Време е за сравнителен тест на два практични Plug-in хибридни комби модела от среден клас
Излизате от вкъщи рано сутрин, закарвате децата на детска градина или на училище, минавате през магазина, отивате на работа. После обратната процедура, напазарувате за вечеря и се прибирате вкъщи. И всичко това само с помощта на електрическа енергия. В събота натоварвате четири велосипеда и отивате със семейството на излет някъде сред природата или пък се отправяте към някоя забележителност. Звучи твърде хубаво, за да е истина, но е възможно – при това не при скъпите премиум марки, а при VW, които вече малко над две години предлагат на своите клиенти Passat Variant GTE. Да, цената не е ниска, но в никакъв случай не е и неоправдано висока – все пак един сравним 2.0 TSI Highline струва не много по-малко. Стъпилата на пазара през миналата година Kia Optima Sportswagon е с малко по-висока спрямо модела от Волфсбург цена, но има и значително по-богато серийно оборудване.
Нека се концентрираме върху задвижващите системи на двата plug-in хибрида. При Kia откриваме двулитров бензинов четирицилиндров агрегат (156 к.с.) и един интегриран в шестстепенната автоматична трансмисия електромотор с мощност
50 кВт. Общата системна мощност достига 205 к.с.
Литиево-йонно-полимерната акумулаторна батерия е с капацитет 11,3 кВтч и е монтирана под дъното на багажника. Високоволтовата акумулаторна батерия във VW е с максимален капацитет 9,9 кВтч, а под предния капак откриваме един добър стар познайник (1.4 TSI), както и електрически двигател с мощност 85 кВт. Системната мощност тук възлиза на 218 к.с. Трансмисията е шестстепенна с два съединителя и разполага с допълнителен съединител, който при нужда отцепва бензиновия мотор. С помощта на планките на волана водачът може да сменя превавките ръчно, както и да активира своеобразния „ретардер“, който с помощта на системата за рекупериране на спирачната енергия спира автомобила толкова енергично, че използването на спирачките на практика се налага съвсем рядко. Ако се възползвате пълноценно от потенциала на тази възможност, ще се радвате на изключително дълъг живот на спирачните дискове и накладки. Няма как да не останем впечатлени от това колко мощно и същевременно равномерно спира Passat до състояние на пълен покой с помощта единствено на електрическата си спирачка.
При Kia рекуперацията е доста по-слаба, взаимодействието между електромотора, ДВГ и спирачната система далеч не е толкова хармонично, а самите спирачки показват доста скромни резултати в тестове. В сравнение с Passat, който със загрети спирачки от 130 км/ч успява да спре за точно 61 метра, Optima се нуждае от 5,2 метра повече. Това, напълно закономерно, коства на корейския модел много ценни точки.
60 км само на ток?
За жалост – не. И двете комбита позволяват – стига акумулаторните батерии да са с пълен заряд, а температурите навън да не са нито многои ниски, нито твърде високи, движение изцяло с помощта на електрическа енергия при скорост до 130 км/ч, като в теста измереното разстояние само на ток достигна 41 (VW) , респ. 54 километра (Kia). Тук Kia бележи сериозно предимство, но трябва да се има предвид, че тя е по-чувствителна към маниерите на водача и често включва своя шумничко работещ ДВГ. От своя страна Passat при всяка възможност се оставя само на солидната тяга (250 Нм) на своя електрически двигател. Дори при каране извън града спокойно може да настъпвате газта малко по-сериозно, без това да води до активиране на двигателя с вътрешно горене. Ако обаче решите да се възползвате от максимално достижимата на ток скорост от 130 км/ч, батерията ще се изпразни с поразително голяма бързина. Passat успява да запази похвална дискретност при включването на бензиновия си двигател и за работата му обикновено ще разберете единствено по показанията на съответния индикатор на таблото. Добра идея: стига да желаете, може да активирате режим, в който батерията се зарежда по-интензивно по време на движение – ако предпочитате да запаците последните за деня километри на ток за финала на своето шофиране. При Kia подобна възможност липсва.
Обективно погледнато, и двете комбита прекарват най-голям процент от живота си в класически хибриден режим. Така те използват гъвкаво възможностите на своите електромотори, при нужда включват и изключват конвенционалните си агрегати и неусетно зареждат акумулаторните си батерии с помощта на рекуперация. Това, че задвижването на тези автомобили води свой собствен живот, от определени перспективи може да се определи като интересно и дори завладяващо изживяване.
