Необичайно сравнение между елитен модел и добър масов автомобил
A-класата храни самоуверени амбиции да бъде на върха в компактния клас. На Kia Ceed не й пука за никакъв премиум, но въпреки това се оказва сериозен конкурент.
Подобно на Audi с A3 и BMW със Серия 1, със своята А-класа Mercedes се насочва към онези клиенти в компактния клас, които не мислят за центове и евро, а търсят нещо по-необикновено – пък било то и имиджа, който носи една елитна марка. От Kia вървят по друг път. Израсла за рекордно кратко време от неизвестна марка до сериозен съперник на мнозина утвърдени производители, корейската фирма започна настъплението си под лозунга „Много оборудване за малко пари” и през последните години стана действително успешна – когато успя да осъществи невероятен скок и в техническо отношение.
Цените обаче останаха поносими, като това важи за Ceed: във върховото изпълнение Platinum Edition версията Ceed 1.4 T-GDI DCT7 струва малко под 33 000 евро и с това вече е доста по-ниско от ценовото ниво на Mercedes A 200 7G-DCT, който със спортната си AMG линия за 3511 евро достига 36 360 евро без другите екстри.
Повече дължина, повече пространство?
Въпреки че моделът на Mercedes е по-дълъг с десет сантиметра и мостовете му са по-раздалечени, поне по отношение на вътрешния простор няма драматични разлики. И двата автомобила предлагат на задните седалки достатъчно място за краката и на пълнолетни пътници, които обаче не могат да пъхнат безпроблемно стъпалата си под предните седалки. Благодарение на по-големите задни врати влизането в Ceed е малко по-лесно, но пък разделящата се на три и сгъваща се задна облегалка на А-класата позволява по-гъвкаво използване на малко по-пестеливо скроения багажник.
Своята претенция за принадлежност към елита А-класата демонстрира и с по-изискани на вид материали и – внимание: доплащане – симпатична на пипане двуцветна кожа. В сравнение с нея пресованите шевове на Ceed изглеждат по-скоро измъчени. В замяна на това корейката се противопоставя доста успешно на малко усложнената ергономия на А-класата, при това с конвенционални средства.
По отношение на качеството на изработка и двата автомобила не дават поводи за сериозни оплаквания. И тук, и там имаме рутинно изработени автомобили без скърцане и пукане и дори без тропане. Също толкова уверено двата модела се справят в раздела за сигурност – без своеволия дори при динамично шофиране, като от Mercedes са настроили своята ESP малко по-фино и предлагат много повече системи за подпомагане на водача – само че най-често срещу доплащане, докато при Kia са малко, но серийни.
Страничните въздушни възглавници по желание (при Ceed не се предлагат въобще) също говорят в полза на А-класата, която обаче не спира по-категорично от Ceed, въпреки че тестовият автомобил е оборудван с по-големи спирачни дискове като част от пакета „Техника” за 3522 евро.
Превъзходство чрез доплащане
В този пакет влизат и амортисьори с автоматично регулиране, които придават на компактния Mercedes определено по-плавен маниер на возене в сравнение с подскачащата от време на време Kia. Това обаче е по същество единственото предимство на Mercedes по отношение на комфорта. Защото седалките отпред са в еднаква степен удобни, докато върху по-ниско монтираната задна седалка на Ceed се седи дори по-добре.
Незначителни са разликите и при акустичния комфорт – и двата модела разчитат на малки турбомотори, които стават по-гласовити едва при достигане на по-високи обороти в натоварен режим. Моделът на Mercedes успява да оползотвори по-високата си мощност (163 срещу 140 к.с.) в по-добри динамични показатели при малко по-нисък разход, но и в Kia шофирането не е лишено от енергичност. В корейския модел бихте си пожелали само планки за ръчна смяна на предавките, с каквито разполага представителят на Mercedes – но всъщност той наистина има повече нужда от тях, понеже неговата трансмисия с два съединителя понякога превключва нервно нагоре-надолу.
Предлаганото най-често срещу доплащане оборудване, като страхотните светлини, мултимедийния асортимент и асистентите за водача, носят на А-класата блясък и точки. Но пък компактната Kia не се представя толкова по-зле, колкото по-малко струва. Затова нейното послание „Не е задължително да е премиум” звучи доста убедително. Достатъчно е нещо да е наистина добро.
Заключение
1. Kia Ceed 1.4 T-GDI DCT7 (434 точки)
Екипиран много добре по отношение на комфорта, мултимедията и безопасността, просторният Ceed не пропуска своите шансове. Автомобилът върши добра работа и не струва безбожно скъпо.
2. Mercedes A 200 7G-DCT(432 точки)
А-класата е добра, но блясъкът й се дължи най-вече на многобройните екстри, които изстрелват цената й до ниво за средния клас. Не всеки би могъл и би поискал да плати толкова.
Текст: Михаел Харнишфегер
Снимки: Ахим Хартман
Васил
Сийда е уникален!
Александър Александров
Кия по-добра от Мерцедес,кой би си го помислил преди години?