Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Jaguar E-Pace: Третият брат

27.04.2020 15:47

Зад волана на най-малкия от семейството на британския производител

Няма как – трябва да признаем, че девизът „Всяка марка със свой компактен SUV модел” напоследък се превръща в желязно правило, от което не правят изключение нито масовите, нито елитните производители. След като Jaguar Land Rover създадоха успешния Range Rover Evoque и по-масовия Discovery Sport, преди две години на същата платформа се роди Jaguar E-Pace, призван да пренесе духа на благородната британска марка в един популярен съвременен формат.
Още първият поглед към E-Pace говори, че екипът на дизайнера Йън Калъм се е справил отлично със своята част от задачата. Моделът носи характерната физиономия на марката, плавните очертания и извитата, наподобяваща купе линия на покрива изкушават любителите и любителките на динамичния дизайн, за които вътрешните обеми и товарният капацитет не са първостепенни фактори. Все пак повечето хора избират с очите и сърцето, а не с разума си, а красиви модели като E-Pace ви карат да забравите хладните пресмятания.

Същото впечатление създава и интериорът с ориентирано към водача арматурно табло. Освен 12,3-инчовия комбиниран дигитален блок с контролни уреди по желание се предлага head-up дисплей (2245 лв.), прожектиращ на челното стъкло важна за шофирането информация. Навигационната система включва т.нар. режим пристигане – двеста метра преди да стигнете до мястото,  закъдето пътувате,  целта бива показана в 360-градусов изглед. Има и указания за свободни места за паркиране наоколо.

В кабината не липсват практични удобства, като например големите джобове и кутии за дребни и не толкова дребни предмети. В централната конзола между предните седалки е скрит осемлитров контейнер, в който могат да се вместят например четири легнали 0,75-литрови бутилки. Тук са предвидени и гнезда за закрепване на смартфон и таблет в изправено положение. Големите джобове в предните врати побират по десет, а в задните – по девет литра, включително 1,5-литрови бутилки.

Автомобилът предлага обичайните за елитния клас средства и системи за свързаност и безопасност: разпознаване на пешеходци, асистенти за спазване и за смяна на лентата, разпознаване на пътни знаци, адаптивен темпомат с функция за задръствания и др. Т.нар. Forward Traffic Detection System предупреждава водача за насрещно идващи превозни средства при ограничена видимост.

Двигателната гама на E-Pace се състои без изключения от напречно разположени четирицилиндрови мотори от серията Ingenium. Всички са с обем два литра, диаметърът на цилиндъра, ходът на буталото, разстоянията между цилиндрите са винаги едни и същи. Базовият дизелов агрегат е с мощност 150 к.с. другите два са със 180 и 240 к.с. Бензиновите мотори генерират 200, 249 и 300 к.с. Силовото предаване се осъществява посредством шестстепенна механична трансмисия или деветстепенен автоматик на ZF, който е сериен за бензиновите и най-мощния дизелов вариант.

Два вида двойно предаване

Всички версии без базовия дизел, който се предлага и с предно предаване, се комбинират серийно със задвижване на четирите колела. То обаче не е еднакво при всички. Най-мощният дизелов и бензинов вариант са оборудвани със система Active Driveline, при която задните колела се задвижват през електронно управлявани ламелни съединители. Така се осъществява функцията Torque Vectoring с подаване на по-голям въртящ момент към външното колело в завой и подобряване на динамиката, а освен това е възможно и цялостно отделяне на задните колела от трансмисията и движение с по-малки загуби от триене. За останалите двигатели се предлага стандартно двойно предаване със само един ламелен съединител.

Функцията ASPC (All Surface Progress Control = контрол на придвижването по всякакви повърхности) координира двигателя и спирачките по такъв начин, че и в най-тежки условия автомобилът да се движи сигурно напред. Системата работи при скорости между 3,6 и 30 км/ч и се доставя само в комбинация с автоматична трансмисия.

Динамично и малко твърдо

Човекът зад волана и останалите пътуващи седят доста дълбоко, а хората от Jaguar наричат това „Comand Position“. Във всеки случай наистина е налице усещане за сигурност, когато шофирате по-енергично по пътища със завои. Дали благодарение на Active Driveline, дали заради подобрената ходова част с алуминиеви елементи, шофираният от нас дизелов вариант с 240 к.с. демонстрира отлична динамика и сменя посоката прецизно и послушно. Друг е въпросът, че благоприятното за поведението на пътя стегнато окачване плюс 20-цоловите колела се отразяват върху комфорта на возене и подтикват към избор на гуми с по-голям балон.

Мощният дизел с голяма тяга се справя уверено с всички задачи на пътя. Агрегатът работи равномерно, но не съвсем тихо, особено при по-високо натоварване. По-важното обаче е, че деветстепенната трансмисия сменя предавките плавно и навреме, с което гарантира комфортно и приятно шофиране.

Снижаващата се линия на покрива, макар и да не нарушава комфорта на седящите отзад, ограничава обзора, затова е добре, че сигнализацията при паркиране и камерата за заден ход са винаги серийни. Ограничения търпи и багажният обем, който се движи между 425 и 1234 литра – по-малко, отколкото при повечето конкуренти. Това впрочем едва ли прави особено впечатление на типичния купувач на Jaguar, който разпознава в E-Pace нещо от чара на любимата си марка, макар и в облика на произвеждан в Грац (Австрия) от Magna Steyr елегантен SUV модел.

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

След успеха на F-Pace пред Jaguar нямаше друг път освен попълването на гамата с компактен SUV. Привлекателният дизайн в стила на марката, добрата управляемост, богатото оборудване и приятното шофиране са главните аргументи в полза на E-Pace. Със стегнатите  настройки и 20-цоловите гуми обаче неравностите по пътя се усещат доста отчетливо.

Текст: Владимир Абазов
Снимки: Владимир Абазов, Jaguar

Коментари
comments powered by Disqus