Най-малкият представител на британското семейство котки е може би и най-пъргавият
Дизайнерите на Jaguar са съумели да придадат на своя модел ярка индивидуалност, която силно го откроява сред всички негови конкуренти. Широката предна решетка създава асоциации с първото поколение на великолепните лимузини от серията XJ, "погледът" на светлините е присвит като на хищник, който се готви да нападне, плавно спускащата се назад линия на покрива и източеният силует също са напълно в духа на Jaguar. При оформлението на задната част вдъхновението на дизайнерите като че ли в известна степен се е поизчерпало, но това не променя факта, че Jaguar ХЕ S е една от ярките индивидуалности в средния клас, а това дали е типичен Jaguar погледнато през призмата на традициите на марката е въпрос на лична преценка и на гледна точка.
Един британец в средния клас
По отношение на интериора впечатленията са не съвсем еднозначни - начинът, по който арматурното табло обгръща водача и спътника му, по особен начин напомня на яхта и това е чудесно. Качеството на кожените тапицерии с контрастни шевове също отговаря на очакванията, които е логично да имаме към един британски аристократ, дръзнал да се намеси в средния клас. Позицията зад волана също е чудесна и дава допълнителен принос за удоволствието от шофирането. Недотам ласкави думи обаче заслужава управлението на инфо-развлекателната система, качеството на определени пластмасови детайли също би могло да бъде и далеч по-добро.
Интересно е да се отбележи, че независимо от големия дял на използваните алуминиева сплавиза направата на каросерията, със своите 1705 кг Jaguar ХЕ S е дори с една идея по-тежък от преките си опоненти от Мюнхен и Щутгарт. Това обаче не се отразява негативно нито на представянето на пътя, нито на динамиката.
Компресорен V6 с характер
Трилитровият бензинов мотор с механичен компресор подхожда повече от добре на своенравния Jaguar ХЕ - да, вярно е, той не притежава удивително изисканите, лишени от вибрации маниери на работа, характерни за редовия "шестак" на BMW, нито пък неговият кадифен при ниски и каращ кожата ви да настръхне при високи обороти тембър. Обаче се представя наистина добре, при това отново по свой, различен от конкуренцията начин. Тягата му е изключително впечатляваща, набирането на обороти е спонтанно, а синхронът с осемстепенната автоматична трансмисия е почти съвършен. Звукът на машината, която познаваме добре от спортния F-Type, се отличава със студени металически нотки и определено успява да излезе на преден план при всяко форсиране, но без да прекрачва границите на добрите нрави.
Великолепна управляемост
Нещото, което очарова най-силно при британския модел, е неговата лека и същевременно изключително прецизна управляемост, която се постига благодарение на директното и хомогенна кормилна уредба. В това отношение Jaguar действително са съумели да намерят златната среда между спортната директност на „тройката” и лежерното спокойствие на С-класата. Въпреки твърдата настройка на окачването, возията е много приятна, а отличните спирачки са допълнителен за XE. Сцеплението като цяло е доста добро, а при по-силни провокации от страна на водача задният мост се превръща в извор на непринудена радост за истинския автомобилен ентусиаст, без това да води до неконтролируема нестабилност. Или казано накратко - Jaguar ХЕ S може да изпълнява ролята както на притихнал хищник с кадифена походка, така и да се движи бързо, но неусетно. Но когато настъпи моментът този хищник да покаже ноктите си, бързо става ясно кой каква роля заема в хранителната верига.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Характерна индивидуалност, фантастична управляемост, активно, но същевременно лишено от всякакви прояви на нервност пътно поведение, мощен компресорен V6 с характерен звук - компактният Jaguar XE на новото време се представя като едно от наистина впечатляващите явление в съвременния среден клас.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова, Артуро Ривас