Някои специфични съвети за намаляване на разхода на гориво в студа
Освен по-продължителното време за загряване, при което двигателят консумира повече гориво, през зимата немалко количество енергия отива и за различни електрически устройства. Предлагаме ви няколко съвета за поддържане на разхода на гориво в приемливи граници при минусови температури.
1 Трябва да се избягват късите отсечки на движение. Това струва много пари и замърсява атмосферата.
Ако целта ви се намира на близко разстояние, по-добре е да се придвижите пеша. Това не само е полезно за околната среда, но ви спестява пари, пък и е добре за здравето. При къси разстояния автомобилът не може да загрее, а разходът на гориво и вредните емисии са изключително високи.
2 Почистването на стъклото на автомобила е по-добре да става при неработещ двигател.
Това също щади околната среда и ограничава разходите. С прахосаното гориво, през ауспуха ще си отидат и няколко лева от джоба ви. Отделен е фактът че е добре да се избягва излишният шум и замърсяването на въздуха. При работа на празен ход, особено дизеловите мотори загряват много по-бавно, отколкото ако автомобилът се движи с ниски до средни обороти. Затова най-добре е още със стартирането на мотора да потеглите.
3 По-ранното превключване на предавките при ниски до средни обороти значително намалява разхода на гориво.
При движение, двигателят загрява по-бързо, а по-този начин се стопля и и интериорът. Имайте обаче в предвид че дори когато стрелката на термометъра на охладителната система излезе от синята зона, двигателят на практика не е загрял още. Течността в малкия кръг на охладителната система много по-бързо достига оптималната си работна температура, отколкото маслото в картера. А именно температурата на маслото е тази, от която зависи износването на двигателя. При ниските зимни температури понякога е необходимо изминаването на до 20 км преди тя да достигне работни параметри. Форсирането на мотора преди това води до повишеното му износване.
4 Изключете максимално бързо електрически консуматори като подгряването на задното стъкло и на седалките.
Подгряването на седалките, на външните огледала, на задното и при наличие на предното стъкло, изразходват голямо количество енергия – консумираната от последния мощност е 550 вата, а за задното стъкло отиват още 180 вата. За стоплянето на гърба и долните ви части са необходими още 100 вата. А всичко това е скъпо: за всеки 100 вата двигателят изразходва по 0,1 литра допълнително гориво на 100 км. Включените предни и задни светлини за мъгла добавят още около 0,2 литра. Освен това използването на последните трябва да се ограничи наистина само до случаите на мъгла защото в противен случай те заслепяват движещите се отзад водачи.
5 С предписаното налягане на въздуха на гумите през зимата, движението е не само по-безопасно, но и по-икономично.
Значително по-ниското налягане на гумите увеличава съпротивлението на търкаляне и съответно повишава разхода на гориво. Някои маниаци на тема спестяване увеличават налягането с около 0,5 до 1,0 бара над предписаното от производителя. В този случай обаче трябва да се има предвид че се намалява допирната площ на гумата и съответно сцеплението и с пътя, а това влошава сигурността. Затова най-добре е да се спазват въпросните предписания, които могат обикновено да бъдат открити на колонката до водача, от вътрешната страна на капачката на резервоара, в книжката на автомобила или в жабката.
6 Всеки килограм има значение: Различните непотребни предмети е по-добре да съхранявате в гаража или в мазето, а не в автомобила.
Безсмисленият баласт трябва моментално да бъде демонтиран или да се извади, ако не се използва, защото води до повишение на разхода на гориво. Багажникът на покрива например, при 130 км/ч може да доведе до увеличение на консумацията с два литра.