Най-често задаваните въпроси около банкрута на най-големия американски автомобилен производител.
Банкрутът на General Motors, най-големия автомобилен производител през ХХ век, предизвика огромен интерес и събуди множество въпроси заради сложното американско законодателство в тази област. The Financial Times се постара да отговори на най-често задаваните.Какъв е смисълът от обявяването на банкрут по глава 11 от щатския закон за фалитите?
Тази глава е създадена, за да позволи на закъсала компания да реорганизира операциите и счетоводния си баланс, докато се намира под съдебна защита от своите кредитори. Обикновено обявилите фалит по глава 11 продължават да функционират като предприятия, но всяко важно решение на управата им се нуждае от одобрението на съда. Съдията дава приоритет на онези решения, които подпомагат преструктурирането и оздравяването на компанията, дори когато това е в ущърб на интересите на кредиторите.
Така ли ще се развият събитията и с General Motors?Не съвсем. Компанията ще използва малко по-различен подход, позовавайки се на член 363 от Закона за фалитите. Тя ще помоли съда да отдели по-голямата част от активите й и около четвърт от задълженията й, за да ги прехвърли на "нова" General Motors. Ако всичко върви по план, тази нова компания ще се появи до два-три месеца и ще излезе от състоянието на банкрут. А нежеланите части от бизнеса й - най-вече заводи и недвижима собственост - ще останат под защитата на Глава 11, докато бъдат продадени или закрити. Това вероятно ще отнеме години, през които предстои ожесточена битка между отделните кредитори.
Защо GM избра този път?
Бързината е от решаващо значение. Доскоро компанията старателно избягваше обявяването на банкрут, защото се тревожеше, че потребителите може да се разколебаят да си купуват автомобили от производител, който не може да осигури сигурна гаранция за стоката си заради неясното си бъдеще. Правителствата в САЩ и Канада решиха донякъде проблема, като обещава да издадат държавни гаранции за автомобилите на GM и Chrysler. Независимо от това се очаква двете компании да загубят пазарен дял в следващите месеци за сметка на Ford - единствения детройтски гигант, който още не е прибегнал до парите на данъкоплатците.Кой ще притежава "новата" GM?
Американската хазна и правителството на Канада заедно ще държат 72.5 на сто от ценните книжа. Здравният фонд на синдиката United Auto Workers ще получи 17.5 на сто, а останалите 10 на сто отиват у собствениците на необезпечени облигации. Последните ще получат и опции за по-нататъшно придобиване на още 15 на сто от капитала.
Какво още ще се промени?
GM ще се свие значително. Компанията вече договори продажбата на по-голямата част от европейския си бизнес. Тя ще затвори над дузина заводи в Северна Америка и ще прекрати договорите с над 40 на сто от дилърите си там. Четири от осемте й марки ще бъдат продадени или ще изчезнат (Pontiac, Saturn, Hummer and Saab), така че накрая тя ще остане само с Chevrolet, Cadillac, Buick и GMC.