Пакетът от мерки, който италианското правителство ще приложи, за да помогне на автомобилния сектор да преодолее кризата, ще бъде готов след 10 дни.
Това съобщи италианският министър на икономическото развитие Клаудио Скайола на състоялата се вчера в “Палацо Киджи” - седалището на Съвета на министрите, среща с представителите на автомобилните компании и синдикатите.
Все още предстои да бъдат определени ресурсите, които правителството на Силвио Берлускони ще предостави. Очаква се отпуснатите средства да надвишават сумата от 300 милиона евро, която се споменаваше от няколко дни насам. „Тази сума не кореспондира с нашите намерения, ние искаме да предприемем решителни действия, които обаче да са в съответствие с финансовия ресурс на страната”, каза Скайола вчера малко преди да влезе в „Палацо Киджи” за срещата.
Обсъжда се сума, която да е поне 400 – 500 милиона евро и да е предназначена за една нова кампания за „изхвърляне” на старите автомобили. Ще се поощрява закупуването на автомобили със стандарт за вредни емисии Еuro 4 и Euro 3, които да заменят старите Euro 0, Euro 1 и Euro 2, регистрирани до декември 1999 г. На дневен ред са и различни проекти, целящи по-малкото замърсяване на околната среда и отделяне на допълнителни средства за екологични автомобили. Според производителите през следващата година около 200 – 250 хиляди автомобила биха могли да бъдат заменени с екологични такива. Крайният резултат от това начинание би могъл да бъде намаляване наполовина на спада в търсенето - от 20 на 10%.
Според Скайола ще е необходимо действията на правителството да бъдат координирани с ЕС. Повече подробности от плана на италианското правителство ще излязат на бял свят през следващата седмица. Междувременно ще започне да функционира т.нар.”техническа маса”, в която ще участват националните производители и синдикатите. Те ще трябва да извършат мониторинг на сектора.
Според анализ на италианския икономически всекидневник Il sole 24 ore сценарият за развитието на сектора до този момент е повече от драматичен: един продължаващ спад в регистрациите на нови автомобили би довел до рискова ситуация за националния вътрешен продукт и до все по-висока безработица. По данни на Конфиндустрия – италианската федерация на индустриалците, местата на около 300 хиляди души са застрашени.
В тази връзка президентът на Ferrari и Fiat - Лука ди Монтедземоло, смята, че е: „необходимо е да се действа незабавно, тъй като това неясно положение може да има унищожителен ефект върху пазара и върху цялата икономика на страната”.