Две елитни купета с различен характер, вероятно бъдещи автомобилни класици
В представения през 1999 г. CL – купе версия на S-класата, Mercedes беше вложил повече високи технологии и електроника от когато и да било преди. Може ли много по-скромният на вид Jaguar XK8 да съперничи с него?
Преди 17 години за пореден път се възхищавахме на „най-добрия Mercedes на всички времена”. Така гласеше заключението от теста на auto motor und sport за CL 600 с V12 мотор и 367 к.с. За това имаше много основания, някои от които ще изкажем и тук, понеже са в сила и за CL 500, чийто V8 агрегат генерира „само” 306 к.с. Тази по-изгодна алтернатива на CL 600, която тогава струваше 178 292 марки и беше с около 60 000 марки по-евтина от V12 купето, днес ще излезе на пътя заедно с Jaguar XK8, чийто четирилитров V8 има съпоставима мощност от 284 к.с..
Гигантските технически усилия, вложени от Mercedes в моделната серия CL, наричана още C 215, проличават още от спестяващата тегло комбинация от материали за елегантната и моделирана за повече простор и лекота каросерия: Покривът, предният капак, вратите, задната стена и задните странични части са от алуминий, вътрешните части на вратите – от магнезий, предните калници, капакът на багажника и броните – от пластмаса. Заедно със значително по-малките външни размери това намалява теглото в сравнения с масивния предшественик С 140 с цели 240 килограма.
Знаменитото шаси ABC
Една от най-важните технически новости е базираното на стоманени пружини активно окачване, наречено Active Body Control (ABC). С помощта на управлявани от датчици хидравлични цилиндри ABC постоянно компенсира страничното и надлъжното клатене на каросерията – при потегляне, при спиране и при завиване с голяма скорост. Активната ходова част с регулиране на пътния просвет и хидравлична система с високо налягане от 200 бара се предлагаше единствено за купетата CL, докато съответната S-класа седан W 220 притежаваше само пневматично окачване с адаптивна система за амортисьорите (ADS).
Други нововъведения, които според auto motor und sport превръщаха купето С 215 в „пионер на техническия прогрес”, са спирачният асистент, автоматичното регулиране на дистанцията Distronic, биксеноновите светлини, безключовият достъп и системата Comand с многофункционален екран за централно управление на радиото, музикалната уредба, телефона, навигацията, TV приемника, CD плейъра и дори на касетофона. Distronic, телефонът, навигацията и телевизорът се предлагаха и за „малкия” CL 500, разбира се, срещу доплащане.
Тежащите по над 50 килограма предни седалки с функция за памет и интегрирана система за коланите по желание могат да се оборудват с надуваеми странични опори, които се адаптират постоянно към ситуацията на пътя, както и с функции за охлаждане и масаж. Само инструкциите относно настройването на седалките заемат 13 страници в ръководството за употреба. Най-доброто при тези седалки обаче е, че Mercedes се отказа от клатещите се и скърцащи механизми за подаване на колана, които използваше при някои купета без средна странична колона.
С лицето на Е-класата
Със своя CL 500 хората от Щутгарт са сполучили да създадат едно извънредно красиво купе. Особено погледът отстрани към издължената линия на петметровия „кораб” с извития му като дъга покрив и характерното панорамно задно стъкло разкрива неговата симпатична свежест и динамика. Само четириоката физиономия в стила на представената още през 1995 г. Е-класа W 210 с прекалено широките фуги около предния капак леко помрачава внушението за изключителност, излъчвано от голямото купе на Mercedes.
Неговата традиция като върхов модел сред всички пътнически автомобили със звездната емблема и пионер на нова техника може да бъде проследена назад във времето до купе версията на „Аденауер” 300 Sc от 1955 г., която в днешно време струва до половин милион евро. Нашият епохален CL 500, някога най-добрият Mercedes на всички времена, днес може да се купи за по-малко от 10 000 евро. Дали пък до голяма степен електронно управляваната супертехника на CL купетата след близо 20 години не се превръща в проклятие? Дали купувачът не поема непредвидими рискове, ако иска автомобилът му и в бъдеще да се движи изправно и всичко да работи идеално като в деня на първата покупка? И още – дали няма да му е по-добре с по-просто конструирания Jaguar XK8 без всички тези електронни джаджи?
