Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Jaguar XK 150, E-Type и XJ-S: Наследството на Jaguar

13.04.2017 12:27

Най-мощните спортни кабриолети на Jaguar от 50-те, 60-те и 70-те години на ХХ век

На пръв поглед трите спортни кабриолета на Jaguar се отличават толкова много един от друг, сякаш са деца на различни бащи. Но първото впечатление заблуждава. XK 150, E-Type и XJ-S са всъщност близки роднини, които обаче са представителни за три различни епохи.

Въпросът на Златната рибка... чийто отговор днес е по-труден от когато и да било: Избери един от трите класически спортни модели на Jaguar и той ще е твой до края на дните ти. Всички разноски – сегашни и бъдещи – ще бъдат платени. Но кой да предпочетем?

Можем да избираме между три кабриолета, които в годините от 1957-а до 1996-а са били най-мощните и най-спортни върхови произведения на богатата с традициите си английска марка – всеки по свой собствен, напълно различен начин. Поне такова впечатление буди дизайнът на тримата кандидати, в който не откриваме почти никакви общи черти. Като че ли единствено емблемата на марката върху предния капак със сърдито гледаща голяма котка носи недвусмисленото послание: Това е Jaguar!

Червеният XK 150 OTS (Open Two Seater = открит двуместен) от 1958 г. все още притежава ярки визуални елементи от предвоенната ера – отпред с ненапълно интегрирани в каросерията калници, стесняващ се напред капак и близко разположени фарове. Вертикалната радиаторна решетка и дъговидно спускащата се към бронята задна част произхождат от края на 30-те години и са възприети с някои изменения от предходните модели XK 120 и XK 140.

При пряко сравнение с тях E-Type Серия 2 от 1970 г. изглежда така, сякаш е прескочил половин век развитие на дизайна – нисък и изтеглен напред, с широка паст на радиатора, с фарове, които се вписват в стърчащата далеч напред носова част и с една секси извивка на хълбоците пред задните колела. Изрязаните под форма на овал отвори за колелата правят каросерията да изглежда още по-ниска и още по-дълга. Девет години след първото си представяне на Женевския автосалон през 1961 г. E-Type не е загубил нищо от дивата си природа. С него дизайнерът Малкълм Сейър е създал своя шедьовър, вдъхновен несъмнено от състезателните модели. 

И накрая – Jaguar XJ-S, появил се през 1975 г. отначало като купе с 2+2 места и едва от 1988 г. като кабриолет, заместник на E-Type. Още от названието става ясно, че по характер много по-тежкият и голям наследник на E-Type е ориентиран повече към луксозния седан XJ. В първоначалната си форма XJ-S е с около 300 кг по-тежък, с 30 см по-дълъг и с 15 см по-широк от E-Type и принадлежи към породата Personal Luxury Cars. Под това понятие в САЩ, най-важния експортен пазар на Jaguar, разбират спортни по дух, мощни купета за всекидневно пътуване до офиса или за посещения при фризьора на следващата модните тенденции съпруга. Тристепенна автоматична трансмисия на Borg-Warner помага в укротяването на 289-те конски сили (в САЩ: 247 к.с.) на V12 мотора. Кабриолетът XJ-S се предлага заедно с купето до 1996 г. (от 1991 г. като XJS). С общо 21 години период на производство XJ-S превъзхожда значително двамата си предшественици. Но кой от всички да изберем? Какво да отговорим на Златната рибка, която вече доста нервно пляска с опашка в очакване?

XK с чупката

Всяко решение в полза на някой класически модел е белязано с лични предпочитания в сферите на дизайна, характера на шофиране и донякъде на полезните качества. Така например на притежателя на XK-150 Райнер Боде, който преди повече от 30 години още като студент е карал Austin-Healey („тогава момичетата не го одобряваха”) му харесва преди всичко сполучливата странична линия на неговия роудстър с марка Jaguar. При проектирането му изтеглили челното стъкло с десет сантиметра назад в сравнение с нормалния кабриолет с две допълнителни места (DHC – Drop Head Coupе). Така се появила типичната чупка в предния ръб на вратата. „Дългият преден капак и плавно извитата задна част без висока кабина изглеждат просто великолепно”, твърди Райнер Боде. 

След поканата за пробно шофиране отваряме голямата шофьорска врата. Тя позволява лесно качване в сравнително високата кабина, в която са монтирани ниски седалка. Така се получава спортно ниско положение на седене с изглед към четирите закръглени изпъкналости на фаровете и предните краища на калниците. 

Пътуване само с три предавки

Изключително модерният за времето си 3,4-литров шестцилиндров мотор с два горни разпределителни вала вече работи – почти безшумно и само с леки, фини вибрации във волана и скоростния лост. Трансмисията Moss с несинхронизирана първа предавка не създава проблеми, когато превключвате прецизно и без излишно бързане. Още при пешеходно темпо можете да минете на втора предавка и да забравите за първата. Двигателят на Jaguar с 213 к.с. по SAE започва да тегли усърдно още от 1000 об./мин, и то без сътресения и прекъсвания.

