Първо съревнование на XE 20d срещу двама от неговите основни опоненти
Първият опит на Jaguar да създаде конкурент на „тройката” на BMW и С-класата на Mercedes трудно може да се определи като главозамайващ успех. Между 2001 и 2009 година бяха произведени около 350 000 екземпляра от модела X-Type, докато за същия период от неговите германски опоненти са продадени по над два милиона автомобила. Дебютиралият съвсем наскоро XE обаче вече не представлява „преоблечен” Ford Mondeo, а напълно самостоятелен продукт, който при това вече беше извънредно положително оценен при първия си тест в auto motor und sport (материалът е публикуван в септемврийския ни брой).
Ето че дойде време XE 20d Prestige с мощност 180 к.с. и начална цена 71 480 лева да се изправи срещу двама от най-сериозните си пазарни опоненти, също екипирани с дизелов двигател и автоматична трансмисия: срещу него застават C 250 d Avantgarde с 204 к.с. и цена от 83 424 лева и обновеният 320d Luxury Line със 190 к.с. и цена от 79 500 лева. Всички участници в теста са оборудвани с адаптивно окачване, 18-цолови колела, както и доста солиден брой „екстри”.
За тези, които обичат динамиката
Тъй като „тройката” участва в настоящото сравнение във вариант Luxury, тя може да се похвали с някои твърде симпатични детайли като например апликации от благородна дървесина, допълнителни хромирани акценти в интериора, както и седалки с отопление. Което обаче не означава, че моделът е изневерил на динамичния си нрав – точно обратното. При частичното обновление на своя модел от BMW са решили допълнително да подчертаят автентичния характер на автомобила, прибавяйки допълнителна доза острота и прецизност в управлението и пътното поведение. По-стегнатата основна настройка на окачването се допълва от предлаганите срещу доплащане спортно управление и ходова част с адаптивни амортисьори, като в резултат на всичко това поведението в завои е направо фантастично, управляемостта е изключително точна – автомобилът съвсем закономерно постига най-доброто темпо в тестовете за пътно поведение.
Още въпроси? Вероятно мнозина от вас ще се запитат дали подчертано спортният профил на модела не е за сметка на компромиси с комфорта. Зависи от гледната точка – моделът преминава през неравности стегнато, но за истински твърда возия може да се говори единствено при активиране на спортния режим на окачването, при всички останали обстоятелства комфортът е абсолютно задоволителен, макар и не върховен. Критика може да бъде отправена единствено за леко нервното поведение по неравна настилка при пълно натоварване на автомобила, въпреки че BMW всъщност може да пренася най-скромния полезен товар в теста – едва 455 кг.
Новият двулитров дизелов мотор не може да се похвали с по-рафинирани маниери от своя предшественик, но затова пък разполага с повече мощност (190 к.с.) и по-висок максимален въртящ момент (400 Нм) отпреди. Моторът се усеща приятно жив, набира обороти с лекота, а синхронът с осемстепенната автоматична трансмися се отличава с пословичната за BMW почти органична хармония. Благодарение на отличния тандем двигател-предавателна кутия, а в голяма степен и заради по-ниското със 120 кг в сравнение с Mercedes тегло, „тройката” постига също толкова добри динамични показатели, колкото и по-мощния си конкурент с трилъча звезда на емблемата. Със среден разход от 6,7 л/100 км 320d обаче не е по-икономичен от своя предшественик. За сметка на това представянето на спирачната уредба е безупречно, оборудването за безопасност е много богато и широкообхватно, ергономията е интуитивна, а пътническото пространство е достатъчно обширно. Системата iDrive за пореден път припомня, че е най-доброто решение от този тип, въвеждано до момента в автомобилната индустрия, а атмосферата в интериора е станала значително по-благородна отпреди. Казано накратко – един изключително силен продукт, срещу който XE има нелеката задача да се опълчи.
За тези, които търсят добрия баланс
Дизайнерите на Jaguar са съумели да придадат на своя модел ярка индивидуалност, която силно го откроява сред всички негови конкуренти. Широката предна решетка създава асоциации с първото поколение на великолепните лимузини от серията XJ, а плавно спускащата се назад линия на покрива, която по естествен начин продължава в стегнатата и динамична задна част, също подхожда на традиционния стил на Jaguar. Вярно – има какво още да се желае от мястото на задните места, както и от достъпа до тях, малкият заден капак и неравното дъно на багажника не са особено практични, а видимостта назад е доста ограничена. Само че това са все недостатъци, които лесно можем да преглътнем предвид останалите предимства на автомобила. Трудно ни е обаче да бъдем толкова снизходителни и към пропуските в качеството на изработката – в интериора са използвани твърде разнородни като вид и текстура материали, напасването на определени детайли определено не изглежда добре, солидността на каросерията също можеше да бъде и на по-високо равнище. Със сигурност може да се поработи още и върху твърде усложненото управление на инфо-развлекателната система.
