На прицел са конкуренти от ранга на Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA или VW Tiguan
Jaguar скочи твърде нерешително в бързо развиващия се SUV сегмент и британците вече дават пълна газ: с новия E-Pace англичаните представят първия си компактен SUV.
Сега вече Jaguar си има своя компактен SUV: новият E-Pace се цели в конкуренти от ранга на Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA или VW Tiguan, както и в рамките на концерна Range Rover Evoque. Успешно конфигурираната одежда на E-Pace отпред е с въздушна възглавница за пешеходци, монтирана на вътрешния ръб на самоповдигащия се преден капак за защита при катастрофа. Вдигнатият високо капак, предпазва пешеходците от директен сблъсък с разположените под него твърди части на двигателя. Впечатляващата визия на новия E-Pace допълват и опционалните черни 21-цолови джанти с пет спици.
Интериорът на новия Jaguar E-Pace
Кокпитът на новия E-Pace е ориентиран към водача. Опционален 12,3-инчов HD дисплей замества класическите кръгли инструменти със стрелки пред волана. Срещу доплащане на разположение е и Head-up дисплей, който експонира информацията за управление на предното стъкло. За разлика от конвенционалните Head-Up дисплеи, този дисплей не работи на базата на лазер, а с TFT технология, която според Jaguar разполага с висока разделителна способност на пълноцветни графики и позволява да се експонира 66% повече информация, отколкото преди. По този начин, текущата скорост, както и разрешената максимална скорост, моментната предавка и навигационните инструкции се експонират директно в полето на видимост на шофьора. Новата навигационна система включва режим на пристигане: 200 метра преди пристигане на местоназначението се показва 360 градусов изглед. Освен това тя предлага информация за свободни места за паркиране в района.
Инфотейнмънт системата се управлява чрез 10-инчов сензорен екран (формат 21: 9), разположен на централната конзола, който разпознава жестове и докосвания.
На екрана на версиите, оборудвани с Touch Pro и адаптивни амортисьори, могат да се видят действащите G-сили, времето за обиколка и телеметричните данни на процесите на спиране и ускоряване. На централната конзола между предните седалки има отделение за съхранение с 8-литров обем, което например може да побере до четири бутилки по 0,75 литра. Освен това в това отделение е предвидено място за таблет и смартфон. Джобовете на предните врати са с обем от 10 литра, а задните врати с 9 литра и предлагат място за 1,5-литрови бутилки. Както казва главният дизайнер на Jaguar Иън Калъм, британците научиха едно нещо при конструирането на SUV: клиентите искат колкото е възможно повече място за съхранение във вратите. По отношение на свързаност, E-Pace не се комроментира: До осем външни устройства могат да влязат в интернет през 4G-WLAN-Hotspot мрежата на автомобила. Електричеството подават четири 12-волтови контакта и пет USB порта. Осветлението в интериора създава настроение и позволява да бъде конфигурирано спрямо желанието и вкуса на пътниците.
Тест драйв с новия Jaguar E-Pace
Късият преден надвес издава, че Е-Pace е първият Jaguar с напречно разположен двигател. Това позволява не само къс надвес отпред, който току-що споменахме, но и интериорът предлага повече пространство. Така E-Pace е подходящ и за едри хора. Както на първия ред, така и в задната част има достатъчно простор за главите, раменете и колената. Завидната широчина от 1,89 м осигурява вътрешен простор. Воланът се държи лесно и доставя удоволствие по завоите, педалите могат лесно да се натискат и с широки крака. Според Иън Калъм не е достатъчно да има само сензорни повърхности, чувството при въртене на механични бутони е важно усещане в един Jaguar. Така че климатикът се регулира чрез такъв бутон, което наистина е забавно. Избраната температура се показва в центъра на циферблата - Иън Калъм сравнява тези показания с лещи на камера.
Скоростният лост или лостът на трансмисията е ергономичен и е разположен на удобна височина, като превключването може да доставя удоволствие. Стандартният 10-инчов дисплей не е разположен в горната част на централната конзола, а под чифт отвори за въздух.
