Eдин изключително функционален електромобил, при това с впечатляващ пробег
Начинът, по който се развиха марките Kia и Hyundai в технологично отношение е забележителен от всяка гледна точка – ако допреди 15 години те подхождаха по-скоро плахо към европейския и американския пазар, днес те са абсолютно на висотата на своите основни конкуренти, а нерядко успявад дори да ги задминат по определени показатели. По аналогичен начин стои въпросът и с електромобилите на концерна – вмомента електрическите версии на Hyundai Kona и Kia Niro са сред рекордьорите по пробег с едно зареждане в своя сегмент от пазара.
Kia Niro споделя обща технологична база с Hyundai Kona, така че между представянето на двата модела има много общи характеристики, различията обаче също не са никак малко. Докато Kona залага повече на провокативен дизайн, Niro се отличава с осезаемо по-добра функционалност и това проличава още щом погледнете пропорциите на каросерията. Макар да остава в рамките на компактния клас с дължина от малко под 4,40 метра, Niro е един просторен и практичен автомобил, напълно годен за семейна употреба. Мястото и на двата реда седалки е изобилно, а поради сравнително равната линия на покрива просторът във височина също си го бива. Багажното отделение на електрическия вариант побира между 451 и 1405 литра – отново стойност, достатъчна за семеен автомобил.
Сред големите плюсове на интериорния дизайн е класическата ергономична концепция, която включва логична подредба и големи, ясно надписани бутони. За да управлявате функциите в този автомобил не е необходимо безкрайно ровене в менюта и подменюта, което отвлича вниманието ви от пътя и изисква време, а нерядко и нерви. Седалките са удобни както за кратки, така и за по-дълги пътувания, а липсата на неприятни шумове говори за отлично качество на сглобката – както знаете, при електромобилите поради по-ниското общо ниво на шумовете по време на движение дори съвсем незначителни звуци започват да правят впечатление.
Задвижването се представя много убедително – максималният въртящ момент от близо 400 нютонметра, който се стоварва върху предните колела, често води до превъртане на гуми, а тягата е наистина забележителна. Още по-приятно е да се отбележи, че обещаният пробег от над 400 километра с едно зареждане според WLTP определено не е празно обещание – а още по-важното е, че голямата автономност се постига при съвсем нормален стил на шофиране, тоест не е необходимо едва ли не да треперите за това как посягате към тяговия педал, с каква точно скорост се движите във всеки един момент, да се стараете да ползвате минимален брой допълнителни консуматори и т.н. – тук говорим за електромобил с реален голям пробег, а не такъв, който постига добри стойности само при крайно неестествени за обичайната всекидневна употреба условия.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов