Динамика и елегантност, умишлено лишени от екстремизъм. Мощните спортни модели с четири врати Jaguar XJR, Maserati Quattroporte и Mercedes CLS 500 отразяват модерна и оригинална интерпретация на класическия Gran Turismo.
Плътната прегръдка на влюбената двойка край пътя прекъсва в момента, в който Quattroporte профучава покрай тях. Устните на младежа се отделят от тези на девойката и застиват отворени, изричайки думата Maserati. Лицето на дамата запазва тъмночервения си цвят, докато лимузината с тризъбеца на Нептун се отдалечава, съпроводена от мощния салют на четирите фанфара на ауспуховите тръби. Quattroporte е може би единственият петметров четириместен автомобил, който не навява асоциации за руски новобогаташ, дори когато е черен, с тъмни прозорци и 20-цолови колела...Италианска афера
Mного по-вероятно е да предположите, че с него се вози италианският премиер. Или някоя звезда от „Ла Скала”, отделила сумата от 296 181 лева за тази уникална, тежаща 2,1 тона визитна картичка от метал, кожа и лак, чието дълго торпедо излъчва красноречиво послание за освободен от задръжки стил. Отвън правят впечатление изискано скроените одежди Pininfarina, а отвътре – естествената кожа на майсторите от Poltrona Frau, която покрива не само седалките, но и други елементи от интериора, чиито повърхности от черен пиано лак даряват вътрешността на Quattroporte с аура на власт и успех.
Британският лорд
Интериорът на 219 000 лева Jaguar XJR на свой ред e пропит с аромата на доброто старо време. Колко хубаво е, че тук истинският Джаг може да се пипне, да се чуе и преди всичко да се види – не само поради добрия обзор, но и благодарение на класическите линии на лимузината. В рамките на последното обновяване на модела алуминиевата каросерия получи по-драматична физиономия и по-обемни брони с по-големи отвори за въздух, като при XJR ефектът е подсилен допълнително с класическите за спортните версии на марката хромирани телени решетки. В интериора усещанията са в рязък контраст подобно на бялата кожа и черния пиано лак. Обикновен контактен ключ, семпли кръгли циферблати, както и регулатори за огледалата и бутони на равнището на автомобил от компактния клас се борят за стилово надмощие в салона на Jaguar с щедро оразмерени, блестящи повърхности от истинска дървесина, регулиращи се по всевъзможни начини отопляеми кожени седалки и серийна навигационна система. Това обаче не е достатъчно, за да се постигне очакваната атмосфера на изключителен клуб.
Немският граф
Именно тя е налице в Mercedes CLS 500. Линията на неговото арматурно табло е стремително извита, такава, каквато бихме очаквали да е в един Jaguar. Неслучайно обаче продаваният за 161 651 лева четириместен автомобил фигурира в проспектите на фирмата и като купе. Причината ще ви стане ясна най-късно когато решите да се качите отзад – спускащата се стръмно надолу линия на покрива и широките задни колони затрудняват влизането през вратите и препречват погледа. Дори пасажери със среден ръст виждат само облицовката на тавана и са принудени да се утешават единствено с приятните тапицерии на двете самостоятелни задни седалки.
Погледът на седящите отпред може спокойно да се плъзга по пейзажа на арматурното табло и да си почива върху хромираните акценти, докато пръстите опипват приятно съпротивляващите се на натиска бутони и флиртуват с матовата дървесина и меката кожа. Вярно е, че употребяваният в серийната версия фурнир не изглежда толкова шик, колкото естествено грапавата дървесина в първата студия на CLS, но това с нищо не променя изтънчения стил на обзавеждането.
Петметрова лимузина или спортен автомобил?
Тризъбецът на Maserati намира пътя до сърцата на пристрастените към бензина и без изискващата известни тренировки навигационна система Blaupunkt. Още със завъртането на стартера на разработения от Ferrari двигател V8, последният започва да пее с по-висок тон от всички останали. И едва после прозвучава приглушената духова музика при потеглянето, последвана от игривите тромпети в средния оборотен диапазон и много над делението за 7000 об./мин. С късите си времена за превключване и удобните планки на волана шестстепенната автоматична предавателна кутия поддържа спортния тонус, вдъхновяван и от високия граничен оборотен режим на Quattroporte.
Още на правите отсечки тежащият 2,1 то автомобил сякаш сваля 500 кг баласт, неговата кормилна уредба предизвиква към динамично шофиране, вместо да прикрива особеностите на пътя. Без да филтрира нито грам информация, директно и почти хиперактивно около средното положение на волана, тя просто се моли за повече завои. Въпреки неприятно слабото съпротивление на спирачния педал Maserati спира мощно и почти грубо, навлиза в завоите със съвсем леко недозавиване, сменя посоката със суха прецизност, преминава неутрално по кривата, а при подаване на газ леко изнася навън задната си част. Разположеният централно зад предния мост двигател и непосредствено съединената с него автоматична трансмисия осигуряват сполучливо разпределение на теглото в името на неутралното поведение в завой.
Съвършен баланс
Във всеки случай внимателно реагиращото пневматично окачване на Mercedes почти не може да бъде извадено от равновесие. Вярно е, че CLS е по-малко склонен към рязко вземане на завои. Неговата ориентирана към комфортно шофиране и поради това не съвсем директна кормилна уредба и нежното недозавиване не обещават състезателна кариера, за сметка на това обаче 5,5-литровият V8 произнася шеметна пледоария по въпроса за могъществото на ходовия обем. От оборотите за празен ход нагоре той щедро отдава мощност, въртящ момент и глухия си тембър, едва доловимо прекъсван от превключването на седемстепенната автоматична предавателна кутия. Накратко, неговите 530 нютонметра бликат в такова изобилие, сякаш са продукт на термоядрен синтез.
Наистина компресорът на британската машина й осигурява мощна инхалация, но пък в акустично отношение едва ли допада на всеки. В спринтовите дисциплини развиващият 395 к. с. V8 действително е в състояние да ви впечатли. Кормилната уредба с лек ход, която предава малко информация за пътя, както и понякога твърде припряно действащият шестстепенен автоматик предупреждават по-дръзките водачи да спазват подобаващ стил на шофиране. Подобно на CLS, със здравословно спортно настроеното си окачване Jaguar предпочита да покорява дълги разстояния по магистралите и второстепенните пътища, вместо да докарва пътниците си до прилошаване с разгорещени атаки на серпентините.
Текст: Йорн Томас
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка

