Малкият Avenger е премиера за Jeep в много отношения: първият малък автомобил, първият електрически модел, първият Jeep само за Европа. Има ли всичко необходимо, за да се превърне в нов бестселър? Впечатления от шофирането.
Проектиран в Италия, построен в Полша върху платформа с френски корени – Avenger е истински европеец. Американската марка все още вижда голям потенциал в европейския регион. За да се използва този потенциал, е необходим подходящ модел: достатъчно пъргав за градските райони, ясно разпознаваем като Jeep и разбира се, със съвременен електрически двигател. Ето защо дългият само 4,08 м Avenger е новият най-достъпен модел на марката – с 16 см по-къс от Renegade – и част от офанзивата на Jeep за електрификация: главният изпълнителен директор Кристиан Мьоние вече обяви четири електрически модела с батерии до 2026 г. и изцяло BEV гама в Европа до 2030 г. А европейският шеф Антонела Бруно добавя: "Очакваме Avenger да бъде най-продаваният ни модел до 2024 г."
Под ламарината Avenger открива напълно нови хоризонти за своята марка благодарение на принадлежността си към групата Stellantis. Най-новият вариант на техническата база, наречен eCMP2, се използва и от сродните марки Opel, Peugeot и Citroën. Основните данни: електромотор с мощност 115 кВт (156 к.с.) и 260 Нм, литиево-йонна батерия с капацитет 54 кВтч (бруто), зарядно устройство с мощност 11 кВт, пробег малко под 400 км по WLTP, задвижване на предните колела. Както и при базовите версии на Renegade и Compass, Jeep ограничава Avenger до един задвижващ мост и вместо двойно предаване му предоставя система за контрол на приплъзването с шест режима на шофиране и асистент за контрол на спускането по наклон – така компетентността в областта на сцеплението е сведена до най-необходимото.
В кокпита Avenger ви посреща с голям скоростомер и централен дисплей; цветна лайстна обрамчва централната част на арматурното табло, омекотявайки, поне визуално, зоната от твърда пластмаса. Две ленти с бутони за трансмисията и второстепенните функции допълват концепцията за управление, която е очевидно подобрена в сравнение с предишните модели на FCA по отношение на сензорния екран и работата с менюто. Мястото в интериора е адекватно за четириметровия клас – с радващо пространство за главите и не твърде осезаемо присъствие на акумулатора; отзад се побират 355 литра багаж.
400-волтовият електромотор ускорява Avenger бързо, като максималната скорост може да достигне 150 км/ч. По криволичещи второстепенни пътища при първото ни шофиране Avenger се оказа пъргав и устойчив на накланяне, без да е прекалено твърд. Ако скоростта не съответства напълно на радиуса на завоя, ESP се задейства рано, но плавно и чисто. Кормилното управление е достатъчно прецизно и ясно оптимизирано за лек ход; диаметърът на завиване от 10,5 метра също отговаря на предимно градската среда на Avenger.
Базовата цена започва от 37 000 евро
Напълно оборудваната версия First Edition вече е изчерпана; цените на Avenger в Германия сега започват от 37 000 евро преди бонуса за електромобил. Дори базовият модел разполага с пълноценни LED светлини, автоматичен климатик, разпознаване на пътни знаци и онлайн инфо-развлекателна система с безжична връзка със смартфон. Летите джанти, сензорите за паркиране или опцията за двуцветна боя с черен покрив (1290 евро) се предлагат от второто ниво Longitude (38 500 евро).
Заключение
Avenger е убедително допълнение към гамата на Jeep – с него никой няма сериозно да съжалява за липсата на двигател с вътрешно горене и двойно предаване. Идеята за европейски хит може да проработи.
Текст: Щефан Черкез
Снимки: Jeep