Атрактивен външен вид, обширно вътрешно пространство и разточителна екипировка – новата Kia Optima обещава сериозно раздвижване в средния клас. Дали моделът ще успее да надвие дискретната на вид, но достигнала впечатляваща технологична зрялост Laguna на Renault? Сравнителен тест на дизеловите версии с механични трансмисии.
Clarus и Magentis. Говорят ли ви нещо тези имена? Може би в спомените ви изплуват някакви големи седани от среден клас? Вероятно с марката Kia? Дотук - добре. А спомняте ли си как изглеждаха тези автомобили всъщност? Тук вече повечето хора вероятно ще отговорят отрицателно. Досега този ефект беше огромна пречка за корейците да пробият в средния клас на Стария континент. За да промени незадоволителното статукво, преди шест години Kia привлече за свой главен дизайнер господин Петер Шрайер, който преди това работеше за VW и Audi. Оттогава марката създава все по-атрактивни модели, а това автоматично донесе със себе си популярност, награди за дизайн и най-важното - респектиращ ръст на производството и продажбите.
Голям напредък
Всъщност именно пазарните успехи на марката са „виновни” за това, че Optima идва чак сега при нас – търсенето на модела в Щатите и Азия беше толкова голямо, че производствените капацитети на Kia се оказаха недостатъчни, за да се удовлетворят навреме нуждите на Европа. Причините за този фурор стават ясни още от пръв поглед – със своя внушителен размер и спортно-елегантните си форми, Оptima привлича към себе си повече погледи, отколкото Ford Mondeo и Opel Insignia взети заедно.
Kia отбелязва огромен напредък и по отношение на интериора. Тапицерията на отлично контурираните седалки изглежда превъзходно, като опция се предлага отопление на задните места, креслото на водача има електрически реглаж и дори вентилация, а атрактивно оформената централна конзола е украсена с учудващо убедителни имитации на кожа и дървесина. Големите, прегледно надписани и добре осветени бутони улесняват боравенето с различните функции, места за поставяне на предмети като бутилки с вода, мобилни телефони и т.н. има в изобилие. Чувствителният на докосване екран на навигационната система също е много добре премислен от ергономична гледна точка.
Френската съпротива
Цената на Kia Optima 1.7 CRDi ЕХ (втората най-добре оборудвана версия на модела) е малко над 46 000 лева, като серийната екипировка изглежда доста внушително. Никак не е за подценяване обаче и това, че Renault Laguna dCi 150 FAP Dynamique се предлага на почти същата цена, при това с почти толкова богато оборудване. Една от недотам приятните изненади тук е серийната навигация на TomTom, чието управление далеч не е толкова интиутивно, колкото при системата на Optima. Освен това Laguna вече е на години и това проличава от липсата на модерни системи като асистенти за наблюдение на мъртвия ъгъл и лентата на движение, няма и камера за обратно виждане. Да не говорим пък за седемгодишната гаранция на Kia, с която марката все още няма конкуренция в своя сегмент от пазара.
На външен вид Laguna е значително по-дискретна от своя корейски конкурент – каросерията й е с 15 сантиметра по-къса, с 10 мм по-ниска и с 19 мм по-тясна. Търсенето на ярки дизайнерски елементи остава напразно, а двата хромирани накрайника на изпускателната система изглеждат почти като своеволие на фона на общата ненатрапчивост на формите на този автомобил. Духът на хладен прагматизъм намира своето естествено продължение и в пътническата кабина. Ако не броим няколкото хромирани детайла, стилът тук се доминира предимно от черни и сиви пластмасови повърхности. Иначе ергономията е добра, просторът и удобството на първия ред седалки също са на ниво, докато на задните места комфортът и наличното свободно пространство остъпват пред Optima.
Малки, но съществени подробности
Багажникът на Renault побира 450 литра, като вместимостта му може лесно да се увеличи до 1377 литра чрез сгъване на задните седалки, а достъпът до товарния отсек е изключително удобен, благодарение на големия капак. На притежателите на Optima ще им се наложи да се задоволят с 505-литров багажник, до който се достига през малък и не съвсем удобен капак, а висящите „в нищото” високоговорители напомнят недвусмислено, че на Kia също им се налага да пестят отнякъде.
Никак не е розова ситуацията с видимостта от мястото на водача в Optima – масивните колони и дизайнерските трикове със задните прозорци са в състояние да скрият от погледа ви на практика всичко, което се намира зад тях (било то колоездач, пешеходец или саксия например), което на моменти превръща маневрирането в доста неприятно занимание с неясен завършек. При наличието на панорамен стъклен покрив мястото за главите на пасажерите се ограничава значително, така че хората с висок ръст трябва да внимават при по-резки движения.
