Шефът на Stellantis е отдаден на Изток, а повторното стартиране изисква упорита работа
Запитан преди седем години защо Mercedes-Benz е толкова решен да преследва успех в Китай, тогава шефът Дитер Цече отхвърли обвиненията в риск от бум и фалит, тъй като пазарът нарасна експоненциално, позовавайки се на възможността да постави състоянието на компанията си на статив, а не на кокили. Това беше красноречива справка за наличието на силни бази в Азия, Европа и САЩ, като по този начин се разрежда рискът от регионални икономически колебания.
Към днешна дата, дори по време на глобална пандемия, тази стратегия изглежда стабилна. Устойчивостта на Mercedes през 2020 г. се дължи благодарение на неговите резултати в Китай, където той постави нов рекорд в продажбите, като реализира забележителни 11,7% повече автомобили в сравнение с 2019 г. на пазар с пазарен дял,8%.
Подчертавайки идеално предимствата на идеята за статив, почти точно всеки трети от 2,1 млн. продадени мерцедеси намери дом в Китай.
Затова не е чудно, че Карлос Таварес, сега шеф на 14 марки след сливането на PSA Group и FCA, също гледа на изток.
За всички предимства на мащаба, за да бъде направена аналогията на Цече, глобалната база на новия алианс Stellantis в момента седи на кокили с различна дължина и сила.
Доминиращ пазар по количества от една страна е Европа, но толкова оспорван и регулиран, че някои компании го напускат, докато от друга е потенциално по-доходоносният,но в САЩ е много малък.
Китай трябва да даде отговор за Mercedes, но никой не знае рисковете там по-добре от Товарес. Състоянието на PSA се срина катастрофално в Китай през последните години, главно в условията на конкуренция от бързо подобряващите се китайски производители, конкуриращи се на средния пазар.
В своя пик през 2014 г. PSA продаде 730 000 автомобила в Китай, като засенчи Mercedes; през миналата година той продаде по-малко от 50 000, като обяви, че бяха съкратени 150 000 души след принудителното преструктуриране през 2019 г.
Междувременно FCA като част от Stellantis няма какво повече да направи, селд като бавно и с недостиг на средства опитва да проникнев Китай.
Запитан в края на миналата година дали ще обмисли специални операции в Китай, Таварес отговори: „Трябва да намерим формула, за да успеем.“ Логиката е ясна, но която и марка да води, търсенето на изкупуване, рестартиране или ново стартиране ще бъде скъпа и упорита работа.
Тъй като натискът върху ограниченото глобално присъствие на Stellantis сега е на фокус, предизвикателствата пред формализирането на сливането вече са бледи в сравнение с трудностите (и възможностите), които предстоят.
Като човек, който обича да оправдава твърдите решения въз основа на изграждането на устойчиво бъдеще за своите работодатели и служители, Таварес няма друга възможност освен да я накара да работи.