Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Какво все пак представлява електромоторът

06.07.2018 17:56
Какво все пак представлява електромоторът

Въпреки че електромобилите за захранват от постояннотокови батерии в тях се използват променливотокови електромотори

Бурното развитие на хибридните системи за задвижване и небивалият прогрес на електромобилите в последните години поставя основния акцент върху акумулаторите. Те изискват най-голям ресурс от развойна дейност и са най-голямото предизвикателство за конструкторите. Не бива обаче да подценяваме факта, че прогресът в развитието на авангардните литиево-йонни технологии е съпроводен и от сериозен напредък в областта на силовото управление на електрическите потоци и електромоторите. Оказа се, че въпреки традиционната си висока ефективност и електромоторите имат сериозно поле за развитие.

Макар източникът на електрическа енергия (акумулаторната батерия) да е постояннотоков, конструкторите и за миг не си помислят да използват постояннотокови електромотори. Просто защото дори и при отчитане на загубите от преобразувания, променливотоковите агрегати и най-вече синхронните печелят съревнованието с тях. Но какво всъщност означава синхронен или асинхронен мотор? Налага се да ви въведем по-внимателно в тази част на автомобилния свят, защото, независимо че електрическите машини отдавна съществуват в автомобилите под формата на стартери и алтернатори, напоследък се въвеждат съвсем нови технологии в тази област.

Както синхронните, така и асинхронните мотори са от типа електрически машини с въртящо се магнитно поле, които имат по-висока плътност на мощността. В общия случай роторът на асинхронните се състои от прост пакет плътни ламарини със свързани накъсо намотки. Токът тече в намотките на статора в срещулежащи двойки, като във всяка протича ток от една от трите фази. Понеже във всяка двойка той е дефазиран на 120 градуса спрямо съседната, се получава така нареченото въртящо се магнитно поле. То от своя страна индуцира магнитно поле в ротора и взаимодействието между двете полета води до увличане на ротора и последващо въртене. При този тип електромотори обаче роторът винаги изостава спрямо полето, защото, ако няма относително движение между полето и ротора, в последния няма да се индуцира магнитно поле. Така нивото на максималните обороти се определя от честотата на захранващия ток и натоварването. И все пак поради по-високата ефективност на синхронните мотори повечето производители се придържат към тях, а единственият, който в момента използва асинхронен мотор, е Tesla.

Синхронни мотори. Тези агрегати имат значително по-високо КПД и плътност на мощността. Съществената разлика с асинхронния мотор е, че магнитното поле в ротора не се индуцира при взаимодействие със статорното, а е резултат или от протичащия ток през монтирани в него допълнителни намотки, или пък от постоянни магнити. Така полетата в ротора и статора са синхронни, а максималните обороти на двигателя зависят също от въртенето на полето, респективно от честотата на тока и натоварването. За да се избегне необходимостта от допълнително захранване на намотките, с което се увеличават разхода на електроенергия и сложността на управлението на тока, в съвременните електромобили и хибридни модели се използват електромотори с така нареченото постоянно възбуждане - тоест с постоянни магнити. Както споменахме, почти всички производители в момента използват агрегати от този тип, поради което, според мнозина специалисти, тепърва ще се появява проблемът с дефицита на скъпите редки елементи неодим и диспрозий. 

Конструкцията. Двигателите на автомобилите с чисто електрическо задвижване обикновено се закрепват непосредствено към диференциала на задвижващия мост и мощността се пренася до колелата с помощта на полувалове, с което се намалят загубите от механичен пренос. При подобно разположение под пода се снижава центърът на тежестта, а общата блокова конструкция е по-компактна. Съвсем различно стоят нещата при хибридните модели. При пълните хибриди от типа one mode (Toyota и Lexus) електродвигателите са свързани по специфичен начин с планетарните механизми в хибридната трансмисия, а в случая компактността изисква конструкцията им да бъде издължена и с по-малък диаметър. В класическите паралелни хибриди изискванията за компактност означават агрегатът, който се поставя между маховика и предавателната  кутия, да е с по-голям диаметър и по-скоро плосък, като производители като Bosch и ZF Sachs дори залагат на дисковидна конструкция на ротора.


Постояннотоковият електромотор

Електромоторите превръщат електрическата енергия благодарение на явлението електромагнетизъм и взаимодействието на магнитните полета. При постоянно токовите електромотори въртенето се осъществява благодарение на взаимодействието на магнитното поле, създадено от намотките в статора, и това в ротора. Отблъскващите се и привличащи полюси се създават благодарение на така наречения колектор, включващ плъзгащи се четки, които през равни интервали сменят посоката на тока през навивките в ротора. Първото най-голямо предимство на променливотоковия мотор е липсата на четки, а ролята на променлив фактор е трифазният (в повечето случаи) променлив ток, който тече през намотките на статора. Всяка група срещулежащи намотки е свързана с една от фазите, в която големината и посоката на тока се изменя. Те са така съгласувани, че това да става последователно, като по този начин се получава ефект на движещо се кръгообразно електромагнитно поле.  

 

Коментари
comments powered by Disqus