Въпреки високият дял на алуминий при направата на каросерията, ХЕ не е особено лек със своите 1638 кг. Неособено тихият двигател тук е комбиниран със същата осемстепенна автоматична трансмисия, която е използвана и при 320d, само че при ХЕ нейните реакции далеч не са толкова плавни, бързи и своевременни, колкото при BMW. XE не е шампион по отношение на ускорението, но успява да компенсира това с най-ниския разход на гориво в теста от едва 6,2 л/100 км.
Нещото, което очарова най-силно при британския модел, е неговата лека и същевременно изключително прецизна управляемост, която се постига благодарение на директното и хомогенна кормилна уредба. В това отношение Jaguar действително са съумели да намерят златната среда между спортната директност на „тройката” и лежерното спокойствие на С-класата. Въпреки твърдата настройка на окачването, возията е доста приятна, а отличните спирачки са допълнителен за XE. Не е за пренебрегване и фактът, че Jaguar е автомобилът с най-изгодна цена в това сравнение.
За тези, които обичат спокойствието
С-класата никога не е била сред изгодните предложения в своя клас, и актуалното издание на модела не прави изключение – въпреки че е с най-високата цена в теста, С 250 d има най-скромното серийно оборудване. Иначе срещу доплащане клиентът може да задоволи практически всички свои желания, които биха могли да бъдат изпълнени от един представител на средния клас – особено що се отнася до комфорта и безопасността. Именно затова обаче е доста озадачаващо, че спирачките на модела не се представят добре – особено в пряко сравнение с показателите, постигнати от BMW. Като цяло C 250 d по един или друг начин се опитва да елиминира всеки спортен порив на водача, като вместо това му предлага възможността да се наслади на класическите ценности на марката като комфорт, качество и усещането, че автомобилът седи „тежко” на пътя. Иначе моделът се справя с резките маневри почти толкова добре, колкото своите опоненти, но вместо с това предпочита да набляга на финия маниер, с който предлаганото като опция пневматично окачване поглъща неравностите по пътя. Единствено напречните фуги по настилката биват преодолявани недотам плавно, но това не променя по никакъв начин образцовото впечатление за комфорт.
2,1-литровият битурбодизел с 204 к.с. и 500 работи много дискретно и с могъществото на огромния си въртящ момент донякъде успява да компенсира високото тегло на автомобила и доста колебливата работа на седемстепенния автоматик. Като цяло ускорението и разходът на гориво са на добро ниво, а усещането за солидност в интериора определено е сред сериозните козове на модела. Вътрешният простор е малко повече, отколкото при „тройката”, но и това не успява да й отнеме заслужената победа в теста.
Голям скок за Jaguar
В крайната оценка на XE му липсват няколко ценни точки, специално по отношение на качеството, ергономията и оборудването за сигурност моделът показва определени слабости. Само че човек не си купува Jaguar само заради дадени обективни критерии – британската марка може да предложи нещо много повече и много по-специално. Тук ХЕ не прави изключение – той е истински благороден британец, който бележи огромен качествен скок в сравнение със своя предшественик.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. BMW
След частичното обновление на модела, характерът на 320d е станал още по-ясно дефиниран – което отчасти е за сметка на комфорта на возене. Пътното поведение обаче е абсолютен връх в класа. Новият дизелов мотор е динамичен, но би могъл да бъде и по-икономичен.
2. Mercedes
Екипиран с въздушно окачване и задвижван от уверен и тих дизелов двигател, C 250 d е чудесен избор за тези, които търсят спокойно и комфортно придвижване. Оборудването за безопасност е внушително, но представянето на спирачките може да се определи като донякъде разочароващо.
3. Jaguar
ХЕ по забележителен начин съчетава чевръсто пътно поведение с рафиниран комфорт – усещането от управлението на автомобила е леко и приятно. Освен това моделът се отличава с изгодна цена и нисък разход на гориво. Качеството на изработката и спирачките подлежат на подобрение.
Текст: Бернд Щегеман
Снимки: Ахим Хартман