На пътя с Jaguar I-Pace, който получи своите първи промени за 2021 г.
Jaguar I-Pace се появи на пазара през 2018 година горе-долу по същото време, по което и Audi e-tron, и случайно или не, има някои сходства с него. Като например факта, че използва силно модифицирана платформа от конвенционални автомобили – вездесъщата алуминиева D7(e), която в своята X-версия носи на плещите си цялото оборудване на Land Rover Defender.
Тежащият едва 2,2 тона Jaguar I-Pace обаче може наистина да ви демонстрира динамика по същество. Два еднакви синхронни мотора с по 200 к.с. задвижват всеки от мостовете – което означава, че и двата винаги работят едновременно или в моторен, или в генераторен режим, както и в различни или еднакви пропорции помежду си. Със системна мощност от 400 к.с. и системен въртящ момент от 696 Нм I-Pace се изстрелва като от катапулт и много често кара водача си да върне бързо педала, защото следващият светофар приближава стремително. В реални измерения ускорението до 100 км/ч е за 4,7 секунди.
Екипът на небезизвестния Ян Калъм е създал автомобил със стилистика, отдалечена от облика на SUV модел. Този автомобил се придържа към доста по-стегнати и изострени форми и е типичен пример за кросоувър – с големи гуми, сравнително висок просвет, но ниска линия на покрива и малки странични площи. Адекватна на външността е конфигурацията и настройката на ходовата част с двойки триъгълни носачи на колело отпред и многораменна конструкция отзад, към които могат да бъдат добавени пневматични елементи и адаптивни амортисьори. Въпреки че има с една идея по-тежък ход, кормилното управление запазва достойно място в тази композиция в която електрониката прецизно дозира тока към електрическите синхронни мотори, за да балансира тягата при по-динамично шофиране. При още повече желание за скорост въртящият момент към предния мост – който понякога може да се усети през волана заедно с неравностите на пътя – все пак започва да демонстрира присъствието си, водейки автомобила към недозавиване, преди ESP за озапти страстите.
Междувременно произвежданият от Magna Steyr в Австрия модел претърпя и някои модификации за 2021 година. Сега акумулаторът с капацитет 90 кВтч вече може да се зарежда с трифазен ток с мощност 11 кВтч. По-големите промени обаче са в по начало висококачествения интериор и включват нови технологични решения, свързани с инфо-развлекателната система Pivi Pro и свързаността.
В следващите по-компактни модели Jaguar ще използва нова, предназначена за изцяло електрически автомобили платформа и все повече ще се придържа към кросоувър стилистиката. Въобще електрическата компонента в марката, поне според актуалните намерения, ще бъде силно увеличена. Дали и кога тя ще достигне 100 процента, ще покаже само времето.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Jaguar I-Pace утвърждава ролята си на пионер в модерната електрическа ера. Дали по-динамичните форми от тези на SUV модел ще ви се видят по-атрактивни, е въпрос на лично мнение, но е факт, че те напълно съответстват на постигнатото от задвижването.
Текст: Геори Колев