Зад волана на обновената версия на британския спортист
F-Type R положително заслужи да бъде причислен сред най-застрашително звучащите автомобили на последното десетилетие. Време е да проверим как стоят нещата при неговата обновена версия. V8 сърцето на автомобила е съхранено – и е по-енергично от всякога.
На 27 май 2014 година ЕС прие разпоредба 540/2014. Не, не става дума за Брекзит или нещо подобно. Иде реч за документ от 65 Seiten страници, който регламентира „Нивото на шум от моторните превозни средства и от крайни заглушители за допълнително монтиране”. За F-Type това се превръща в един крайно неприятен документ, тъй като за V6 и V8 моделите се оказва доста голям проблем да се впишат във въпросните изисквания. За щастие до 2022 година разпоредбата касае единствено модели с нова хомологация, така че произвежданият от 2013 година F-Type няма от какво толкова да се тревожи.
По-зрял? Може и така да се каже…
Нека видим как звучи при студен старт обновения R с 575 к.с. (25 к.с. повече отпреди). И не, не искаме да пробваме т.нар. Silent режим, всичко трябва да звучи както подобава. И какво следва? Характерните V8 нотки се долавят ясно, пък и е пресилено да кажем, че автомобилът е станал чак тих. Но все пак – канският рев, достоен за епична филмова лента от рода на „Смело сърце”, вече е минало. От Jaguar описват звука като „по-зрял“. Щом така им харесва – така да бъде. Наличието на бензинов филтър за твърди частици честно казано в доста по-голяма степен говори за някаква форма на „съзряване“.
Да видим какви са останалите промени по автомобила: броните са нови, LED фаровете са станали значително по-тесни, а задните светлини представляват нова интерпретация на досегашните. Във вътрешността впечатление прави отпадането на аналоговите уреди и замяната им с дигитални. Въпросните могат да бъдат индивидуално конфигурирани, има дори вариант с голяма навигационна карта. Ние обаче определено предпочитаме визията с голям централно разположен оборотомер, с интегриран индикатор за скоростта на движение и активната към момента предавка. Честно казано всички останали показания не ни интересуват кой знае колко, не и в този автомобил. Радващо е, че показанията на оборотомера се разчитат отлично – V8 машината на досегашния топвариант SVR обича да бъде настъпвана.
Тъй като системата за принудително пълнене работи с механичен компресор, няма нужда да се изчаква, докато се създаде необходимото допълнително налягане – с десния си крак можете почти директно да играете с цели 700 Нм – истински празник за един автомобилен любител! При това версията P575 AWD със серийно двойно предаване и активен блокаж на диференциала осигурява много добро сцепление, но и за миг не бива да забравяте за истинския нрав на F-Type: максимум 30 процента от тягата могат да бъдат изпратени към предния мост, докато задните колела получават до 90 процента от въртящия момент. Така задницата се усеща приятно игрива във всеки завой, но без да бъде опасна. Просто великолепно! Любопитно е да се отбележи, че в комфортен режим задната част всъщност е малко по-подвижна, тъй като по-меката настройка на амортисьорите позволява малко по-своеволни движения на каросерията.
При четирицилиндровия вариант P300 сме приятно изненадани от сполучливата комбинация между прецизност, комфорт и забавление зад волана. Разбира се, това изпълнение на F-Type не може да се похвали нито с динамичните показатели, нито с чудовищните валяци с марка Pirelli, които вървят в комплект с върховия модел. F-Type R се ускорява до сто 100 км/ч за 3,7 секунди и достига максимална скорост 300 км/ч .
По пътища със завои автомобилът доставя солидна доза удоволствие, и макар че гърмежите и гневния рев от ауспуховите тръби, придаващи такава бруталност на предшественика да ни липсват малко, V8 концертът все пак си го бива. За щастие фактът, че въпросния звук се моделира и подсилва изкуствено през високоговорителите на аудиосистемата, се усеща единствено при P300, чийто тембър се усеща като неестествено басов за четирицилиндров агрегат.
Естествено, това са неща, които няма да откриете в прес информацията за модела, където обаче пък явно много държат да ни информират, че параметрите на кормилното управление при P575 AWD са съобразени с наличието на модифицирани напречни стабилизиращи щанги, амортисьори и горни напречни носачи. В реалността обаче характерът на електромеханичната уредба е останал непроменен – усещането от волана не е сензационно със своята прецизност, но остава спокойно по участъци със сложна плетеница от завои, необходимото за въртенето на волана усилие също е в норма; единствено обратната връзка за контакта на предните колела с пътя можеше да бъде по-точна.
В Европа занапред отпадат вариантите с механична трансмисия, както и V6 двигателя. Последното всъщност не е добра новина, защото
V6 изпълнението с 340 к.с. беше чудесен компромис между цена и динамика. Следващият модел в йерархията вече има V8 с 450 к.с. под капака си. И още по-важното – със задно предаване е!
Кас се шофира P450 ли? Тъй като нямахме много късмет, точно когато дойде ред да го изпробваме, заваля сериозен дъжд. Е, поне можем да потвърдим, че поднасянето при подаване на газ може да е осезаемо, но благодарение на добре настроената ESP не се превръща в проблем. Реално моделът се усеща близък до R, но с по-палава задница. Всъщност „слабият” V8 с 580 Нм е може би най-автентичната спортна машина в гамата на модела. Защото е някак още по-първичен – и съответно не толкова „съзрял”.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
За съжаление, умопомрачителният звук на досегашния модел вече не е чак толкова смразяващ. Независимо от това, F-Type R си остава един забележителен автомобил благодарение на своя компресорен V8. Той е един от последните от своя вид – и впечатлява още във версията с 450 к.с.
Текст: Томас Хелманцик