Първи километри зад волана на новия компактен SUV на британската марка
Като че ли времената, когато се шокирахме, че даден традиционен автомобилен производител се намесва в нетипичен за него сегмент, вече отминаха. Особено когато става въпрос за навлизане в света на SUV и кросоувър моделите, където вече се намесиха почти всички, а тези, които все още не са, предстои да го направят скоро. Не че подобни решения не изглеждат наистина шокиращи от гледна точка на истинския автомобилен любител от старата школа, но човек рано или късно е добре да приеме реалността такава, каквато е. А ситуацията в момента е такава, че ако дадена компания трябва да постигне големи пазарни обеми, това няма как да се случи без да предлага на клиентите си някаква интерпретация на тема SUV, кросоувър или друг вид модерна кръстоска между познати и непознати автомобилни категории.
След появата на F-Pace феновете на Jaguar вече е нормално да са свикнали с идеята за подобни продукти с името на традиционната британска марка – още повече, че моделът обективно погледнато отговаря на учудващо много от критериите, които сме свикнали да свързваме с въпросната компания. Понеже жаждата на публиката за подобен тип модели не стихва, а управляванитe от индийския гигант Tata английски марки Land Rover и Range Rover традиционно се ползват със статута на легенда в света на високопроходимите автомобили и имат повече от сериозно портфолио от подобни модели, няма нищо чудно във факта, че появата на втори SUV на Jaguar не закъсня. Той е със сравнително компактни размери и за разлика от големия си събрат F-Pace, който е базиран на новата алуминиева платформа на концерна, е изграден на основата на моделите Range Rover Evoque/Land Rover Discovery Sport.
Evoque, превърнат в Jaguar
Външно човек трудно може да предположи за тясната родствена връзка между E-Pace и Evoque, тъй като на пръв поглед единственото общо между двата автомобила са размерите и пропорциите на каросерията. Автомобилът е сравнително къс (под 4,50 метра), но много широк (1,90 метра) и сравнително нисък, което му придава доста атлетична осанка. „Хищното“ оформление на предната част и издигащата се назад странична линия, както и динамичната дъга на покрива гарантират, че E-Pace няма да остане незабелязан по улиците. Което все пак е и основната цел на хората, които купуват автомобили от този клас.
Отвътре откриваме атмосфера, която вече добре познаваме и от други съвременни представители на гамата на Jaguar, с определени целенасочени заемки от спортиста F-Type, като например ориентираната към водача широка централна конзола. Ако търсите прословутия уют, характерен за традиционните британски интериори, тук не сте точно на правилното място, но такава е новата философия на интериорните дизайнери на Jaguar. Ако сте фенове на стилистичните заигравки с технократски привкус обаче, определено ще останете доволни от това, което предлага E-Pace. За известно съжаление в един друг аспект от вътрешността на автомобила проличава най-ясно родството с Evoque – мястото на задните седалки не е в изобилие, същото се отнася и за вместимостта на багажното отделение. Това определено е повече лайфстайл автомобил с дизайнерски дух, отколкото функционален семеен превозвач. В което отново няма нищо лошо, тъй като същността на модела е напълно съобразена с публиката, към която е насочен.
Хармонично задвижване
По време на първите изпитания на модела у нас имахме възможността да се запознаем с качествата на двулитровия турбодизелов двигател в две изпълнения – със 180 и 240 к.с., и в двата случая в съчетание с осемстепенна автоматична трансмисия. Предвид внушителното тегло на автомобила (наследство от Evoque, което няма как да остане незабелязано), динамиката е добра, макар и не изключителна. Резервите на четирицилиндровия дизел са достатъчни за спокойното и уверено поддържане на бързо темпо, включително по пътища със завои, просто е добре човек да спазва по-скоро равномерен, отколкото динамичен стил на шофиране. Иначе разликите в субективното усещане от двете версии на дизеловия мотор не са толкова значително, колкото предполагат показателите им на хартия – малко по-сериозният темперамент на по-мощното изпълнение е за сметка на увеличената жажда за гориво, така че спокойно бихме препоръчали модификацията със 180 конски сили като оптимален избор от гледна точка на предлагани качества, разход и цена.
Изцяло в унисон с характера на автомобила, маниерите на двигателя са приятно рафинирани, а ефективността на шумоизолацията на каросерията – наистина впечатляваща. Автоматикът на ZF върши работата си компетентно и почти неусетно за водача и спътниците му – точно такива подобава да бъдат обноските на един уважаващ себе си британски иконом.
Системата за задвижване на четирите колела носи надеждно сцепление, което в комбинация с прецизната кормилна уредба осигурява доста приятно поведение на пътя, белязано от спокойствие, стабилност, сигурност и достатъчно добър солиден потенциал за по-динамично шофиране. Както вече отбелязахме, теглото на автомобила определено се усеща, така че спортния талант със сигурност не е сред качествата, които има смисъл на очакваме от E-Pace, но затова пък комфортът на возене е значително по-добър, отколкото при твърдо настроения Evoque.
Най-добрата новина, свързана с новия E-Pace, споменаваме на последно, но не и по значение място, и е свързана с ценовата политика за модела. Автомобилът стартира с базов дизелов двигател със 150 конски сили и предно задвижване от около 63 000 лева, а добре оборудван екземпляр със 180 к.с. и задвижване на четирите колела може да бъде купен за около 20 000 лева отгоре, което превръща E-Pace в едно от най-привлекателните предложения в неговия сегмент от пазара. Добър дизайн, правилно позициониране, разумна цена – в случаи като този успехът изглежда предизвестен.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Jaguar