Човек бързо свиква с малко неточната кормилна уредба и с движенията на стоманената каросерия върху платформената рама. Настилките с вълнообразен асфалт по междуселските пътища карат вратите на XK 150 да потропват в своите рамки, от време на време потреперва и облеченото с изкуствена кожа арматурно табло. При това твърдият заден мост със своите листови ресори държи роудстъра на пътя уверено, но малко грапаво. 

Прехвърляме се в E-Type. По-точно: вмъкваме се в спортния автомобил като в кану за рафтинг, след като сме преодолели широкия и преди всичко висок страничен праг. Процедурата се затруднява и от съвсем малкия в сравнение с XK 150 отвор на вратата. Причина за него е рафинираната конструкция на E-Type. До преградата между кабината и двигателя роудстърът се състои от самоносеща каросерия, за чието стабилизиране решаващ принос имат високите странични прагове, централният тунел и малките отвори за вратите. 

Двигателят и предното окачване обаче са интегрирани в рама от тръби с правоъгълно сечение, позволяващо ниско монтиране на познатия мотор на ХК с увеличен междувременно на 4,2 литра работен обем. Скелетната рама и самоносещата кабина са завинтени една за друга. Така се е появил извънредно ниският аеродинамичен преден нос на E-Type, който се отваря изцяло с повдигане нагоре и напред. 

И воланът в E-Type е монтиран малко по-ниско. В допълнение към големия тахометър и оборотомер пред водача, на централната конзола са наредени не по-малко от пет контролни уреда. Под тях впечатляваща редица от превключватели създава усещане, че седите в спортен самолет.

Друга значителна техническа промяна в сравнение с XK 150 са независимо окачените задни колела с двойки винтови пружини и разположени вътрешно, близо до диференциала, дискови спирачки. Дали това се усеща? Да, и още как!

E-Type, който поради външния си вид често е смятан за корав мъжки автомобил в чиста форма, при шофиране проявява елегантната котешка гъвкавост, обещавана от названието на фирмата. Кормилната уредба работи прецизно и дори сигнализира, когато при високо темпо в завой настъпи безобидно недозавиване. Към това се добавя и моторът с 269 к.с. по SAE, който осигурява превъзходни динамични показатели. И накрая, каросерията на E-Type като цяло създава усещане за повече солидност и частите й не водят самостоятелен живот като при XK 150.

Стари добродетели в XJ-S?

Въпреки големите визуални разлики и трите спортни модела на Jaguar са наследили своите двигатели от предшествениците си. Това се отнася и за XJ-S, който е слизал от конвейера предимно с V12 мотора на E-Type Серия 3 (1971–1974). Но дали въобще можем да разглеждаме големия кръстосвач като истински спортен Jaguar в старите традиции на XK и E-Type? Контравъпрос: А налага ли се изобщо да го правим?

Ще изясним това с една кратка пробна езда в автомобила от нашите снимки – произведен през 1989 г., с 295 к.с. и тристепенна автоматична трансмисия на GM. Интериорът тъне в кожа и благородна дървесина и в това отношение е по-близък до стила на „Добрата стара Англия” в сравнение с двамата си предшественици. Тук качването е удобно като в лимузина, така че XJ-S позволява не само на жокеи, но и на сумо борци да седнат в спортен Jaguar, развиващ 240 км/ч. 

Сега за един светкавичен старт е достатъчно само да натиснете надолу с върха на дясната си обувка – и XJ-S вече се втурва напред с вдигнат нос под акомпанимента на дванайсетте си цилиндъра, сякаш иска да избяга час по-скоро от все по-малобройните си критици, които го обвиняват в скъсване с традицията. Това обаче не е необходимо, защото благодарение на индивидуалните си качества, на историята и на стила си той принадлежи без всякакво съмнение към семейството на Jaguar. 

Но какво да отговорим на Златната рибка? Много просто: Ако желаете преди всичко да изживеете висока автомобилна култура от една отминала епоха, по-добре е да се насочите към някой от по-старите модели. Въпреки потропването на вратите и заплахата от болки в кръста.

Заключение

Редакторът Франц-Петер Худек: Тук вече трябва да изразя и собственото си мнение. Сигурно обаче ще разочаровам Златната рибка, понеже моите фаворити не бяха сред предлаганите версии. Аз бих предпочел едно късо E-Type купе със сдържано Racing оформление. А XJ-S, евентуално също с четирилитров шестцилиндров мотор, би могъл да запази своя характерен покрив на купе с извънредно широка задна колона. 

 

Технически данни 

Jaguar XK 150 S OTS (произв. 1958 г.)

Двигател
Шестцилиндров редови мотор с водно охлаждане, два горни разпределителни вала, задвижвани с ангренажна верига, цилиндрова глава от лека сплав, колянов вал със 7 основни лагера, два карбуратора с хоризонтален поток SU HD 6.
Диаметър на цилиндъра х ход на буталото: 83 x 106 мм
Работен обем: 3442 см³
Мощност: 213 к.с. (SAE) при 5500 об./мин
Макс. въртящ момент: 293 Нм (SAE) при 3000 об./мин
Степен на сгъстяване: 8 : 1

Силово предаване
Задвижване на задните колела, четиристепенна механична трансмисия (първа предавка несинхронизирана). 

