Daily отдавна си е спечелил славата на як работен кон в класа на големите лекотоварни автомобили. Решихме да проверим на практика как версията Iveco Daily 65 C 18 K се справя в ролята на влекач.
Почти 180 „коня” под предния капак, придружени от стабилен въртящ момент от 400 Нм - много водачи на лекотоварни автомобили могат само да мечтаят за подобно изобилие. При Iveco Daily този разкош се предлага с обозначението 3.0 HPT, зад което се крие могъщ common rail дизел. Приложението му при по-леките варианти на италианския конкурент на Мercedes Sprinter е безсмислено, тъй като потенциалът на тази машина буквално си играе с тях, но топдвигателят е отлично допълнение към най-тежката модификация на Daily. Нейното общо допустимо тегло достига 6,5 тона, а собственото тегло от едва 3,2 тона й позволява да съперничи сериозно по ефективност в съотношението тегло - полезен товар на возила с общо допустимо тегло 7,5 тона. Основен коз на Iveco Daily 65 C в тази насока безспорно са отличните му качества в ролята на влекач. На теглича може да бъде окачен товар в размер на 3,5 тона – сериозна стойност, която не подлежи на ограничение от тавана на общото допустимо тегло.
Поле за изява
От тази гледна точка Daily 65 C дава идеално поле за изява на мощния трилитров дизелов агрегат. За тестови екземпляр използвахме автомобил с каросерия самосвал и типичен за комуналните служби оранжев цвят, към който бе присъединено двуосно ремарке с натоварен на него минибагер New Holland – дъщерна марка на концерна Fiat, подобно на Iveco. Дългото 2,30 багерче със стоманени вериги и дизел-хидравличен привод (23 к. с.) тежи два тона и половина в готов за експлоатация вид и е извънредно удобно за извършване на работа в градска и паркова среда, а за управлението на влекача и ремаркето в този му вид се изисква само свидетелство C1E, което го прави достъпно за широк кръг водачи, надхвърлящ границите на професионалистите.
Iveco HPT
Разбира се, малко упражнения и време за привикване в управлението на значително по-тежкия впряг не биха навредили на редовите водачи на леки автомобили. Дизеловият Iveco HPT не среща никакви проблеми на асфалт и осигурява много прилична динамика, но впечатляващите характеристики, отбелязани в каталога на двигателя, не бива да водят до неадекватни очаквания – при теглене на ремарке всичко става малко по-бавно и плавно от обикновено. Поставянето на твърде амбициозни изисквания по отношение на ускорението не е за препоръчване, тъй като това неминуемо води до излишно натоварване на най-слабото звено в лицето на съединителя. Oсвен това, ако не бъде дозирано внимателно, изобилието от въртящ момент може да създаде много излишна работа на тракшън-контрола при движение по нестабилна настилка и празен леген на самосвала.
Висок въртящ момент
Най-голямото предимство на Daily 65 C 18 K трябва да се търси в удобството, което високата стойност на въртящия момент осигурява на водача в изпълнението на 90% от ежедневните му задачи, позволявайки му да се възползва от максималната тяга почти по всяко време, без да посяга към скоростния лост. Daily започва да тегли настойчиво малко над границата на празните обороти и при правилно подбрана предавка може да се справи с предизвикателството на всеки баир - този тип щедро и безпрепятствено отдаване на мощността несъмнено ще бъде оценен по достойнство от хората, които са имали вече „щастието” да управляват тежък впряг с недостатъчно мощен двигател. На равно Daily позволява много спокойно и комфортно пътуване със сравнително рядко превключване на предавките, като при отсечки с повече завои работата със скоростния лост естествено се увеличава.
Тъй като максималната скрост на 6,5-тонния Daily така или иначе е ограничена на 90 км/ч, би могло да се помисли за малко „по-сбита” подредба на степените на предавателната кутия, която на свой ред би довела до още по-прецизен избор при избора на предавка. По желание обаче Iveco предлагат освен стандартното главно предаване (i = 4,3) още няколко варианта, които в комбинация с потентния двигател могат да се справят без затруднения с предизвикателствата на отсечки с тежък профил.
Плюсове и минуси
В нашия тест Daily 65 C 18 K показа силни страни преди всичко в хармоничното отдаване на мощността и значителния резерв от динамичен потенциал във всяка ситуация на пътя, осигурен от четирицилиндровия HPT. Трофеят за шампион в многобоя обаче определено би трябвало да се присъди на варианта с двойна кабина, който освен насипен товар в самосвала и работна машина върху ремаркето може да достави на местоназначението и целия личен състав на работната група, превръщайки се в универсално транспортно средство за изпълнение на всевъзможни комунални задачи. Единственият сериозен открит въпрос остава продължителността на експлоатационния живот на съединителя на тежкия Daily при често използване в ролята на влекач, но това едва ли би натежало в противовес на многобройните положителни качества на автомобила от потенциалните купувачи.
Текст: Щефан Серчез
Снимки: Iveco
Технически данни
Iveco Daily 65 C 18 K | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 176 к. с. при 3500 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
--- |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | 90 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
--- |
Базова цена | --- |