На италиански Folgore значи "светкавица", което определено отива на модел с подобни характеристики.
Италианците все още крият интериора на новия Folgore, като всичко е покрито с черни платнища. Снимането е строго забранено. Затова и ние няма да го направим! Обещаваме! Но тъй като имаме удоволствието да седим зад волана на балистичния модел, можем да ви разкажем за очевидното. Налице са два централни екрана с тъч скрийн, както и малко механични контролери, а стрелките зад волана са изместени от гигантски дисплей. Въпросът на деня е: "Усеща ли се като новото Maserati Grecale?" Отговорът ни е категорично "Да"!
Три мотора и системна мощност от над 760 к.с.
Давид Дейсин, главен инженер на Granturismo, засега ще бъде зад волана. Той ни показва колата на тестовата писта. Folgore все още няма право да излиза навън, а матовата сиво-медна блестяща боя, наречена Ramen Folgore, не е камуфлажен цвят, а цвят, който ще бъде наличен при пускането на пазара. Стоим на питлейна на Autodromo di Modena, малка писта западно от града. Пистата е дълга само два километра, казва Дейвид, но с дългата права и тесните и по-бързи завои предлага достатъчно свобода на действие. Започва карането и само след една бавна и две бързи обиколки редакторът на пасажерската седалка вече знае за какво иде реч. И малко му се завива свят. Защото Дейвид наистина знае къде да отиде. С трите си двигателя E-Maserati натиска мощно, 560 кВ и 1350 Нм са данните за мощността и въз основа на субективното впечатление от седалката на пътника, те изглеждат по-скоро подценени, отколкото преувеличени. Максималната мощност не се определя от трите мотора (общо 900 кВ), а от максималната разрядна мощност на батерията (брутен капацитет 92,5 кВ/ч). И това означава 560 кВ или 760 к.с., обясни инженерът преди тестовото шофиране. Значителната разлика между инсталираната и използваемата мощност на двигателя позволява особено голяма свобода на действие, когато става въпрос за разпределение на въртящия момент. След това редакторът вече сам поема волана. Дейвид препоръчва режима на шофиране GT, за да свикне първоначално с автомобила. Излизаме на пистата. В този режим са налични 80 процента от мощността, което би трябвало да е достатъчно за момента. Усеща се пъргав в първите завои, съвсем забравяме за общото тегло от 2,2 тона и междуосие от почти три метра. Изглежда се е отплатило, че батерията на Granturismo не е разположена плоско в пода на колата, а в така наречената конфигурация на T-bone в областта на централния тунел. Това намалява инерцията около оста на въртене - и това не е само теоретично предимство, както показват първите обиколки в Модена. Следващите обиколки стават все по-бързи, а Granturismo Folgore е надежден и неутрален.
Каране с един педал дори и на пистата
Благодарение на внимателните асистенти, той не се оставя да бъде обезпокоен от рязко подаване на газ в апекса, дърпа стабилно надолу по правата до следващата точка на спиране. Говорейки за точката на спиране: Maserati предлага и различен аспект от електрическото шофиране. В най-високото ниво на рекуперация машината забавя с до 0,65 g при повдигане на крака от педала за газта. По този начин могат да се правят доста бързи обиколки, без да се натиска нито веднъж педала на спирачката. Има четири нива на рекуперация, те се избират с удобните перца зад волана. Но е по-забавно да оставите най-ниското ниво и Folgore да лети по пистата. Най-доброто е, разбира се, да изберете режим Corsa, където контролният модул на превозното средство (VDCM), електронният мозък на Folgore, отприщва пълните 560 кВ. Компютърът светкавично разпределя въртящия момент към четирите колела, педалът на газта реагира по-чувствително, дисплеят започва да показва само най-важните данни, като например температурата на батерията. Така Granturismo се телепортира по пистата, въпреки че може да се желае малко по-ясна обратна връзка от спирачките и по-отзивчиво управление. Folgore трябва да е на пазара в средата на тази година. И ако не харесвате електронната мобилност, Maserati имат отново нещо за вас! Granturismo ще се предлага и с Nettuno Twinturbo V6.
Текст: Виктор Брайков, Хайнрих Лингнер
Снимки: Maserati