Каросерия и ходова част
Двуместен роудстър с повдигани чрез манивелка прозорци и мек покрив, X-образна рама от затворени профили, каросерия от стоманена ламарина, дискови спирачки на четирите колела
Отпред: независимо окачване с трапецовидни триъгълни носачи и торсионни ресори, стабилизатор
Отзад: твърд мост с листови ресори, телескопични амортисьори
Гуми: 6.00-16.

Размери и тегло 
Дължина х широчина х височина: 4470 x 1640 x 1330 мм
Междуосие: 2590 мм
Предна и задна следа: 1310 мм
Тегло: 1405 кг
Резервоар: 64 л.

Динамични характеристики и разход
Максимална скорост: 200 км/ч
Ускорение от 0 до 100 км/ч: около 10 сек
Разход: 13–19 л/100 км.

Период на производство и тираж
От 1958 до 1961 г., също и като 3,4 S (253 к.с. по SAE), 3,8 (223 к.с. по SAE) и 3,8 S (268 к.с. по SAE). Тираж за серията XK-150: 2265 роудстъра, 4445 купета и 2672 кабриолета.

 

Jaguar E-Type S2 (произв. 1970 г.)

Двигател
Шестцилиндров редови мотор с водно охлаждане, два горни разпределителни вала, задвижвани с ангренажна верига, цилиндрова глава от лека сплав, колянов вал със 7 основни лагера, три карбуратора с хоризонтален поток SU HD 8.
Диаметър на цилиндъра х ход на буталото: 92 x 106 мм
Работен обем: 4235 см³
Мощност: 269 к.с. (SAE) при 5400 об./мин
Макс. въртящ момент: 383 Нм (SAE) при 4500 об./мин
Степен на сгъстяване: 9 : 1

Силово предаване
Задвижване на задните колела, четиристепенна механична трансмисия.

Каросерия и ходова част
Двуместен роудстър с повдигани чрез манивелка прозорци и мек покрив, самоносеща каросерия от стоманена ламарина с предна рама от тръби с четириъгълно сечение, независимо окачване, дискови спирачки на четирите колела
Отпред: трапецовидни триъгълни носачи и торсионни ресори, стабилизатор, телескопични амортисьори
Отзад: долни напречни носачи, надлъжни носачи и носещи полуоси, двойка винтови пружини вляво и вдясно, телескопични амортисьори
Гуми: 185-15.

Размери и тегло 
Дължина х широчина х височина: 4450 x 1660 x 1220 мм
Междуосие: 2440 мм
Предна и задна следа: 1270 мм
Тегло: 1265 кг
Резервоар: 63,5 л.

Динамични характеристики и разход
Максимална скорост: 240 км/ч
Ускорение от 0 до 100 км/ч: около 7,5 сек
Разход: 13–15 л/100 км.

Период на производство и тираж
E-Type, 1961 – 1975 г., Серия 2, 1968 – 1971 г. с 8641 кабриолета, 4878 купета и 5329 купета 2+2.

 

Jaguar XJ-S V12 Convertible (произв. 1989 г.)

Двигател
Дванайсетцилиндров V-образен мотор (ъгъл между цилиндровите редове 60 градуса), по един горен разпределителен вал, задвижван с ангренажна верига, на цилиндров ред, цилиндрови глави и моторен блок от лека сплав, мокри цилиндрови втулки, колянов вал със 7 основни лагера, система за електронно впръскване на бензин Lucas/Bosch.
Диаметър на цилиндъра х ход на буталото: 90 x 70 мм
Работен обем: 5343 см³
Мощност: 295 к.с. при 5500 об./мин
Макс. въртящ момент: 430 Нм при 3000 об./мин
Степен на сгъстяване: 12,5 : 1

Силово предаване
Задвижване на задните колела, тристепенна автоматична трансмисия Turbo-Hydra-Matic 4000.

Каросерия и ходова част
Двуместен роудстър с електроповдигачи на прозорците и електрозадвижван мек покрив, самоносеща каросерия от стоманена ламарина, независимо окачване, дискови спирачки на четирите колела

Отпред: трапецовидни триъгълни носачи и винтови пружини, стабилизатор, телескопични амортисьори
Отзад: долни напречни носачи, надлъжни носачи и носещи полуоси, двойка винтови пружини вляво и вдясно; телескопични амортисьори
Гуми: 215/70 VR 15.

Размери и тегло 
Дължина х широчина х височина: 4765 x 1795 x 1260 мм
Междуосие: 2590 мм
Предна/задна следа: 1490/1505 мм
Тегло: 1900 кг
Резервоар: 82 л.

Динамични характеристики и разход
Максимална скорост: 240 км/ч
Ускорение от 0 до 100 км/ч: около 8 сек
Разход: 13–20 л/100 км.

Период на производство и тираж
Jaguar XJS V12 Convertible, 1988 – 1996, 15 570 екз.

Текст: Франц-Петер Худек
Снимки: Ахим Хартман

Коментари
comments powered by Disqus