Новото попълнение в двигателната гама на Jaguar F-Pace е най-мощният засега дизелов мотор
След 2014 г., когато Нейно величество Елизабет ІІ тържествено откри завода за двигатели в Улвърхемптън, Jaguar Land Rover постепенно се разделя с моторите, доставяни от Ford. Разработените от британците четирицилиндрови турбоагрегати от серията Ingenium (отначало дизелови, а напоследък и бензинови) днес задвижват Jaguar XE, Jaguar XF, Jaguar F-Pace, а също и Land Rover Discovery, Land Rover Discovery Sport, Range Rover Evoque и Range Rover Velar.
Двигателите Ingenium се отличават с модерна модулна конструкция и стандартен работен обем от 500 куб. см на цилиндър. Вътрешното триене е намалено чрез изместване на коляновия вал от централната ос на цилиндровия блок, ролкови вместо плъзгащи лагери на разпределителните валове, маслена и водна помпа с променлив режим на работа и др. Моторите не генерират силни шумове и вибрации благодарение на два балансиращи вала (с ролкови лагери), шумопоглъщащо покритие на ваната на картера, изолирани инжекционни дюзи и овално колело на инжекционната помпа. Моторите от серията Ingenium са пригодени както за надлъжно, така и за напречно монтиране и могат да се комбинират с различни трансмисии и системи за двойно предаване.
Доскоро в дизеловата гама на Jaguar F-Pace и други модели на Jaguar Land Rover зееше доста голяма празнина между двулитровите Ingenium мотори със 163 и 180 к.с. и трилитровия V6 с неговите безапелационни 300 к.с. мощност и 700 Нм тяга. Сега тази липса е запълнена от най-мощния дизелов Ingenium мотор, развиващ 240 к.с. благодарение на каскадното пълнене с два турбокомпресора. С помощта на по-малкия компресор (с променлива геометрия) двигателят достига максималния си въртящ момент от 500 Нм още при 1500 об./мин; при по-високи обороти се включва големият компресор.
Зад волана на F-Pace ни обгръща изисканата атмосфера на съвременен Jaguar, в който големите екрани на контролните уреди и инфо-развлекателната система създават присъщ на днешните времена уют – така, както в минали епохи за уютна атмосфера се грижеше изобилието от благородна дървесина. Днес обаче целта ни не е да изследваме границите на комфорта на елитния SUV модел, а да видим как новият четирицилиндров дизел се справя със задвижването на голямата каросерия, чието тегло при повечко екстри достига около два тона въпреки алуминиевата конструкция.
Накратко впечатленията ни са следните: с двулитровия мотор F-Pace ускорява достатъчно бързо, като в режим Dynamic времето за реакция на двигателя и трансмисията намалява осезаемо. На магистрала не срещнахме проблеми с бързото изпреварване. На път с повече завои автомобилът се дължи почти като модел със задно предаване. Кормилната уредба работи точно, каросерията не се клати неприятно, и ако не се замисля над обстоятелството, че отпред работи четирицилиндров мотор, човек спокойно може да изпита типичното за Jaguar усещане, че винаги разполага със солидна мощност и тяга.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Новият Ingenium дизел успешно запълва доскорошната празнина между четирицилиндровите и шестцилиндровия дизелов агрегат на F-Pace. В завой олекотената предница дори създава усещане за по-добра динамика.
Текст: Владимир Абазов
Снимки: Владимир Абазов