Действително моделът на Jaguar не може да се сравнява с техническите постижения в CL 500. Луксозното оборудване на XK8 е горе-долу на нивото на един съвременен Golf GTI. Неговият собственик ще трябва да се откаже от мисълта за активна ходова част, автоматично регулиране на дистанцията до предния автомобил или от седалките с функции за охлаждане и масаж.
В замяна на това Jaguar може да спечели точки с модерния V8 мотор в закръглената си носова част. Моторният блок и цилиндровите глави са изработени от леки сплави, както при агрегата на Mercedes. Само че V8 моторът на Jaguar притежава по два горни разпределителни вала за всеки цилиндров ред, а V8 на Mercedes само по един. Освен това при Jaguar има по четири клапана на цилиндър, а при Mercedes те са само три. Въпреки по-малкия с един литър работен обем разликата в мощността между Jaguar и Mercedes е само 22 к.с. И понеже британецът тежи на кантара със 175 кг по-малко, това би трябвало да доведе до приблизително идентични динамични характеристики. И при двата автомобила силовото предаване се осъществява от петстепенен автоматик.
GT усещане в Jaguar
Сега обаче искаме най-после да седнем зад волана и да узнаем какви са разликите между високотехнологичния Mercedes и по-скоро конвенционалния Jaguar. Те започват още при качването в тясно скроения и висок само 1,3 м британец. Тук правилото е да наведеш глава и да изпълниш точно спортно приземяване върху дълбоко монтираната седалка. След затваряне на вратата зад волана се появява истинско GT усещане, почти като в някое по-ново Porsche 911. Типичният лост на автоматичната трансмисия в J-образен канал и едно грамадно, тапицирано околовръст дървено арматурно табло, в което са вкопани кръглите уреди и вентилационните решетки, внасят в кабината на спортния автомобил автентично британско усещане за Jaguar. Все пак блестящият като огледало фурнир от ценна дървесина далеч не притежава дебелината и солидността на арматурното табло в един класически седан Mk IX.
Звучи като Mustang
Със завъртането на контактния ключ обаче приключват всички традиции на Jaguar. Дискретно бумтящият V8 звучи по-скоро като Ford Mustang. И това не е чудно, понеже от 1989 до 2008 г. Jaguar беше част от американската империя Ford, взела съществено участие в разработването на представения през 1996 г. XK8. V8 двигателят с горни разпределителни валове, наречен AJ-8, през 1997 г. замени при Jaguar както модерния шестцилиндров агрегат с 24 клапана, така и класическия V12.
При шофиране XK8 проявява най-добрите качества на един американски автомобил – V8 моторът поема газта с голяма охота. Благодарение на директните и бдителни действия на автоматичната трансмисия ZF всяка команда от крака върху десния педал се превръща в пъргаво ускоряване. В комбинация със здраво ловящите спирачки XK8 се движи почти така чевръсто и леко, както обещава названието на марката му. Доста меките настройки на ходовата част с лека склонност към поклащане след рязко спиране или дълги вълни по настилката вероятно са следствие на значителния пробег, изминат от нашия фотомодел, чийто брояч показва 190 000 км.
Прехвърляме се в купето на Mercedes. Това действие, за разлика от случая с Jaguar, е съвсем като в лимузина и не изисква йогистки умения. Купето CL е с десет сантиметра по-високо, а отворите за вратите са с по-щедри размери чак до покрива. Освен това благодарение на хитроумната кинематика при отваряне вратите се изтеглят с около десет сантиметра напред. Конструктивна особеност, с която може да се похвали само купето С 215 със своите дълги врати. През тях качването в просторната задна част, където могат да седят и двама възрастни, става значително по-лесно.
Ние обаче се настаняваме зад волана, който почти като в Jaguar е декориран със смесица от дърво и кожа и притежава различни бутони за бордовия компютър и озвучителната уредба. Воланът, седалката и страничните огледала и в двете купата са, разбира се, с електрическо регулиране, четирите уреда на Mercedes с достигаща най-много до полукръг форма се намират под обща покривна плоскост, скалите им се състоят от LED светлинки. Изцяло облицованата с фурнир централна конзола се опитва да внесе – въпреки мини екрана, телефонната клавиатура и трите малки, подобни на джойстик превключвателя за радиото и двете зони на климатика – известна доза лукс и уют, което в Jaguar е постигнато доста по-добре.