Кърмата на E-Pace грабва с широкия заден капак, голям багажник и удобно ниво на перваза за товарене. Цялото багажно пространство отговаря на всички изисквания за обем и конкуренцията сигурно ще се поизпоти при пазарния старт на новия E-Pace.
Сигурност/надеждност
Стерео камера заедно с аварийната спирачка се грижи за идентифициране на пешеходците, налице са също така асистенти за поддържане лентата на движение, разпознаване на пътните знаци, адаптивен круиз контрол, функция за поддържане темпо при задръстване и предупреждение при умора и асистент за мъртвия ъгъл. При дистанционно паркиране на ход са асистентите за паркиране с камери отпред и отзад. Новата система за регистриране на насрещно движещи се превозни средства на кръстовища има за цел да предупреди водача при лоша видимост.
Размери на багажното отделение в сравнение с конкуренцията
Проектираният като петместен E-Pace е с дължина 4395 мм и 2681мм междуосие. Обемът на багажника му е 557 литра и позволява да нарасне до 1234 литра чрез сгъване на задната облегалка, която е разделена в съотношение 60-40, без резервна гума под пода на багажника има на разположение още 93- литрово пространство за съхранение. С това E-Pace бие конкурентите си по всички показатели: само VW Tiguan е с обем на багажника от 615 литра. Range Rover Evoqu жертва своя дизайн с 420 литра обем.
Шасито
E-Pace споделя една и съща платформа с Evoque, както и с Land Rover Discovery Sport. Но, разбира се, базата за E-Pace е изцяло коригирана: гредата на предните колела, както и рамата са променени за по-голяма пъргавина. Освен това новата лята куха алуминиева подрамка и новото рамо на преден и заден мост осигуряват стабилно поведение на пътя. Каросерията е подсилена, стабилизирана и интегралното управление на задната ос са заимствани от по-големия брат F-Pace. Инженерите от развойния отдел на Jaguar са настроили шасито и задвижващия агрегат от варианта задвижване на всички колела по техни данни към Hecktreiber-Feeling и адаптивни амортисьори за по-голям комфорт при пътуване. Опционалните адаптивни амортисьори позволяват специален режим Dynamic. Амортисьорите се управляват чрез външно монтирани хидравлични вентили.
Новият E-Pace разполага с четири режима на управление: нормален, динамичен, еко, както и "дъжд, лед и сняг." Освен това програмирането на двигателя, автоматичната трансмисия и волана позволяват да се настройват независимо един от друг.
Предно задвижване и две задвижвания на всички колела
Наличният бензинов и дизелов вариант на задвижване на четирите колела на E-Pace се нарича Active Driveline. Два електронно регулируеми многодискови триещи съединители на задната ос са предназначени да осигурят добро сцепление на гореспоменатото характерно задно задвижване. Така, при завиване системата изпраща повече въртящ момент към външните колела в завой. Мощността може да се разпределя променливо до 100 процента между предната и задната част. Стандартното задвижване на четирите колела, оборудвано със съединител само с един диск генерира 150 к.с. и 180 к.с. при дизеловия, а бензиновият с 250 к. с. принадлежи към стандартното оборудване. Маневреността се гарантира с Troque Vectoring: При висока скорост в завой на вътрешните колела се задейства спирачка, за да позволи по-спонтанно управление. За оптимално сцепление по хлъзгави пътища, E-Pace е оборудван с ASPC (All Surface Progress Control). Двигателят и спирачките така са настроени, че в зависимост от пътното покритие, дори и при трудни условия да гарантират сигурност. Системата работи със скорост от 3,6 до 30 км/ч и се предлага само в комбинация с автоматична трансмисия. До 30 км/ч се активира Low Traction Control, който позволява перфектно ускорение от място. E-Pace вариантите със задвижване на всички колела могат да осигурят спиране при максимално натоварване на ремаркето до 1800 кг.
