Първа среща с новото издание на култовия американски всъдеход
Всъщност днес срещата с автомобили като Jeep Wrangler е може би по-интересна отвсякога. Защото живеем във време, когато автомобилите за масова употреба все повече наподобяват на четириколесни смартфони и таблети, а неща като добавена стойност от гледна точка на индивидуалност, инженерен гений или емоционалност постепенно се превръщат в екзотика. Или може би е по-точно да кажем, че теци ценности се превръщат в новата дефиниция на понятия като „премиум“ и „лукс“. Затова е радващо, че напук на модата един автомобил да е длъжен да се хареса на всички и привидно да може всичко , определени компании продължават да намират смисъл в това да създават автомобили като Wrangler.
Роден да бъде свободен
Сам по себе си Wrangler е не просто своеобразна визитна картичка на едно от най-митичните имена в света на високопроходимите автомобили – той е изключително интересно явление и за американската автомобилна индустрия като цяло. Корените на този модел идват още от времето на Втората световна война, когато е създаден култовият всъдеход Willys Jeep, от който в средата на 40-те се ражда поредица от цивилни версии с означението CJ, които продължават да се продават успешно (препърпявайки редица модернизации, разбира се) до средата на 80-те. Името Wrangler от своя страна се появява през 1986 година и оттогава моделът е претърпял няколко смени на генерациите, но неизменно остава верен на себе си. А какво прави концепцията на този автомобил толкова необикновена? От една страна, той винаги е бил безкомпромисен всъдеход, който напомня за военното си минало не само с поведението си извън пътя, но и със своя самобитна концепция, при която формата следва функцията. Всъщност именно цялостният замисъл на този автомобил го прави така различен от практически всички останали модели с увеличена проходимост зад Океана – защото CJ и Wrangler по своите размери изглеждат като детска играчка на фона на класическите всъдеходи и пикапи, които традиционно американците използват. За разлика от тях малкият Jeep не може да служи за превозването на цялото семейство и общо взето на цялата му покъщнина (версията с дълга база и четири врати дебютира едва при произвежданото от 2006 година предпоследно поколение JK, а и тя също не може да се мери по вътрешен простор с едно Grand Cherokee например). Неговата мисия е да може да стигне до места, където почти всички останали се предават някъде по трасето. И то не защото трябва да стигне обезателно дотам – а просто, защото притежателят му иска това.
Смело напред
В най-новото си издание Jeep Wrangler продължава изцяло да залага на своята утвърдена през дългогодишната история на модела стратегия, а същността на автомобила не само не е разводнена по никакъв начин, а дори е доразвита в определени направления. Клиентите могат да избират между класическото изпълнение с късо междуосие и две врати и удълженият вариант с дълго междуосно разстояние (3008 мм срещу 2459 мм при късата база) Unlimited. Всеки от двата типа каросерия от своя страна може да бъде поръчан в по-луксозна и „по-шосейна“ модификация Sahara, или пък като безкомпромисен всъдеход под наименованието Rubicon.
Повече за първите ни впечатления от новото издание на Jeep Wrangler ще откриете на страниците на септемврийския брой на списание auto motor und sport България.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Jeep