Тест на първия изцяло електрически модел на британската марка
Какво ли прави в момента основателят на Jaguar сър Уилям Лайънс? Вероятно си почива в прохладата на провинциалната си резиденция Уопънбъри Хол, гладейки нежно калника на някой XK 120? Сигурно от време на време хвърля поглед към нашия свят, за да види какво прави неговата марка. Помним времената, когато британският производител беше на смъртно легло в очакване на неизбежния край – с култов имидж, но с изживели времето си модели. За щастие в последния момент фирмата успя да се изправи на крака и да започна отначало. Оставяйки зад гърба си вълнуваща история със стилистични шедьоври, като спортиста XK 120, лимузината Mark II и купето E-Type, както и с може би твърде обемистите за вкуса на сър Уилиям XJ40 и X-Type, особено във варианта дизелово комби.
Последната новина обаче е истински гръм от ясно небе – електрически Jaguar! Новият I-Pace вече не се прикрива със смокиновия лист на plug-in хибридния компромис, а веднага дава пълна газ, тоест пълен ток – с два двигателя, 400 к.с. и почти 700 нютонметра. И както обещават от Jaguar, всичко това може да работи доста дълго, за което се грижи литиево-йонен акумулатор с 90 кВтч капацитет. В неговия корпус с водно охлаждане са скрити 432 Pouch клетки. Те се отличават от цилиндричните клетки по своята подобна на торбичка форма и предлагат предимства по отношение на оползотворяването на пространството и отвеждането на топлината.
Като стана дума за отвеждане на топлина – за да се чувства добре, акумулаторната батерия бива поддържана в своя любим температурен прозорец с помощта на охладителна течност. Когато стане горещо (в топло време или поради голямо натоварване), тук се намесва климатичната инсталация на автомобила, а ако е студено, I-Pace използва термопомпа, за да поддържа комфортна температура в акумулатора и интериора си. Освен това монтираният между двата моста акумулатор понижава центъра на тежестта на 2230-килограмовия Джаг със с130 милиметра в сравнение с модела F-Pace. Акумулаторът е част от разработена за електромобила алуминиева платформа, която благодарение на специална техника за занитване и залепване е особено устойчива на усукване – и както обещават от Jaguar, по-добра, отколкото при всички други колеги от марката.
И в други отношения електрическата архитектура предоставя разнообразни възможности. Например двата синхронни мотора с постоянни магнити са интегрирани поотделно в предния и в задния мост, което освен за по-добра динамика на пътя е предпоставка и за повече място в интериора. Дизайнът с изнесена напред кабина създава осигурява вътрешност при дължина на каросерията 4,70 м, а вместо тунел за карданен вал са налице кутии за дребни предмети. Затова – да влизаме по-бързо и да натиснем стартовия бутон. И един малък трик като предварителна информация: Ако натиснете един след друг спирачния и тяговия педал, ще изтриете алгоритъма за изчисляване на разхода. Програмата пресмята винаги въз основа на досегашния стил на шофиране на водача и ако той в един момент изневери на навиците си, прогнозата за пробега ще се окаже неточна.
Ние в auto motor und sport не работим с прогнози, а със скрупульозни измервания. Резултаттът: С едно пълно зареждане акумулаторът може да поеме 95,5 кВтч, включително загубите. При смесен стил на шофиране по нашия маршрут за електромобили I-Pace изразходва по 25,9 кВтч/100 км и изминава 369 км. В зависимост от качеството на зарядната станция (от променлив ток с около 3 кВт до постоянен ток със 100 кВт) зареждането за пробег от 100 км може да трае между малко под четири часа и малко над четвърт час. Ако карате по-спортно, ще изразходвате по 50 кВтч/100 км, което ще понижи пробега с едно зареждане до 150 км. И понеже все пак искаме да видим как стават тези работи, изжулваме малко гума от комплекта Continental PremiumContact 6. Тъй че I-Pace го може и това. Той захапва асфалта почти безшумно; просто настъпвате тяговия педал и се изстрелвате. Машината моментално повдига късата си предница, а пътуващите за първи път в електромобил възприемат това като удар в стомашната област.
Както е обичайно за електрическия жанр, и при I-Pace първите секунди са най-напористи – само за 4,7 сек автомобилът спринтира до 100 км/ч. Ако искате да продавате електромобили, задачата ви е да доведете потенциалния клиент до този момент. Тъкмо ако той все още има малко бензин в кръвта, ще му е трудно след това да се върне към моделите с вътрешно горене. Дори страстните ентусиасти, заети с шлайфане на разпределителни валове и синхронизиране на карбуратори Weber, ще се замислят сериозно, когато електрическият Jaguar скочи напред, без да чака високи обороти. Пълна сила от самия старт. И по-плавна и тиха работа от всеки двигател с вътрешно горене – независимо дали харесвате синтетичния шум на мотор в режима Dynamiс или не.
