Две скъпи спортни купета от 90-те години - еднакво вдъхновяващи, но с различен характер
Когато Jaguar XK8 излиза на сцената, Mercedes R 129 вече е преминал първата си модернизация и се готви за най-добрите си години. Днес цените на двата модела са на едно и също ниво. С кой от тях се плъзгате над пътя по-безметежно?
Първите купувачи на Mercedes 300 SL и Jaguar XK8 със сигурност не са страдали от парични проблеми – след като са плащали между 90 000 и 130 000 марки за луксозните си придобивки, които след това кротко са чакали хубаво време най-често като втори или трети автомобил в гаража. Наред с необходимите дребни пари и влечението към лукса обаче нещата, които са свързвали купувачите на SL и XK8, не са били много – защото двата модела дават твърде различни отговори на въпроса за стила и принципното отношение към автомобилите. От една страна – солидният SL, предлаган с подвижен твърд покрив (хардтоп) като луксозен роудстър за целогодишна употреба, а от друга – екстровертният британец, издокаран в секси одежди.
Въпреки целия контраст между типовете купувачи, към които Jaguar и Mercedes са прицелили луксозните си творения, от днешна гледна точка SL и XK8 притежават и някои общи черти. И двата автомобила е трябвало да поемат тежко наследство – SL е заменил произвеждания 18 години R 107, а откритият Jaguar неизменно е бил разглеждан в традицията на E-Type и XJS. Двата модела се справят блестящо с тези предизвикателства и дори се превръщат в икони на марките си. Освен това днешните ни гости са сред най-привлекателните предложения на пазара за бъдещи класици – в прилично състояние днес те струват между 15 000 и 20 000 евро.
Скоро ще получат специални номера
За SL от моделната серия R 129 получаването на специален номер за класически автомобил е вече предстоящо – след по-малко от две години първите екземпляри ще навършат 30. При това SL продължава да изглежда свеж – и е далеч по-неподвластен на времето от мнозина свои по-късни събратя по марка. Дизайнът на R 129 сякаш следва строга германска спецификация, включваща задания за сигурност, представително излъчване и аеродинамика. Бруно Сако заедно с екипа си от оформители създава изцяло сполучлива, семпла странична линия, започваща от силно снишената, заострена предна част, за да се изкачи леко през дългия преден капак и пътническата кабина до вертикалната задна част. Динамика внушават страничните хриле, маркирани като реминисценция за някогашния 300 SL с повдигащи се врати, както и косо изрязаните светлини.
Във вътрешността обаче цари простота без никакъв потенциал за отклоняване на вниманието. Ако някога сте притежавали Mercedes от 80-те години, в R 129 веднага ще почувствате у дома си. Строго оформеното арматурно табло информира подробно, всяко посягане към някой елемент за управление протича интуитивно. Конструктивният прагматизъм на 300 SL става особено очевиден, когато отворите предния капак. С няколко движения можете са извършите цялата работа по редовната поддръжка: да проверите нивата на течностите, да смените въздушния филтър, маслото – и дори термостатът се е възцарил на достъпно място пред корпуса на въздушния филтър. Базовият двигател в моторния отсек оставя много свободно място за изява на любителите монтьори.
Монтираният в 300 SL наклонен на 15 градуса надясно редови шестцилиндров мотор М 103 преди дебюта си в престижния SL е доказвал дълго време надеждността си във W 124 – въпреки прекараните в началото „детски болести”. След многократни преработки, например на разпределителния вал, ангренажната верига и кобилиците, запалителната уредба и системата за впръскване, M 103 се превръща в онова, което е днес – великолепен мотор с кадифено мек ход, линейно разгръщане на мощността и легендарно дълъг живот. При SL хората от Mercedes вземат решение в полза на зрелия агрегат с два клапана на цилиндър и голям въртящ момент и с моторен блок от сив чугун – въпреки че наследникът му M 104 с четириклапанна техника се появява също през 1989 г.