Много място в Mercedes
В замяна на това в малко по-широкия и по-светъл Mercedes можете да се насладите на по-добро усещане за простор, отколкото в модела на Jaguar. След завъртане на контактния ключ V8 моторът на Mercedes съобщава с кратко изшумоляване, че е готов за излета. Дискретното почти до сервилност CL купе спотаява леко бълбукащия шум от работа на празен ход, какъвто можем да чуем в XK8. Внимателното потегляне предизвиква в моторния отсек отпред само леко жужене като на пчела.
И в други области техниката на Mercedes работи извънредно незабележимо. Нали целта е водачът на CL да усеща възможно най-слабо неприятните страни на движението по улиците и пътищата. Към тях принадлежат и завоите, които този Mercedes преодолява със сензационно спокойствие благодарение на активното си ABC окачване.
Забелязваме това при шофирането за общи снимки в едно разпростряло се нашироко кръгово кръстовище. Докато и без това изглеждащият отзад малко повдигнат Jaguar вече допускаше да се види неговото възприето от предшественика му XJS окачване, Mercedes въртеше своите обиколки с неподвижна, както обичат да казват, като дъска каросерия.
За съжаление, CL 500 демонстрира спокойствие и в една област, където то не е нужно – при ускоряването. Поне при по-ниски скорости весело втурващият се при необходимост напред XK8 се усеща като по-чевръст от изискания Daimler. Спонтанните команди с подаване на газ сякаш изненадват V8 мотора и главно петстепенния автоматик, който едва след кратък размисъл превключва с една или две степени надолу. Тогава обаче Daimler спринтира буйно с дискретно ръмжащ V8.
В тестовете на auto motor und sport Mercedes е печелил спринтовите състезания, излизайки напред със своя наподобяващ Е-класа нос. От 0 до 100 км/ч той е изпреварил Jaguar (6,7 сек) с 0,4 секунди, а до 200 км/ч – дори с 5,3 секунди. И за това CL 500 не се е нуждаел нито от седалки с масаж, нито от темпомат с дистанция, нито от окачване ABC.
Върви добре и без екстрите
Обратното също е в сила – в чевръстия Jaguar не съжалихме за отсъствието на нито една от тъй високо ценените джаджи на Mercedes. В този смисъл по-стилно обзаведеният британец от днешна гледна точка би могъл да е по-разумна покупка, понеже по-скромната му техника предоставя по-малко поле за поражения от износване и дефекти.
Някогашният най-добър Mercedes на всички времена днес е принуден да бере страхове от повреди в доста чувствителната си техника. Поне извънредно ниските цени за по-износени екземпляри допускат подобно предположение. Въпреки това благодарение на превъзходната си външност и важното си място сред моделните серии на Mercedes, и този CL (C 215) има сигурно бъдеще на класик.
Заключение
Редакторът Франц-Петер Худек: Две грандиозни луксозни купета на цената на днешно Renault Twingo – това звучи наистина изкушаващо. И никакви проблеми с ръждясали каросерии. Просто караш и се наслаждаваш – ако някой от възможните бъгове по електрониката не ти развали настроението.
Текст: Франц-Петер Худек
Снимки: Артуро Ривас
Технически данни
Jaguar XK8 (X100) | Mercedes CL 500 (C 215) | |
---|---|---|
Работен обем | 3996 куб.см | 4966 куб.см |
Мощност | 284 к.с (209 кВт) при 6100 об./мин | 306 к.с (225 кВт) при 5600 об./мин |
Максимален въртящ момент |
375 Нм при 4250 об./мин | 460 Нм при 2700 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
6,3 сек | 6,3 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
н.д. | н.д. |
Максимална скорост | 250 км/ч | 250 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
14,2 л/100 км | 14,3 л/100 км |
Базова цена | 112 509 марки (1996), от 12 500 евро (днес) | 178 292 марки (1999), от 9900 евро (днес) |