Истинското сравнение започва
1,7-литровият дизелов мотор на Kia използва доста груби изразни средства. Агрегатът със 136 к.с. и 325 Нм успява да ускори тежащата 1,6 тона Optima за 10,3 секунди от място до 100 км/ч, но отривистите вибрации (част от които достигат до волана) и изявената слабост при най-ниските обороти няма как да останат незабелязани. Двулитровият дизел със 150 к.с. на Laguna притежава значително по-рафинирани маниери, а едновременно с това тягата също е по-енергична. 8,9 секунди за спринта от 0 до 100 км/ч са чудесно постижение, запасът от въртящ момент е внушителен в почти всички работни режими. Единственото, което макар и в минимална степен разваля иначе превъзходното впечатление от задвижващия тракт на Renault Laguna, е скоростният лост с неговите трудни за дефиниране „пътечки” при превключване.
При разхода на гориво цари единство. С разлика от едва 0,1 л/100 км двата модела отчетоха средна консумация в теста от около седем литра на сто километра, стойности около 5 л/100 км също са напълно постижими.
Неприятна изненада
Разликите в пътното поведение се оказаха неочаквано драстични. Въпреки директната и прецизна кормилна уредба, на магистрала комфортно настроената Kia се държи колебливо и не съвсем предвидимо. На пътища с повече завои Optima изненадва със склонността си към рязко и силно поднасяне на задницата, при което завъртането на автомобила бива предотвратено единствено от грубата, но решителна намеса на системата ESP. Обърнете внимание – все пак става въпрос за автомобил с предно предаване! Нашият съвет към инженерите на Kia по този въпрос е да реагират своевременно.
Laguna демонстрира как трябва да се държи на пътя един зрял представител на средния клас. Комфортът на возене е добър, водимостта – също. Автомобилът с лекота преодолява участъци със серпантини, остава стабилен дори при откровени провокации като рязко „набиване” на спирачки в завой, почти неусетното действие на ESP позволява бързо ускоряване при излизане от остри завои. В съчетание с мощния дизелов двигател, всичко това води до едно наистина приятно чувство от шофирането.
На финала Laguna печели заслужена победа пред Optima, която побеждава единствено в категорията за разходите. Разбира се, това по никакъв начин не омаловажава факта, че Optima е огромен качествен скок в сравнение с предшествениците си и има нужните качества, за да пожъне успех на Стария континент.
Текст: Михаел фон Майдел
Оценка
1. Renault Laguna dCi 150 FAP Dynamique - 483 точки
Един наистина добре направен автомобил. Laguna е по-бърза, по-икономична, по-комфортна и по-сигурна. С култивирания си двигател и хармонично настроената си ходова част, Renault заслужена победа срещу Kia.
2. Kia Optima 1.7 CRDi Spirit - 459 точки
Несъвсем оптималното пътно поведение и грубата работа на дизеловия двигател пропиляват шансовете за победа на Optima. И все пак: това е един от най-разточително оборудваните модели на разумна цена, а седемгодишната гаранция е без конкуренция.
Технически данни
1. Renault Laguna dCi 150 FAP Dynamique - 483 точки | 2. Kia Optima 1.7 CRDi Spirit - 459 точки | |
---|---|---|
Работен обем | --- | --- |
Мощност | 150 к.с. при 4000 об./мин | 136 к.с. при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
8,9 с | 10,3 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
38 м | 38 м |
Максимална скорост | 210 км/ч | 202 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,2 л | 7,3 л |
Базова цена | 46 716 лева | 46 309 |
АЗ
Защо изобщо сравнявате тази джапанка с Лагуната.....? С Дачия съм съгласен ама с Рено...има много време да мине за да произведат корейците такъв автомобил.
азия
само киа и хюндаи.....реното е боклук марка!
peter
lagunata e pylen boklyk.....kia-ta e lydnica!!!!!!
цецо
колега не забравяи че лагуната е в топ 3 по надежност!
Анонимен
Лагуната си е машина. Такива тестове са излишни
Ivo
Да се обзаложим ли ,коя ще е по трошливата от двете каруци ? Мисля ,че ще е категорично френската !
ВДВ
Съм съгласен с колегата Цецо.
цецо
които е карал лагуна знае че това е доста добър автомобил и при това тук не е с 4 завиващи колела а това вече е друга бира