Една поредица по случай 130 години от създаването на първата пневматична гума
Пътуването от хиляда километра започва с първата крачка...
Лао Цзъ
А първата крачката може да бъда крачката към вашия автомобил. Както е казал някога Шекспир „Изборите, които правим, определят живота, който водим”. Всъщност дълбоката философска идея на тази мисъл може спокойно да бъде интерпретирана и в най-буквален смисъл, превръщайки се в мото на тази поредица.
Изборът на автомобилната гума за нашия автомобил е един от най-важните избори, които правим в живота си. Звучи ви пресилено? А как ви звучи факта, че цялата мощ, тегло, спирачните и центробежни сили на автомобила ви се предават към пътя през четири контактни петна всяко с размер колкото на една обикновена пощенска картичка. Дори и да оставим настрана емоциите и се позовем на сухата, но безпристрастна статистика ще установим ужасяващия факт, че половината от катастрофите с фатален край, свързани с технически проблеми, са в резултат от дефектирали или спукани гуми...
Според шефа на развойната дейност на BMW и един от най-активни пропагандатори на run flat гумите „95% от произшествията по пътищата са резултат от човешкия фактор, независимо от наличието на все по-модерни системи за сигурност”. А нима изборът на гумите за вашия автомобил не е част от „човешкия фактор”.
Може би сте наблюдавали състезание от Формула 1. Тогава вероятно сте обърнали внимание колко пъти думата „гума” се споменава от коментаторите, а пилотите са тези, които могат да ви кажат колко важна е тя за победата. Автомобилната гума е не само един от най-важните елементи за сигурността на автомобила, но за съжаление и един от най-подценяваните.
Може би тези думи ви звучат като клишета, азбучни истини, но дори и най-беглите наблюдения биха установили жалките факти - огромен процент от автомобилите в България са оборудвани със зимни гуми през лятото, голяма част са с износен или втвърдил се от времето протектор, мнозина смятат че зимната гума е предназначена само за сняг. Често присъствието на гумите и джантите се приема за даденост и се свеждат само до приноса им в общата стилистична стойност. Небрежност, незнание, незаинтересованост или финансови ограничения – за съжаление мнозина са тези които не обръщат сериозно внимание на автомобилната гума. Част от тази неприятна аритметика са липсата на елементарна автомобилна култура и ангажираност от страна на контролните органи и застрахователните компании, които губят много пари от това. За съжаление по пътищата често се губи нещо много повече от пари.
Една брилятна реклама на гуми звучи така: „Мощта е нищо без контрол”. Тя не е само шедьовър на лаконичността, но може би най-съдържателното кратко изречение, описващо нейната същност. Онова, което превръща мощта в „нещо”, съвременната автомобилна гума е изключително сложен, високотехнологичен продукт, еволюирал цели 130 години, плод на знанията и труда на хиляди висококвалифицирани специалисти в областта на химията, металургията и автомобилостроенето.
Същевременно с това пазарът обърква клиента с неизброим и сложен лабиринт от понятия, размери и главоблъсканица от спесификации. Световният пазар на автомобилни гуми е многолик и разнообразен – от скъпите високотехнологични продукти на реномирани производители, до артикули със съмнително качество и произход и това с пълна сила важи за България. Какво всъщност представлява една автомобилната гума. От какви материали е произведена. Какъв трябва да бъде нашият избор. Кое е оптималното съотношение между цена и качество. Кога и как да подменим гумите си. Кои са най-големите играчи в този бизнес. На тези и още много други въпроси ще се опитаме да отговорим на следващите страници...
Идеята на тази поредица се състои в това да хвърли повече светлина върху тази зона, да ви разкаже за историята, технологиите за производство и еволюцията в конструкцията на автомобилните гуми, главните действащи лица в тази мултимилионна индустрия, както и да послужи като практичен наръчник на купувача.
Въздушен удар
Всичко започва точно преди сто и трийсет години, през 1887 година в далечна Шотландия. Известният само на съгражданите си ветеринарен лекар Джон Бойд Дънлоп наблюдава измъчения вид на сина си, който се тресе по паветата върху твърдите плътни гуми на триколесния си велосипед. Момчето е изпълнено с искрената радост на всяко дете и дори не забелязва синините по седалишните си части. Те обаче не убягват от погледа на неговия баща, който в един прекрасен ден, поливайки градината си е озарен от интересна идея. Той бързо грабва ножицата, отрязва три парчета от маркуча, надува ги с въздух, съединява яко краищата им и ги закрепва с помощта на изрязани ленти от корабно платно. Истинската награда за превъзходната му идея е щастливата усмивка, озарила лицето на сина му, появила се след първите метри изминати с далеч по-меко придвижващия се велосипед. Скоро Дънлоп патентова своето изобретение, а след това изнамира инвеститори, които му осигуряват пари за финасирането на малка фабрика за пневматични гуми.