Двигатели
Задвижването се осъществява от двигатели на фамилията Ingenium, конструирани на принципа на Downsizing- 2.0 литрови четирицилиндрови двигатели, при които диаметърът на цилиндъра, ходът на буталото и обемът на цилиндъра са винаги едни и същи. При пазарния старт двигателят е дизелов с мощност 150 к.с., по късно ще следват бензинов с 250 и 300 к.с.. E-Pace с двигател с мощност 300 к.с. спринтира за 6,4 секунди от нула до 100 км/ч и развива максимално 243 км/ч. В зависимост от изпълнението мощността се предава или към предната ос или към всичките четири колела, с помощта на шестстепенна механична скоростна кутия или деветстепенна автоматична.
Двигател Мощност (к.с.) Максимален въртящ момент (Нм) CO2 (г/км)
Ingenium дизел: D150 150 при 3500/мин 380 при 1.750/мин 124/137/147*
Ingenium дизел: D180 180 при 4.000/мин 430 при 1.750/мин 137/147**
Ingenium дизел: D240 240 при 4000/мин 500 при 1.500/мин 162***
Ingenium бензинов: P250 249 при 5500/мин 365 от 1.200 до 4.500/мин 174***
Ingenium бензинов: P300 300 при 5500/мин 400 от 1.500 до 4.500/мин 181***
* 2WD с ръчна скоростна кутия и 17-цолови джанти /AWD с ръчна скоростна кутия /AWD с автоматична трансмисия
** AWD с ръчна скоростна кутия /AWD с автоматична трансмисия
*** само с AWD и автоматична
Цените на първия компактен SUV на Jaguar
Цените на новия Jaguar E-Pace (вариант на оборудване S, SE и HSE) започват от 34 950 евро с дизелов двигател със 150 конски сили, с шестстепенна механична трансмисия и предно предаване. Едно сравнение, VW предлага новия Tiguan 1.4 TSI за 26 575 евро, Audi Q3 1.4 TFSI (и двата със 125 к.с./шестстепенна ръчна трансмисия и предно предаване) за 28 550 евро, Mercedes иска 28 941 евро за GLA 180 (122 к.с. шестстепенна механична трансмисия и предно предаване), цената на BMW X1 sDrive18i (136к.с./ шестстепенна механична трансмисия и предно предаване) е 31 700 евро. По-скъп е само Range Rover Evoque eD4 2WD (150 к.с. дизел, шестстепенна механична трансмисия/предно предаване) с начална цена от 35,650 евро. Jaguar E-Pace който ще се произвежда в заводите на Magna Steyr в Австрия, може веднага да се поръча, а доставката ще бъде в началото на 2018.
E-Pace трансмисия мощност (к.с.) цена (евро)
D150 6-степенна ръчна 150 34 950,-
D150 AWD 6- степенна ръчна 150 37 450,-
D150 AWD 9- степенна автоматична 150 39 875,-
D180 AWD 6- степенна ръчна 180 39 550,-
D180 AWD 9- степенна автоматична 180 41 975,-
P240 AWD 9- степенна автоматична 249 42 350,-
E-Pace S
D150 6- степенна ръчна 150 40.250,-
D150 AWD 6- степенна ръчна 150 42 750,-
D150 AWD 9- степенна ръчна 150 45 175
D180 AWD 6- степенна ръчна 180 44 850,-
D180 AWD 9- степенна автоматична 180 47 275,-
D240 AWD 9- степенна автоматична 240 52 475,-
P240 AWD 9- степенна автоматична 249 47 650,-
P300AWD 9- степенна автоматична 300 52 850,-
E-Pace SE
D150 AWD 9- степенна автоматична 150 48 975,-
D180 AWD 9- степенна автоматична 180 51 075,-
D240 AWD 9- степенна автоматична 240 56 275,-
P240 AWD 9- степенна автоматична 249 51 450,-
P300 AWD 9- степенна автоматична 300 56 650,-
E-Pace HSE
D150 AWD 9- степенна автоматична 150 52 875,-
D180 AWD 9- степенна автоматична 180 54 975,-
D240 AWD 9- степенна автоматична 240 60 175,-
P240 AWD 9- степенна автоматична 249 55 350,-
P300 AWD 9- степенна автоматична 300 60 550,-