Асоциацията на отборите във Формула 1 настоява точковата система в шампионата да бъде коригирана преди началото на новия сезон. Скоростните кутии ще бъдат хомологирани за период от три години.
На специално организирана пресконференция днес FOTA представи визията си за развитието на шампионата. Това е първата публична изява на сформираната през миналата година асоциация, а неин домакин бе 79-ият автомобилен салон в Женева.Тим-шефът на McLaren Mercedes Мартин Уитмарш, който ръководи спортната група към FOTA, бе категочиен, че зрителите искат победителят във всяко едно състезание да получава „далеч по-голямо признание“ спрямо завършилия на втора позиция пилот. Това е причината асоциацията да предложи корекция в системата за разпределение на точките.
Победителят ще печели 12 точки вместо досегашните 10, вторият – 9, а не 8, а пилоът с трети резултат – 7 вместо 6. В местата от четвърта до осма позиция няма да има промени и схемата 5-4-3-2-1 ще бъде запазена.
Тази концепция е контрапункт на предложението от страна на Бърни Екълстоун точковата система да бъде заместена с медали, разпределяни на олимпийския принчип.
Работната група по спортните регулации предлага още преди всеки старт отборите да публикуват информация за това кой пилот с какво количество гориво разполага, като целта е спортът да стане по-разбираем за обикновения зрител. Дължината на състезанията ще бъде намалена на 250 км или максимум 1:40 часа.
През последните няколко месеца FOTA инвестира огромни усилия върху изготвянето на мерки за редуциране на разходите в шампионата. Асоциацията на отборите и ФИА взеха решение през 2009 година всеки пилот да разполага с максимум осем двигателя на сезон. Максималните обороти на 2,4-литровите единици бяха ограничени на 18 000 (при 19 000 об. за миналите два сезона), за да бъде увеличен ресурсът им. Наложени бяха допълнителни рестрикции върху работата на аеродинамичните тунели и центровете по изчислителна хидродинамика.
На срещата в Женева спортният директор на BMW Sauber Марио Тайсен даде допълнителна яснота около мерките за ограничаване на разходите, които ще влязат в сила през 2010 година.
„Що се отнася до аеродинамиката, ще намалим отново развойната дейност в тази област. Наполовина спрямо 2009 година “, обяснява Тайсен. „Поставихме ограничения за някои компоненти по шасито и подобренията, които можем да правим в рамките на сезона по тях. Ще разполагаме само с една спецификация на година за колелата, клетката, защитните конструкции при преобръщане, при челен и заден удар. Ще имаме право на две спецификации, това означава на едно подобрение в рамките на сезон, за окачването и пода. По три за капака на двигателя, радиаторните кутии, дифузора, въздухопроводите за спирачките и пет спецификации за крилата, като всякакви допълнителни аеродинамични компоненти по тях ще бъдат забранени.“
Тайсен обяснява още, че скоростните кутии ще бъдат хомологирани за период от три години, което означава, че в тази зона ще има забрана за развойна дейност в периода 2010 – 2012. Ограничението за четири състезания с една трансмисия остава, а цената на пакет скоростни кутии за отбор в рамките на един сезон ще бъде ограничена до 1,5 милиона евро. FOTA ще настоява и за стандартизиран KERS през 2010 г., като се очаква в близко бъдеще да бъде обявен търг за евентуалния доставчик. Цената на системата за регенериране на кинетичната енергия не трябва да надхвърля 2 милиона за отбор.
„Ще ограничим допълнително използването на скъпи и екзотични материали“, допълва Тайсен. „Ще направим някои промени и по отношение на двигателите, за да намалим бюджета в тази област с нови 37,5%. Спирачките също ще бъдат хомологирани, което означава, че в рамките на сезона ще имаме право да използваме само една спецификация. Същото се отнася и за телеметрията и радикомуникациите.“
Всички предложения на FOTA трябва да бъдат ратифицирани от Световния съвет по моторните спортове към ФИА преди да влязат в сила.
габровец
Добре де "Боро",така е-спонсорите се оттеглят,но заради кризата,която съвпадна за нещастие и със съкращаването на разходите на отборите от F1.Но освен забавление състезанията имат за цел и развитие на целия автомобилен бранш.Убеден съм,че след като кризата отмине ще има компании,които ще се завърнат и отново ще помагат(първи ще са всички оцелели автопроизводители),а и не само те,но кой ще се грижи за развойната дейност,ако всичко което може да се подобри в един автомобил се ограничава.Нека наложат таван на бюджетите на отборите,но не и в отделните компоненти,които биха могли да се приложат в конвенционалните автомобили и ги издигнат на качествено ново ниво...Може много да се дискутира по въпроса,но предполагам сами можете да си направите извода,че едва ли човечеството ще има полза от застой точно в този бранш.А колкото до заплатите Насе, предполагам,че всеки взима това,което е справедливо,независимо от сумата,а тя пък е резултат на много и различни фактори...
Наско
Прекалено много се \"материализира\" и този спорт!Безумно високите разходи са игри:травмите и нещастните случай сред пилотите от Ф1 са помалко от колто сред пешаходците в София, но заплатите им са в 7 цифрени числа, пилот на F16 или МИГ29-5 цифрени числа!Ограниченията може и да намалят разходите, ама този спорт ще стане индустриална машина с монополно господство на консерватизма!Ако някой чете това, нека знае, буталният двигател е тъпо творение на безизходицата, в което са налети билиони!Преценете, в космоса се излита за 17 милиона,а по земята се плъзгат за 25 милиона!В този дух имам и конкретни предложения, но знам:бизнеса преди всичко, т.е.няма защо да си търкам клавиатурата
Боро
габровец, не е съвсем така. Виж какво се случва във Ф1. Спонсорите се оттеглят, автомобилните производители също. Неизбежно беше това да се случи. Тези безумни разходи трябваше да се ограничат.
габровец
С една дума-спиране на прогреса в момент,когато всички компании се опитват да създадат хибридни и изцяло електрически коли и да се сложи ново начало на индустрията...