Без локални емисии
Един изкачващ се срещу нас старичък камион Scania с V8 мотор подсказва още един аргумент – локалната липса на емисии. Докато огромният дизел, макар да звучи доста мъжествено, вече не се задоволява с нищожния си принос към глобалното затопляне, а направо предизвиква затъмнение с облак от сажди, електрическият Jaguar не отделя нищо. Във всеки случай не там, където е, и не от ауспух. Емисиите на C02 за разхода в теста според германския електроенергиен микс са като на Fiesta със 100 к.с. Всеки обаче трябва сам да реши за себе си доколко иска да бъде облъчван от ядрени отпадъци, дали намира вятърните перки за много шик, а кафявите въглища – за много секси.
Затова нека се насочим към изживяването от шофирането – понеже то е наистина вдъхновяващо. Интериорът е оформен стилно и е изработен прилично, метализираните декоративни елементи са монтирани акуратно, седалките Performance предлагат идеална опора, за да дирижирате модела с двойно предаване посредством удобния за хващане волан. Който работи доста директно. I-Pace не се задържа дълго в средното положение, а се стреми да завива. Наистина кормилната уредба с малко тежък ход не предлага абсолютно автентично усещане за пътя, но в замяна на това е доста забавна и подканва към повече динамика. Това подхожда на семейството на хищните котки, сред които е и F-Type. За разлика от него обаче I-Pace охотно допуска силно влияние на задвижващия момент върху усещането от управлението. По-добре изглеждат нещата – освен на тестовото трасе – по второстепенните шосета с широки завои и изкачвания, които електрическият Jaguar покорява стремително и с уверено сцепление благодарение на умелото взаимодействие на двата си електромотора.
По-острите завои пречат на пълноводния поток на скоростта, понеже не ви се иска да изпаднете първо в недозавиване, а после – в оковите на системата за стабилност. Ако тя се задейства, трябва да изминат няколко мига, докато процесорът отново отпусне юздите. При ускоряването на излизане от завой I-Pace се плъзга към външната страна с четирите си колела. При това внушителната мощ на двете електрически машини винаги може да бъде добре дозирана между пълзене с чувствителен крак на педала и главоломен скок с пълна тяга.
При отнемане на „газта” моделът може да рекуперира на две избираеми степени; I-Pace не предлага ситуативна рекуперация, която се съобразява с движещия се отпред автомобил. Липсва и прозрачно усещане от спирачния педал – то изглежда твърде синтетично за такъв мощен модел със спортни черти. Това обаче не се отразява на спирачния път, защото в това отношение Джаг се позиционира между равнище на добър SUV и почти на спортен автомобил – както и трябва да бъде, щом искате да спирате сигурно с 2,2-тонна машина при максималните 200 км/ч.
Спортна ходова част
Също на много добро ниво е и ходовата част с двойки триъгълни напречни носачи отпред и многораменен мост отзад, както и с пневматично окачване плюс адаптивни амортисьори (по желание). Тя надеждно задържа повечето неравности далеч от пътуващите в автомобила и без никакво чувство за хумор предава към тях единствено ефекта от късите удари и напречните фуги – което се дължи на 22-цоловите колела.
А чувството за хумор определено би било от полза при управлението на I-Pace. В тъмния подземен гараж се качвате в автомобила, потегляте и всичко тръгва по вода? Нищо подобно. Британецът трябва да бъде покорен, изисква внимание при изчитането на упътванията, както и интензивна работа с пръстите при разходките из менютата. Тук е като в истинския живот – някои преодоляват трудностите търпелиово, други искат веднага да стигнат до целта.
По пътя към нея в I-Pace трябва да преминете през различни нива, да се преборите с неособено схватливото гласово управление, както и с посредствената графика и указания на навигацията, която среща трудности при откриването на активни колонки за зареждане на акумулатора. Също така и двата сензорни екрана реагират на командите доста колебливо. Но от друга страна, индивидуализиращи идеи, като подаващите се автоматично дръжки на вратите или включването на отоплението на седалките чрез натискане на регулатора за климатика доставят удоволствие не само на привържениците на Jaguar.
С това отново стигаме до сър Уилиям. При вида на този едновременно обърнат към бъдещето и обичливо чудноват, но като цяло носещ духа на марката I-Pace той сигурно ще продължи да отдъхва напълно спокоен. Там горе, на седмото небе.
Текст: Йорн Томас
Снимки: Ахим Хартман