Не се знае какаво щеше да се случи ако Дънлоп не бе изобретил първата пневматична гума - може би някой друг щеше да го стори. Всъщност това вече е било факт – подобен патент получава още през 1845 година търговецът от Единбург Уилям Томсън, чиято идея се състои в това да се обуе колелото с брезентова вътрешна част и платнена външна. Идеята му обаче очевидно далеч изпреварва времето си – тогава велисипедът едва „прохожда”, никой не смята за нужно да поставя подобно нещо върху колелата на каретите или тежкобойните парни коли, които конструкторите по това време се опитват безуспешно да лансират като алтернатива на парните локомотиви. А и технологиите далеч не са достигнали необходимото ниво за да могат да бъдат произвеждани пневматични гуми, въпреки че предимствата на тази идея са повече от очевидни – „кухата” гума изпълнена с въздух буквално „абсорбира” неравностите и по този начин не само подобрява комфорта, но намалява необходимата сила за преодоляването им, докато при гумата изработена от плътна материя се създава сила действаща в обратна посока.
През 1888 година Дънлоп все пак получава патент за своето изобретение, но скоро той е анулиран, след като патентното ведомство щателното изучава идеята на Томсън. Този факт обаче съвсем не ограничава порива на идеите на Дънлоп. Всъщност за него по-важно е как да ги превърне в нещо практично и той успява да привлече вниманието на индустриалеца Харви дю Крос. Благодарение на инвестициите на последния и откриването на талантливи инженери, в новосъздадената фабрика носеща името на Дънлоп започва интензивна развойна дейност. Скоро амбицираният екип изгражда архитектурата на първите практично приложими и издръжливи гуми състоящи се от вентил, вътрешна гума и външна обвивка която снабдяват със носеща скелетна конструкция от здрава тъкан и външен издръжлив протектор. Те произвеждат гуми за велосипеди, а с появата на първите автомобили бързо се насочват и към тази област.
Новите изобретения от своя страна привличат вниманието на предприемчивия французин Едоар Мишлен, който успява да монтира пневматична гума собствено производство върху една моторна кола. Със значително олекналият поради тази причина автомобил той взима участие в автомобилното състезание Париж-Бордо, в което пука гумите си няколко десетки пъти. Това обаче не го отказва – той не само пресича финалната линия благополучно, но заедно с брат си създава собствена фабрика за пневматични гуми. Братята Мишлен се превръщат в новатори които въвеждат ред нововъведения сред които леснодемонтиращите се гуми. С това те не само преграждат пътя на английските продукти към Франция, но полагат основите на един от най-значимите френски индустриални гиганти инвестиращи огромни суми за развойна дейност.
На изток от Франция обаче също не стоят със скръстени ръце - в младата германска държава вече известна с пословичния си афинитет към химическите технологии първопороводец в областта на пневматичните гуми става основаното още през 1873 година дружество за каучик и гутаперча Continental, а по-късно с този бизнес се заемат и фирмите Metzeler и Peter. В бизнеса с гуми скоро се включват и американците с основаните през 1899 година компании Goodyear и Firestone ,носещи имената съответно на Чарлз Гуудиър и Харви Файрстоун, с които скоро ще се срещнем и ние. За много кратък период от време се зараждат значителен брой от големите и известни днес производители на висококачествени продукти – B.F. Goodrich, Goodyear, Firestone, General, U.S. Rubber (известна днес като Uniroyal) в Щатите, Continental, Michelin и Pirelli в Европа.
В началото на ХХ-и век автомобилното производство започва значително да нараства, а с него и необходимостта от производството на гуми, кабели, горивни и водни тръбопроводи. По време на Първата Световна война вече множество бойни и товарни машини задвижвани с двигатели с вътрешно горене обслужват фронта, а бързите промени в автомобилния сектор, увеличаването на броя, честотата на използване и скоростта на автомобилите(най-вече в Щатите), както и промяната на пътната настилка предизвиква бързо развитие и промени в индустрията за производство на автомобилни гуми. Компаниите са принудени интензивно да инвестират в изучаване на качествата на различните материали и в сериозна развойна дейност. Те заменят покрития с гума брезентов плат, служещ като носеща конструкция на външната гума, с плат импрегниран с гумени нишки който значително увеличава живота и, оформят каучукова протекторна част и страници. Едно от най-важните открития се състои във факта че при добавянето на усилващи агенти като сажди на прах в каучука, вече им позволява да увеличат десетократно пробега на гумите и да изминават хиляди километри преди да се наложи смяната им. Тогава те все още не знаят причината за това – много по-късно учените ще установят че саждите създават връзки между дългите полимерни вериги на каучука и значително стабилизират химическата му структура. Открити са и редица други субстанции които спомагат за увеличаване на издръжливостта на гумата и устойчивостта и към влага, слънчеви лъчи, топлина и прочие.
Конструкторите все повече се убеждават в изключително важната роля на гумите по отношение на управлението, поведението на пътя и спирането. Освен на качеството на материалите от които се изработва все повече внимание те отделят на страниците и най-вече на протектора чиято шарка се превръща във важен елемент в сцеплението на гумата с пътя. Широко използвана става гумата с кръстосани, диагонално разположени носещи слоеве чиято конструкция, заедно със замяната на колелата със спици с изцяло стоманени става предпоставка за увеличаване на товароносимостта на гумите с което се позволява увеличаването на теглото и мощността на автомобилите. Естествения каучукът обаче си остава съществен елемент от архитектурата и заедно с нефта се превръща в сериозни стратегически суровини. Така е и до ден-днешен.
(следва)
Текст: Георги Колев