер в развойната дейност. Новите технологии в голяма степен елиминират недостатъците на зимните гуми – бързото износване, шума и понякога нестабилността. В Европа повечето производители на висококачествени гуми предлагат два вида продуктови оферти: по-екстремни, които са предназначени за по-сурови условия и най-вече наличие на доста лед – за Северна Европа, и зимни гуми с по-умерени качества за сняг, киша и заледени пътни участъци – за останалата част на континента. В САЩ всесезонните гуми са често срещано явление, но за европейските условия на движение с по-високи скорости те не са особено препоръчвани. Все пак всесезонните гуми са един компромис и не притежават качествата на зимната гуми. Същевременно те не са достатъчно добри и през лятото. В края на краищата, сменяйки летните гуми със зимни и обратно, човек увеличава времето за износването им, така че от гледна точка на разходите всесезонните не спестяват почти нищо.

Най-същественото развитие на зимните гуми е подобряването на техните динамични качества. В миналото всички бяха с ограничение до 160 км/ч, днес можете да видите зимни гуми със скоростен клас V (до 240 км/ч), който, разбира се, не обозначава качествата върху снежна или заледена настилка. Преди години бе традиция и да се използват зимни гуми с по-малък цолаж и ширина от летните. Днес това вече не е валидно – грижата за сцеплението имат конструкторите на гуми, качествата им зависят от смесите, каналите и ламелите, а фабричните препоръки са за почти същите размери като при летните.

Както казахме, смесите, от които са изработени летните гуми, започват да губят свойствата си при температури под седем градуса. За разлика от тях зимните модели се произвеждат от специални смеси, съдържащи значително повече естествен каучук, повече силика и по тази причина остават значително по-меки и следователно с по-добро сцепление при ниски температури. Традиционната конфигурация с блокови повърхности има за задача да осигури сцеплението на сухо, а широките канали - да отвеждат водата при движение върху мокра повърхност или при температури, при които ледът и снегът се стопяват от натиска на гумите и също образуват воден слой. Косите канали със специфична форма и прорези трябва да задържат снега в себе си и да използват ефекта на снежната топка (силно сцепление сняг-сняг), за да подобрят сцеплението. Особено важен елемент обаче са неведнъж споменаваните ламели – стотици малки прорези в блоковите конструкции със специфична, обикновено зигзагообразна форма, която прави дължината им значително по-голяма. При движение върху снежна покривка те се извиват дъгообразно и опират върху снега само с ръбовете си. Така се намалява площта на контакт, увеличава се налягането на допир и те прозяват снега, потъвайки дълбоко в него. За да се осигури динамичната стабилност в различни посоки, ламелните редове са разположени под различен ъгъл, а количеството им определя поведението на сняг – по правило колкото повече, толкова по-добро поведение. Освен това ламелната конфигурация позволява на гумата и по-плътно „обхождане” на неравностите. Тук е редно да споменем, че именно конфигурацията, включваща вид на блоковите конструкции, брой ламели и каналите, определя характера на гумата и това, за какви условия е създадена тя. По този начин трябва се четат и резултатите от зимните тестове като тези на ams. Вашият избор трябва да се определя от преобладаващите условия на местата, където шофиране. Така например, ако гумата притежава отлични качества на дъжд и сухо, но не е достатъчно добра за сняг, тя все пак може и да е подходящо решение за вас, въпреки че не заема добра позиция в теста. В значителна част от модерните гуми ламелите са така изработени (от типа 3D), че не са зигзагообразни само по хоризонтала, но и по вертикала. Идеята на това решение е при движение върху снежна покривка те да извършват пълноценно работата си, а при движение върху твърда повърхност с висока скорост или натоварване да се самозатварят, като по този начин не само увеличават контактната повърхност, но и намалят износването си. Така гумите имат предимствата на ламелите, но не и недостатъците им, свързани с отслабването на блоковете. Протекторът на гумата става по-здрав и създава по-добро усещане. Тук е особено важно да се отбележи, че от изключително голямо значение е зимните гуми да са напомпани до подходящото налягане, за да запазват качествата си.


Спортните гуми са нещо средно между състезателен слик и нормална гума, но са по-близки до първия тип. Те имат минимален брой канали, които са и с по-малка дълбочина. Освен това са изработени от по-мека смес и съответно имат доста по-кратък живот. Отличното им поведение на сух път обаче е за сметка на изключително посредственото им представяне на мокра настилка.
 

Всесесозоните гуми трябва да обединяват огромен брой взаимно противоречащи си изисквания – те трябва да имат достатъчно дълъг живот, добро сцепление на сухо, на мокра настилка, на сняг, лед и прочие и като всеки компромис са посредствени почти във всички условия на работа. В повечето случаи зимните им качества се ограничават до съвсем лека градска зима. Разбира се, всесезонните гуми осигуряват по-сигурно поведение на пътя през зимата от лятната гума, но като цяло са предназначени за автомобили, които нямат голям годишен пробег. Конструкцията им може да бъде такава, че в различните си части да комбинира различни съставки и различна шарка, но често е разновидност на лятната с повече ламели и малко по-мека смес от нея.
 

