През последното десетилетие гумите са рисков фактор във всеки седми инцидент
Домакинствата често използват втория семеен автомобил, за да закарат децата на училище, спорт и други хобита и шофьорът на тази кола, обикновено е с по-малко опит или наскоро е получил шофьорска книжка. И тъй като понякога вторият автомобил е по-евтин модел, се обръща по-малко внимание и на зимните гуми и дори умишлено се избират по-евтини, за икономия на семейния бюджет.
Безопасността трябва да е приоритет, когато возим деца и младежи. Ето защо, водачите с по-малко опит могат да компенсират липсата на шофьорски умения, като заложат на оборудване на автомобила с максимална сигурност, а гумите са сред най-важните елементи за сигурността. При първото шофиране в зимни условия, реакциите на „младия“ шофьор и уменията за управление на автомобила не са същите като тези на опитния шофьор на основния автомобил на домакинството. Често, основната семейна кола е и с по-добри зимни гуми, които помагат на водача.
Разбира се, дори напълно обезопасена кола, не може да гарантира сигурност, ако водачът действа безотговорно. Въпреки това, още при шофьорските курсове се набляга на значението на сцеплението на гумите с пътната настилка.
„Професионалните инструктори обясняват значението и правилното използване на оборудването за безопасност. Ние обсъждаме с тях влиянието на гумите върху управлението на автомобила и това, колко е важен на изборът на правилния модел гуми, както и налягането на въздуха в гумите“, казва Герхард фон Бресендорф, президент на Германската асоциация на автомобилните школи.
Спестяванията в средата на сезона могат да излязат скъпо
Купуването на нови гуми обикновено се отлага, особено когато сезонът вече е настъпил и остава малко време до приключването му. Идеята е да се спестят средства, като използваме старите гуми до края на пролетта или есента, защото така или иначе, скоро ще ги подменим. Но безопасността не се ръководи от календара: много по-важно е да подменяме гумите, в зависимост от климатичните условия.
През последното десетилетие гумите са рисков фактор във всеки седми инцидент, причинен от лек автомобил или миниван. Въпреки че законът изисква дълбочината на грайфера да не е по-малко от 4 мм, никога не трябва да изчаквате толкова дълго, за да подмените гумите си. Nokian Tyres препоръчва минимална дълбочина на грайфера от 4 мм на гумите.
„Никога не трябва да използвате гумите до пълното им износване. Вместо това, ги подменете, когато дълбочината на протектора е около 4 мм. Зимните гуми трябва да имат протектор с дълбочина над 5 мм, за да може да се достигне добро сцепление, когато започне хлъзгавото време“, казва Мартин Дражик, продуктов мениджър в Nokian Tyres.
Възрастта на гумата също е от значение: съединението на протектора ще започне да се втърдява с времето. Ако гумите са били в активна употреба повече от 6 години, сцеплението им на лед ще е много ограничено дори и да има останал грайфер. Това е често срещан проблем при втория семеен автомобил, защото той се използва доста по-малко, в сравнение с основния автомобил на домакинството. Може лесно да проверите възрастта на гумите, като погледнете четирицифрения номер на страницата на гумата. Първите две цифри обозначават седмицата на производство, а следващите две цифри – годината на производство. Ако кодът е 1717, например, това означава, че гумата е произведена през седмица 17, през 2017 г.
Съвети за зимните гуми за втория семеен автомобил:
- Изберете висококачествени гуми, произведени за зимни условия
- Подменете гумите след шест години активно ползване
- Независимо колко често шофирате автомобила, проверете маркировката на гумите, за да сте сигурни, че те не са над 10 г.
- Подменете гумите, когато дълбочината на протектора достигне 4 mm
- Проверете налягането в гумите – препоръката е гумите да са напомпани приблизително с 0,2 бара над лятната стойност
Запомнете това дори и за втория автомобил
За да подсигурите безопасно шофиране, колата ви трябва да има висококачествени зимни гуми, доказани при тестване във вариращи зимни условия.
• Проверете възрастта, дълбочината и формата на протектора, както и състоянието на зимните ви гуми.
• Препоръката за експлоатационния период на гумите е 6 години, като максимален период на експлоатация е 10 г. Каучуковите смеси, използвани в гумата ще се втвърдят с времето, което ще допринесе за по-лошо сцепление с пътната настилка.
• Ако дебелината на протектора е под четири милиметра трябва да подмените гумите. Когато подменяте зимните гуми, те трябва да са с над 5 мм дълбочина на протектора, за да могат да подсигурят добро сцепление, когато хлъзгавото време започне.
• Монета от две евро може да бъде използвана, за да измерите дълбочината на основните канали в центъра на протектора.