В своето първо съревнование CX-3 Skyactiv-D 105 ще трябва да покаже на какво е способен
Пазарният сегмент на малките SUV автомобили, позиционарани под утвърдения компактен клас, е сред най-бързо развиващите се към момента, поради което все по-редовно ни се случва да слушаме как марката Х е решила да създаде модела Y, за да се издигне въпросната марка Х на гребена на вълната на модерните тенденции в автомобилостроенето. Това, че сегментът расте с главоломни темпове, всъщност не е толкова чудно – нека не забравяме, че допреди няколко години той чисто и просто не съществуваше.
Преди години Skoda пуснаха на пазара своето Yeti, малко след това Mini се сдобиха с техния Countryman, а днес тази иначе нова ниша от пазара буквално се пръска по шевовете от претенденти за дял от нея. И ето че сега към цялата тази навалица се присъединява Mazda CX-3. Тя се базира на Mazda 2, ползва се от услугите на добре познатите Skyactiv задвижвания и вместо да залага на мачо-излъчване, предпочита да остане вярна на лекотата и динамиката на плавните Kodo линии – така се нарича философията на дизайна, която Mazda започна с модела 6 и постепенно прилага при всички свои нови продукти.
Mazda участва в този сравнителен тест с версията Skyactiv-D 105 – т.е. базовият дизелов модел с предно задвижване. Тъй като изпробваният екземпляр е във върховото ниво на изпълнение Exclusive-Line, имахме удоволствието да се запознаем с някои от иновациите, които CX-3 предлага в рамките на пакет, достъпен единствено именно за тази модификация. Към тях спадат адаптивен темпомат MRCC (Mazda Radar Cruise Control), система за превантивна безопасност Pre-Crash Safety, асистент при смяна на лентата на движение, както и динамични завиващи светлини.
Приятен дизелов двигател от Mazda
Време е най-после да потеглим с CX-3, като веднага можем да забележим едно от неговите най-съществени предимиства: дизеловият двигател Skyactiv, който за пореден път идва да покаже, че Mazda са едно от водещите имена в бранша, когато става дума за разработка на двигатели. Малкият мотор на хартия е най-слабият в теста, но на практика осигурява най-добра динамика, изразходва най-малко гориво и като допълнение работи изключително меко. Добрата динамика е видна не само за измервателната ни апаратура – дори при съвсем нормална всекидневна употреба задвижването на японския модел се усеща енергично и темпераментно, реагира с готовност дори при най-малката промяна в положението на педала на газта и накратко казано просто доставя удоволствие. Това не може да се каже в пълна сила за работата на трансмисията, която се характеризира с добре подбрани предавателни числа, но при бързо превключване понякога има навика да заяжда. В това отношение други модели на Mazda определено се представят по-добре.
Какво още може CX-3? Например да вози добре. Както и да стои стабилно на пътя – автомобилът се държи чевръсто в завой, без да проявява склонност към поднасяне на задната част. Посестримата на Mazda 2 се усеща приятно лека на пътя и това не е случайно – теглото е с цели 150 кг по-малко в сравнение с Mini, а разликата с Jeep достига до 200 килограма. Факт е обаче, че това олекотяване личи и от някои недотам приятни признаци като например тънките тапицерии и спартанските кори на вратите. Единственият сериозен минус на модела обаче се крие другаде – макар че е с най-голямата каросерия в теста, отвътре той предлага най-малко полезно пространство.
Просторният Renegade
Най-малкият модел в гамата на Jeep вече неколкократно е участвал в наши сравнителни тестове и всеки път се представя доста нееднозначно, с ярко изразени предимства и недостатъци. Този път той се задвижва от базов дизелов мотор (Fiat-Multijet със 120 к.с.), който при Renegade се комбинира единствено със задвижване на предните колела. За този двигател всъщност двойно предаване по-скоро не е и необходимо, тъй като тягата на малкия Multijet агрегат рядко поставя пред изпитание сцеплението на предния мост. Малкият Jeep страда от своето свръхтегло, но и от твърде дългите предавателни числа на трансмисията. И тъй като в следствие на всичко това на двигателя често му се налага да се форсира до високи обороти, разходът от 6,8 л/100 км е с цял един литър над стойността, отчетена от CX-3, и с 0,4 литра повече от Countryman. Комфортът на возене също не е сред парадните дисциплини на модела, но все пак е с една идея по-добър от този на Mini. Що се отнася до вътрешния обем, Jeep се представя доста добре. Renegade разполага и с надеждни спирачки – независимо от по-високото си тегло, той спира по-добре от CX-3 и Countryman – сериозно предимство, което се допълва от богато оборудване за сигурност, което серийно включва богат набор от електронни асистенти.
Култовото Mini
Модерните системи за асистенция не са сред приоритетите на Mini Cooper D Countryman, което не е учудващо предвид факта, че моделът вече не е първа младост, а смяната на поколенията и преминаването към новата платформа за модели с предно и двойно предаване на BMW тепърва предстои. Убедени сме, че купувачите на Countryman нямат нищо против леко грубите маниери на неговата стегнато настроена ходова част. При Countryman ограниченията по отношение на комфорта на возене се компенсират от фантастичната управляемост – изобщо тук за пореден път наблюдаваме как някои недостатъци от чисто практическо естество при Mini не само престават да имат значение, но дори се възприемат като част от характера на една култова легенда. Тъй като обаче силният характер не е нещо, за което можем да присъдим точки според нашата система за оценка, Countryman се налага да се задоволи с третото място в крайното класиране – въпреки своите безспорни силни страни, като например пъргавото и динамично поведение на пътя, директното и прецизно управление, гъвкавото вътрешно пространство и ниската степен на обезценяване на вторичния пазар. Последното е важно да се знае – употребяваните екземпляри от Countryman държат стабилни цени, което практически компенсира за по-голямата инвестиция при първоначална покупка. Което всъщност не прави Mini евтин – представителите на тази марка имат други, в интерес на истината по-ценни приоритети.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. Mazda
399 точки
Mazda печели, защото предлага най-балансираният набор от качества в този тест. Тя е динамична на пътя, осигурява сравнително добър комфорт на возене, а задвижването е едновременно темпераментно и икономично.
Ценовата политика също говори в полза на CX-3. Повече би могло да се желае обаче по отношение на вътрешния простор.
2. Jeep
381 точки
Изражението на този автомобил изглежда някак си тъжно, което инстинктивно може да ви накара инстинктивно да ви се прииска да го успокоите. Всъщност това не е нужно – моделът е просторен отвътре, има удобни седалки, богато оборудване и добри спирачки. Грубоватият мотор и високите цени му отреждат място след Mazda.
3. Mini
379 точки
Countryman е весел ексцентрик, който може и да не предлага блестящ комфорт на возене и интуитивна ергономия, но затова пък може да се похвали със страхотен дизайн и необикновен дух. Наред с това, усещането от управлението му наподобява картинг, вътрешното пространство разполага с богати възможности за трансформация, а обезценяването с годините е слабо.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт