Краят на загубите на немската марка Opel в продължение на две десетилетия дойде след година
Огромният завод на Opel в Рюселсхайм, индустриално градче на половин час с автомобил на запад от Франкфурт, изглежда малко променен от миналото лято: служителите все още носят тениски "We are Opel" и работното им време преминава в производството на седана Insignia и минивана Zafira. Едно нещо обаче е драстично различно: автомобилите, които слизат от конвейера, вече се продават на печалба.
"Когато се срещам с приятели в кръчмата, най-сетне мога да поставя ключовете на Opel на масата с гордост", казва Матиас Дешам, 33-годишен ветеран на монтажна линия. През юли, когато автомобилната компания за първи път отчете печалба от 1999 г. насам, тогава се чу голяма въздишка на облекчение.
Краят на загубите на Opel - 20 млрд. долара на червено в продължение на две десетилетия - дойде по-малко от година, след като General Motors продаде компанията на PSA Group.
Изпълнителният директор на PSA Карлос Таварес, който бе уволнен като главен оперативен директор на Renault, после потърси работа в GM, в крайна сметка разбра как да произвежда рентабилно автомобили с малка печалба в страна с високи цени.
Opel регистрира приходи от 502 млн. евро (583 млн. долара) през първото полугодие, срещу загуба от 179 млн. евро от август до декември 2017 г., първите пет месеца в рамките на PSA. 5-процентният марж на печалбата на Opel вече е равна на марката VW на Volkswagen Group, която има двойно по-голям пазарен дял в Европа и продава повече от пет пъти повече автомобили в световен мащаб.
Карлос Таварес не допусна напрежение сред персонала със скъпо и разрушително закриване на заводи. Вместо това той сключи споразумение с работниците да намали разходите за заплати, като намали стандартната работна седмица на 35 часа от 40 и съкрати 3700 работни места.
Карлос Таварес също намали производството - доставките на Opel в Европа спаднаха с 6,2% през първото полугодие, за да предотвратят загубите и да се съсредоточат върху клиентите, които действително искат да направят покупка. В Рюселсхайм това означава да сглобяват 42 автомобила на час вместо 55.
PSA предлага възможност за Opel да оцелее в свръхконкурентния автомобилен бизнес на масовия пазар, като преразпредели разходите за повечето автомобили.
Намаляване на сложността
За разлика от типичните шефове на GM, първото официално посещение в Рюселсхайм преди една година стана шестчасова инспекционна обиколка, като се впусна дълбок анализ на производството на Opel, като се започна с частично сравнение с Peugeot и Citroen.
"В рамките на PSA се фокусирахме по-силно върху намаляването на сложността", казва Флавио Фрайсен, директор по инженеринга на превозни средства, който работи в Opel в продължение на 11 години. "Това ни помогна да станем по-ефективни."
Концернът PSA е изправен пред повече предизвикателства, тъй като е силно зависим от наситения европейски пазар, където се конкурира с глобални гиганти като Volkswagen, Toyota и Renault-Nissan. Марките на концерна до голяма степен са насочени към едни и същи ценови потребители, а репутацията на Opel се нуждае от изчистване след собствеността на GM. Американската компания се опита да продаде марката през 2009 г., но дръпна шнура в последната минута, за да запази присъствието си в Европа, а Opel имаше пет шефове през последните си седем години под ръководството на GM.
PSA трябва да разбере какво да прави с марката Opel, която продава почти идентични автомобили във Великобритания, като добавя разходи и сложност на операциите си. Междувременно Opel трябва да направи преход към електрическите автомобили под ръководството на PSA, като изостава от конкурентите като Volkswagen и Renault-Nissan.
"Opel не е приключил ", казва Стефан Брацел, директор на Центъра за управление на автомобилите в Университета за приложни науки в Бергиш Гладбах, Германия. "Предизвикателството е да комбинираме добри резултати с добър маркетинг и да променим имиджа си".
Докато Таварес нарече печалбата от изминалия период "първи много положителен знак" за възстановяването на Opel, той предупреждава, че постигането на целта на PSA за годишно спестяване на 1,7 милиарда евро от сделката ще зависи от уменията на инженерните екипи на компаниите. Обновеният Corsa, който ще се появи през следващата година, ще сподели повечето основни части и технически елементи с компактни френски автомобили на PSA и скоро ще последват и други модели.
Карлос Таварес ще продължи да преследва и други дългосрочни цели на, включително евентуално завръщане в САЩ и трансформиране на PSA от европейски специалист в глобален играч. Макар той да не изключва по-нататъшни покупки, той казва, че PSA няма нужда да расте драматично, за да бъде успешна. "Повече от количеството най-важният елемент е рентабилността ", казва той. "Предпочитам гъвкавостта и ефективността."