Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Как действа Engine Flush Pro-line на Liqui Moly

16.04.2018 16:33

Промивната добавка на германската компания служи за отстраняване на налепи и отлагания

Това е един отколешен въпрос – полезни ли са за двигателя допълнителните добавки? Тук ще потърсим отговора, касаещ промивна добавка. Става дума за течност която се използва само в рамките на десетина минути в двигателя и има важната задача да го очисти от лакови образувания, налепи, отлагания и всякакви подобни замърсявания. Добавката се нарича Engine Flush от серията Pro-line на германската компания Liqui Moly. За да разберем начина и на действие обаче трябва разкажем някои основни неща за моторните масла въобще (повече информация за маслата можете да отриете в поредицата ни „Вътрешно триене – Двигателните масла“ в раздела технологии или в книжката със същото име в раздела „Приложения“)    

Високотехнологични субстанции  

Моторите масла изминават дълъг път на еволюция – от първобитните продукти, които не съдържат нещо повече от извлечени маслени фракции от нефта, до модерните високотехнологични течности. Последните включват прецизно композирани синтетични базови масла, които не променят качествата в условията и на тежка експлоатация, и множество присадки със сложен химичен състав и различно предназначение.     

Маслата трябва да могат да изпълняват предназначението си и при наличие на замърсители, като вода, прах, продукти на горенето и на други химични реакции. Голяма част от попадналите в маслото едри частици се улавят в масления филтър, но по-малките остават в маслото, постепенно влошават качеството му, стават предпоставка за износване на двигателя и в крайна сметка се превръщат в една от причините за неговата смяна.
Присадките в маслата играят съществена роля за осигуряване на стабилността им при високи температури, противодействат на замърсяването с вода, гориво и вредни киселинни продукти на горенето. Те включват метални и полимерни „дисперсанти“ (от англ. disperce - разпръсквам, разсейвам), антикорозионни и антиокислителни присадки, противоизносни и противозадирни, подобрители на вискозитета и присадки за предотвратяване на формирането на кристали при ниски температури, а също деемулгиращи и антипенни.

Какво представляват присадките в маслото

Присадките са скъпи субстанции със специфично предназначение, които се прибавят в точно определено количество за постигане на определен баланс с изключителна важност – дори и малките отклонения могат да променят значително експлоатационните качества на маслото. Количествата и съотношението се определят от производителите след интензивни лабораторни експерименти и динамометрични тестове на двигателите. Точният вид и количество на веществата, които формират присадките, е известен само на производителите на масла и автомобили, затова рядко те препоръчват или адмирират използването на допълнителни добавки – напротив, смята се, че допълнителните добавки нарушават въпросният баланс на внимателно композираните съставки и в крайна сметка може да се получат нежелани химични реакции и съединения.
За да се предотврати триенето на метал в метал там, където е възможно кратковременно това да се случи, се използват различни съединения в моторното масло, като такива на цинк и фосфор – те оформят тънък граничен филм, позволяващ дори кратковременно директно триене на частите без катастрофални последици. Действието им се базира на химическото взаимодействие на продуктите от тяхното разпадане с триещите се метални повърхности. Противоизносните и противозадирни присадки обаче не функционират пълноценно при студен двигател, което е една от основните причини за изключително интензивното износване на двигателя след студен старт. При това те губят свойствата си с течение на времето, което също е една от основните причини за необходимостта от смяна на маслото. Обект на друг материал ще бъдат допълнителните добавки за намаляване на триенето като Liqui Moly Cera Tec или Motor Protect – в определени ситуации като студен старт, особено в модерните даунсайзинг двигатели със старт-стоп системи те в зависимост от вида им може да се окажат доста ефективни.   
 
Абразивното износване, причинено от присъствието на различни твърди частици и продукти на окисляването в маслото, се избягва с помощта на филтрите, а действието на по-малките частици се елиминира чрез противоизносни модификатори. Опасността идва главно от възможността частиците да започнат да се слепват и да увеличат размерите си, при което се получават утайки, лакови отлагания и нагар. Така наречените детергенти (вещества почистващи въпросните отлагания) и дисперсанти (хомогенизатори които пречат на замърсителите да се слепват и да образуват големи отложения) се поставят в маслото, за да „неутрализират” тези частици, позволявайки им да циркулират свободно в течността. В основни линии молекулите на присадките са изградени от две основни части – дълги въглеводородни опашки и полярни глави. Опашката поддържа дисперсантите разтворени  в маслото, а полярната глава привлича частиците замърсители.
Още една съществена задача на моторното масло е намаляването на отлаганията и предотвратяването на корозивните процеси, за които също се грижат детергентите. Корозивното износване се причинява от киселинни продукти на горенето, смоли и други съединения, които попадат върху буталните пръстени, а специалните присадки се грижат за тяхното неутрализиране.