1. Mercedes CLS 500
Хармоничният автомобил. Тягата на равномерно работещия 5,5-литров V8 присъства винаги, а отличният комфорт на возене и солидното качество на изпълнението му донасят победата в теста.

2. Jaguar XJR
Разноликият автомобил. Невъзпитано виещият компресорен мотор и недоизпипаните на места детайли трудно се съчетават с приличния комфорт и разкошното обзавеждане на XJR.

3. Maserati Quattroporte Sport GT
Импулсивният автомобил. Скъпият Quattroporte е сплав от лимузина и спортен модел. Динамичен, но недотам комфортен и доста лаком, той поднася на четиримата си пътници не просто ария, а цяла опера.
Технически данни
1. Mercedes CLS 500 | 2. Jaguar XJR | 3. Maserati Quattroporte Sport GT | |
---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- |
Мощност | 285 кВт (388 к. с.) | 291 кВт (395 к. с.) | 294 кВт (400 к. с.) |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
5,7 сек | 6,3 сек | 6,5 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
38 м | 39 м | 37 м |
Максимална скорост | 250 км/ч | 250 км/ч | 270 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
13,4 л/100 км | 16,8 л/100 км | 17,9 л/100 км |
Базова цена | 161 651 лева | 219 000 лева | 296 181 лева |