V8 за хищната котка
По съвсем различен начин е поставен въпросът с мотора при модела на Jaguar. Феновете на марката протестират, след като става известно, че при наследника на XJS британският традиционен производител ще заложи на V8 от американски тип. Та нали радващите се на богата традиция редови шестцилиндрови и V12 агрегати са били неизменна част от Jaguar подобно на скачащата котка върху предния капак!
Част от интересната история на разработването на AJV8 е и фактът, че търсейки идеалния размер на горивната камера, инженерите от Jaguar отначало усъвършенствали едноцилиндров мотор с работен обем 500 куб.см, който впоследствие трябвало да бъде използван в 6-, 8,- и 12-цилиндровите агрегати. Кодът на разработката бил AJ26, като числото било равно на сбора от планираните варианти 6 + 8 + 12. Освен това след поемането на фирмата от Ford през 1989 г. инженерите успели да предотвратят използването на произхождащ от 60-те години V8 на Buick/Rover, както и на V8 от Ford. Подобни примитивни и груби изделия просто нямало какво да търсят в един Jaguar. В крайна сметка конструкторите се наложили и представили пред новите собственици своя иновативен задвижващ агрегат – първия, чиито всмукателни колектори са изработени чрез шприцоване от пластмаса. След впечатляващия дебют на AJV8 дори най-острите критици били принудени да признаят, че е направен голям удар.
Произвежданият от 1996 г. в моторния завод на Ford в Бриджънд V8 от лека сплав импонира с мощ и ефективност и в атмосферната, и в компресорната си версия. Благодарение на променливото управление на разпределителния вал VVT дори и в четирилитровата атмосферна версия разполагате винаги с достатъчно сили, за да се катапултирате еуфорично напред само с леко натискане на педала за газта. Спонтанността, с която реагира V8 агрегатът, кара водача да се стъписа, когато му е за първи път. Здравословните 284 к.с. и 377 Нм прикриват 1,7-те тона, които е принуден да задвижва комбинираният винаги с петстепенен автоматик на ZF мотор. 6,7 секунди са му достатъчни за спринта до 100 км/ч.
Двигателят AJV8 е в състояние да ви впечатли не само при надлъжната динамика – V8 моторът изявява своите преимущества и на изпълнените със завои провинциални пътища. Агрегатът натоварва предния мост на XK8 само с 200 кг – нещо, което автомобилът със своята директна, благословена с осезаема сила за изправяне на волана кормилна уредба комбинира съвършено в почти спортно изживяване. В такива случаи обаче се улавяте, че след всяко кратко ускоряване изпадате в спокойно плъзгане над пътя и съзерцавате с удивление пейзажа на благородното арматурно табло от дърво и дебела кожа. Природата на елегантния и комфортен XK8 излъчва пленително благополучие. След само няколко километра се усещате свързан в едно с акустично сдържания мотор и се доверявате сляпо на неговите винаги достатъчни сили.
M 103 в диапазона от нежност до ярост
Като още малко по-сдържан в акустично отношение се възприема моторът M 103 на Mercedes – поне докато човекът зад волана се придържа към спокойното темпо за разходки. Когато обаче педалът на газта преодолее точката на съпротивление и бъде натиснат докрай, автоматикът с хидравличен преобразувател превключва толкова бързо с две степени надолу, че някои модерни DSG трансмисии биха се задавили от срам. На кого му хрумна излишната идея да изпрати в пенсия автоматичните трансмисии с преобразуватели?
При ускоряване трилитровият редови шестак се усеща като по-силен, отколкото очаквате от номиналните 190 к.с. и 260 Нм. Моторът набира обороти с линейна равномерност чак до червената зона и реагира на това безсрамно поведение на водача с яростен вой. И все пак високооборотните оргии не подобават на един SL – той също е автомобил за онези, които се наслаждават на сдържаното шофиране. Но въпреки това той може – ако водачът поиска или му се наложи.