Химиците решават проблемите с противоречивите изисквания към условията на смазване при ниски и високи температури чрез добавяне на подобрители на вискозитета – полимери с дълги молекулни вериги и молекулно тегло между 10 000 и 1 000 000. Тези молекули притежават способността да се „издуват” с увеличаване на температурата, запазвайки вискозитета на маслото на достатъчно високо ниво при високи температури.
Към споменатите присадки трябва да се добавят и антипенните, които при разбъркването, клатенето и загребването на масло от картера от страна на мотовилките пречат на маслото да се „разбълбуква”. Появата на въздушни мехури в резултат от това значително би влошила ефективната работа на мазилната система. Деемулгиращите присадки пък помагат за отделянето на случайно навлязла вода в системата.

Проектирането на целия този комплекс от субстанции е много сложен процес и включва доста теоретична и практическа работа, състояща се в множество симулации, лабораторни и динамометрични тестове, и затова обикновено производителите на масла работят в тясно сътрудничество с компаниите, изработващи двигателите.

В конвенционалните масла се съдържат около 80 процента базово масло, 4-6 процента вискозитетен модификатор и 12-14 процента пакет от присадки. Видът на първата част и пакетът от вторите две определят качествата на маслото. В пакета присадки половината са дисперсанти, около една трета  детергенти (неметални компоненти) и 10 процента противоизносни (базирани на метали). Разбира се в зависимост от вида, много от модерните масла (с определени изисквания по отношение на замърсяването на DPF филтрите например) те са с различна пропорция.

Как действа промивната добавка на Liqui Moly  

Въпреки всичко споменато присадките не са някаква универсална панацея. Както всичко в живота те имат ограничени възможности, които от своя страна намаляват с времето. Същото важи и за базовите масла. За двигателя най-добре щеше да бъде ако маслото се сменя при всяко зареждане с гориво, защото няма нищо по добро за него от свежо масло (отделен е въпросът че тогава част от добавките ще бъдат излишни). В реалния живот нещата не стоят така и в зависимост от начина на работа на двигателя (например чести движения на къси разстояния при ниска температура на охладителната течност) в него се образуват множество продукти от гореспоменатите с натрупването на критични маси от които присадките вече не могат да се справят. Ако маслото не се смени навреме, отлаганията стават все повече, а двигателят влошава работата си и се износва прогресивно като дори самото масло започва да генерира вредни продукти. Разбира се макар и забавен, този процес съществува и при редовна смяна на маслото.

Именно тук на помощ идва продукта на Liqui Moly Pro-line Engine Flush. При това не става дума за фирма предлагаща само добавки, а сериозен производител на моторни масла – фактор който е предпоставка за доверие в продукта. Engine Flush е добавка за промиване, която съдържа голямо количество и разнообразие от добавки, в известна степен действащи като присадките в маслото. Съществената разлика е в това че продуктът е много по-активен и големите количества активни детергенти и дисперсанти разтворени в пренасяща течност успяват да отмият значителна част от разтворимите и неразтворими отложения от частите на мотора, лаковите образувания и утайките. По тази причина, съвсем логично добавката се излива в моторното масло преди смяната му и с излишното указание той да работи с нея не повече от десет минути на празен ход, след което всичко да се излее. Така добавката Liqui Moly Pro-line Engine Flush играе роля на вътрешно очистваща субстанция. Според множество независими експерименти, част от които могат да се видят в канала YouTube, директният краен резултат от това е по-тихата работа на двигателя и намаленият разход на гориво. Най-яркият пример за действието на добавката е фактът че в тествания автомобил Volvo с петцилиндров дизелов двигател с common rail система за впръскване и след 3000 км новото масло остава чисто. Нашият експеримент с 2,2 литров двигател HDi на Peugeot демонстрира сходни резултати по отношение на чистотата на маслото и работата на двигателя. Най-важният ефект - очистването на вътрешните части на двигателя остава невидим.

Текст: Георги Колев

 

Коментари
comments powered by Disqus