Енергично задвижване при GTE
Ако търсите по-динамични изживявания зад волана, бързо ще установите, че въпреки почти идентичната мощност на двата автомобила, Sportswagon трудно може да следва по петите по-лекия с 56 килограма Passat. Достатъчно е да натиснете бутона с надпис GTE и VW мобилизира мощността си в нейния пълен блясък, успявайки да спринтира от 0 до 100 км/ч за респектиращите 7,4 секунди. Optima изпълнява това упражнение за 9,1 секунди, а разликите при междинните ускорения не са по-малки. Освен това Optima развива максимум 192 км/ч, докато при VW върховото темпо е отвъд границата от 200 км/ч. При това бензиновият турбомотор на германското комби звучи гърлено, но никога не излиза на преден план с твърде грубо ръмжене, докато атмосферната машина под капака на Kia често бръмчи по-силно, отколкото е приятно за слуха.
Енергичният Passat се оказва и учудващо икономичен предвид темперамента си – средният му разход на електроенергия в теста отчете 22,2 кВтч на 100 километра, а стойността при Optima е с 1,5 кВтч по-ниска. На специалната нормирана отсечка за икономично шофиране в хибриден режим VW със своите 5,6 л/100 км се оказва дори малко по-икономичен, усреднените стойности за разход според критериите на ams при двата модела също са много близки помежду си.
Variant си позволява леки слабости единствено по отношение на комфорта на возене. Независимо от наличието на предлаганите като опция адаптивни амортисьори при тестовия автомобил, резките неравности по-настилката се преодоляват сравнително грубо, докато Kia се държи отлично и по зле поддържани пътища.
Тя от своя страна обаче с меките си пружини е склонна към по-силно разклащане на каросерията. Passat GTE не показва подобни склонности. Той стои изключително солидно на пътя и демонстрира почти спортно поведение в завоите. При натискане на споменатия вече бутон GTE, държането на автомобила започва да наподобява повече на GTI, отколкото на GTE. В този ред на мисли фактът, че седалките осигуряват стабилна странична опора на тялото, е добре дошъл. При Kia бързите завои далеч не са толкова приятно и препоръчателно занимание, тъй като на иначе удобните кожени кресла им липсва странична опора, а на кормилното управление и окачването не им достига прецизност в настройките.
Заслужава си да отбележим още две интересни измерени стойности по време на теста: VW успява да преодолее симулацията за двойна смяна на лентата със скорост 125 км/ч, докато в същото упражнение Kia е с цели осем километра в час по-бавна.
Почти пълно равенство цари за сметка на това по отношение на полезния обем и функционалността. И двата plug-in хибрида осигуряват изобилие от място за комфортното пътуване на четирима възрастни и въпреки наличието на големи акумулаторни батерии все още имат прилични багажници (440 и 483 литра). Разделените на три задни облегалки с дистанционно сгъване носят допълнителна практичност, а при нужда и двата автомобила могат да теглят доста сериозен прикачен товар. До 1,6 тона може да тежи въпросният прикачен товар при Passat ins, а Kia е в състояние да тегли до 1,5 тона.
По-богато оборудване при Kia
Optima определено заслужава адмирации за по-логичната си ергономична концепция. Защото Passat безспорно изглежда изискано със своето дигитално приборно табло и тъчскрийн със стъклено покритие, но боравенето с многобройните функции изисква доста време за привикване и отвлича вниманието. Kia залага на класически контролни уреди, достатъчно голям екран, и традиционни бутони, включително за директен избор на най-важните менюта – просто и ясно. И наистина удобно... Освен това моделът може да се похвали с изключително богато серийно оборудване: навигационна система, озвучителна система Harman-Kardon, завиващи LED фарове и множество асистиращи системи – всичко това е стандартно на борда. Не може да пропуснем споменаването и на седемгодишната гаранция. Независимо от тези неоспорими предимства обаче, по-доброто plug-in комби в този тест се нарича Passat GTE.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. VW
Толкова практично и едновременно с това темпераментно комби, при това с така хармонично и икономично хибридно задвижване към момента може да откриете единствено при VW. Категоричен победител в това сравнение.
2. KIA
По-комфортната и почти толкова просторна отвътре Optima показва някои явни недостатъци по отношение на задвижването и работата на спирачките. Шансовете за победа срещу Passat с оглед на предлаганите качества са малки.
Текст: Михаел фон Майдел
Снимки: Артуро Ривас