Високи технологии от Бремен
Независимо от всичко това фактът, че при 300 SL хората от Mercedes са използвали изпитаната шестцилиндрова машина, предизвиква известно учудване – понеже в други отношения R 129 е такъв носител на иновации, какъвто са били малцина представители на марката. Оборудването за безопасност вдига летвата в глобален мащаб: високоякостни стомани и изчислена с компютър според най-модерните разбирания структура на каросерията с интегрални седалки, чието шаси от магнезиеви сплави изпълнява носещи функции. Един конструкторски шедьовър е дъгата за защита при преобръщане, която изскача нагоре само за 0,3 секунди. С това и не само с него Mercedes навлиза в нови технологични територии – и защитава репутацията си на иноватор номер едно в областта на сигурността.
Към това в R 129 се добавя впечатляващото и след четвърт век качество на изработката. Шегаджиите го обясняват с пренасянето на производството, защото престижният модел вече не се монтира в централния завод на фирмата, а 630 километра на север, в Бремен.
Снадките по каросерията са на най-високо ниво, работата на тапицерите предизвиква удивление и след много завъртания на планетата около Слънцето – а дълговечното електрическо задвижване на седалките с верижен привод установи нови мащаби с появата си. Материалите не могат да скрият възрастта си, но липсата на скърцане и пукане обезсмисля всякакви въпроси относно трайността им. Най-голяма изненада обаче беше теглото, пораснало със само 20 кг в сравнение с предшественика R 107 – въпреки всеобхватните мерки за сигурност и многобройните електронни компоненти.
Наслада без граници
Все пак 300 SL не е от леката категория – той нито може, нито иска да скрие своите 1700 килограма. В сравнение с модела на Jaguar този SL трябва да бъде убеждаван по-настоятелно да влезе в завой. Кормилната уредба със сачмено-винтов механизъм дефинира средното положение на волана с типично големи отклонения и изисква по-енергично водене при висока скорост, защото тогава каросерията се стреми към изхода на завоя.
Би било грешка обаче да гледаме на комфортните настройки като на недостатък. Нито SL, нито XK8 желаят да бъдат интерпретирани погрешно като спортни автомобили. Те са скъпи спътници за дълги разстояния и изпълнени с наслада пътешествия, галят пътуващите със своя лукс, отразен и в цените им като нови.
V8 на цената на шестцилиндров мотор
При дебюта си през 1989 г. базовият 300 SL струва 89 490 марки, в края на производството на тази версия през 1993 г. цената й вече е 113 505 марки. За Jaguar XK8 през 1996 г. е трябвало да се платят точно 129 600 марки – това го позиционира между SL 280 (193 к.с., V6, 124 200 марки) и SL 320 (231 к.с., 135 585 марки). Който е искал да има Mercedes SL с V8 мотор, е трябвало да сложи на масата цели 43 000 марки повече, отколкото за модела на Jaguar.
Успешни модели за марките си
Въпреки високите цени двата луксозни лайнера са голям успех за Mercedes и особено за Jaguar. За SL в някои случаи е трябвало да се чака повече от година и половина.
Що се отнася до Jaguar, тук XK8 определя насоките за бъдещето. Новият V8 мотор се превръща в стандартен задвижващ агрегат на цялата флота, с него марката се преборва да излезе отново на печалба и става достатъчно привлекателна, за да бъде купена от Tata през 2007 г. Оттогава до днес под индийско ръководство се разгръща една невероятна доскоро история на успехи, чиито основи са положени от XK8.
Заключение
Редакторът Кай Клаудер: Mercedes-Benz SL и Jaguar XK8 нямат претенции да са спортни автомобили, те се обръщат към хора, които търсят наслада в изпълненото с мощ спокойно плуване над пътя. Ако усещате привличането на тези модели, би трябвало да не отлагате търсенето – по-евтини от сега двата луксозни лайнера едва ли ще бъдат някога.
Текст: Кай Клаудер
Снимки: Ахим Хартман