Летните гуми имат много по-сигурно и динамично поведение от всесезонните през лятото и са подходяща комбинация от възможности за поведение на сух и мокър път. Балансът между тези качества зависи от смесите и съотношението на площта на каналите към общата площ. Най-добре е при покупка човек да се консултира с продавачите за най-подходящи гуми за своя автомобил в зависимост от условията, в които той ще се движи. Не трябва да забравяме, че има гуми с висок скоростен индекс, специално проектирани за дадени автомобили, при които те разгръщат най-добре качествата си. Това не означава, че не могат да се използват и с други модели, но ефектът няма да е пълен.
 

Гуми за всякакъв терен – обикновено се използват от пикапи и SUV автомобили. Те имат голям диаметър, високи и усилени странични части и борт, и повишена здравина. Използват средномеки смеси и имат множество големи блокови елементи с ламели. По-едрата шарка влошава поведението на сух път и увеличава шума, но мощните блокове се впиват в калта, а ламелите в снега, гарантирайки значително по-висока проходимост извън пътя.

Гуми за кал и офроуд – хората, занимаващи се с офроуд, ще ви кажат какво поведение имат подобни гуми на асфалт. Всъщност те изобщо нямат място там. За сметка на това са изградени с огромни, масивни и изключително устойчиви блокове, които могат да преминават през острите ръбове на камъни, да се впиват в калта и снега като вериги и не се страхуват от чакъла.
Run flat са гуми с усилени странични части, позволяващи движение без въздух при спукване. Някои компании като Mercedes не бързат да ги въвеждат широко в употреба, защото се опасяват от влошаване на комфорта, но BMW например ги използва като гуми за първоначално вграждане в почти всички свои модели.

Видове според конструкцията на протектора

Асиметрични – всяка част от повърхността на гумата има различно предназначение - например външната е оформена така, че да осигурява стабилно сцепление в завои. Подходящи са за оборудване на спортни автомобили.

Симетрични - с абсолютно равномерен и еднакъв спрямо централната част профил.

Гуми с посока на движение - имат отбелязана посока на въртене, осигуряваща по-добро поведение при движение в права посока, по добро освобождаване на водата и значително по-малко генериран шум.

Износването на протектора

В един от проведените наскоро от ams тестове става достатъчно ясно до какво води износването на протектора. Този фактор заедно с намаляването на дълбочината на каналите е от съществено значение за поведението на гумите. Затова повечето от тях имат специален и изключително лесен за отчитане на износването индикатор. На определено място на рамото на гумата е отбелязан индексът TWI, (tread wear indicator), който посочва, че по този радиус в каналите е разположено удебеление с височина два милиметра. Това означава, че когато износените блокове на протектора се изравнят с него по височина, дълбочината на каналите на протектора е достигнала 2 мм. Всички специалисти обаче биха ви посъветвали смяната на гумите да става на значително по-ранен етап, а дълбочината на протектора сама по себе си не е достатъчен индикатор, защото значение имат и възрастта на гумата и условията, при които е била съхранявана.

Високата температура и последващата ревулканизация са пагубни за гумата!

Това е особено валидно при използване на зимни гуми през лятото - независимо на кой мост се намират.

Аквапланинг

Дори и най-добрата гума при увеличаване на скоростта има лимит на количеството отвеждана вода тъй като за изтласкването й просто не остава време. След достигане на този предел на скоростта, който естествено зависи и от дълбочината на водния слой, гумата се възкачва върху него и се стига до т. нар. аквапланинг, при който гумите загубват сцепление с пътя. Той зависи от скоростта на движение, но се определя също от характеристиките на гумата – както казахме, от броя, вида, разположението и конфигурацията на каналите, широчината на гумата, сместа и пр. Намаляването на дълбочината на каналите съществено ограничава способността на гумата да изтиква водата и увеличава склонността към аквапланинг, а при блокиране на колелата гумите губят още повече възможността да изтикват водата. От съществено значение в случая е и конструкцията на пътя – принципно той трябва да има леко издигане в средата, за да отведе водата встрани и да намали вероятността за аквапланинг.

Някои компании, като Goodyear и Continental, създадоха гуми, чийто протектор е изграден от специални по-меки смеси, имат доста агресивно набраздяване на повърхността разполагаща с дълбок среден канал, свързан директно с напречните канали. Подобни силно специализирани гуми, които бяха поставяни на много студийни модели заради характерното стилистично оформление, обаче се износват бързо поради меките сплави и излизат доста солено, ако автомобилът не се движи често на мокър терен.


(следва)

Текст: Георги Колев

 

 

Коментари
comments powered by Disqus