Изгодни, икономични, компактни - това са Kia Picanto и Mitsubishi Space Star, които се целят в позабравения от производителите напоследък суперкомпактен клас.
Лиценз за управление на парапланер, лиценз за управление на мотор или свидетелство за работа с мотокар. Можете да придобиете всички тези умения за около 1600 лева и малко време. Сега, моля, изберете едно от тях и го запомнете добре! Това ще ни трябва по-късно в сравнителния тест, когато става дума за Picanto с автоматизирана петстепенна кутия. Но нека започнем със Space Star, който идва с безстепенна CVT трансмисия. Ще ни се наложи да научим и какво значи красивата нидерландска дума "achteruitrijden". Накратко: Това е състезание, в което пилотите карат на заден ход, извличайки максимума от възможностите на скоростната кутия на моделите на DAF - Variomatic.
Mitsubishi Space Star: Технически остарял, но с добра скоростна кутия
За това културноисторическо постижение се сещаме винаги когато кола с безстепенен автоматик влезе в нашия подземен паркинг. Space Star идва с ярки флорални елементи, противодъждовни капаци на страничните прозорци и масивни калобрани, сякаш 90-те години на миналия век никога не са си отивали. Това впечатление се отразява и в начина на шофиране. Когато Space Star беше пуснат в продажба през февруари 2013 г., техниката дори тогава не беше на световни висини, а по-скоро шепот от миналото. Оттогава Mitsubishi обнови модела два пъти през 2016 и 2019 г., но това бяха предимно стилистични промени. Запазена е лекотата на автомобила (937 кг), което се обяснява и с тънката ламарина отвън и семплия интериор. Space Star побира четирима възрастни с разумни резерви от пространство. Трима е възможно да се поберат на плоската, тънко тапицирана задна седалка, но препоръчваме това за пътници, които се радват на интензивен контакт. Водачът и пътникът отпред седят малко по-удобно, но съвсем малко – и в никакъв случай в повече тишина. Това е заради нивата на шум, до които трицилиндровия атмосферен бензинов двигател и CVT трансмисията взаимно се подтикват (Трансмисията се нарича INVECS III, сякаш продължава някоя династия). Въпреки че Mitsubishi тръгва плавно и бързо, отвъд градските скорости неговата пъргавина изчезва. Ако скоростта трябва да бъде увеличена, INVECS Трети повишава оборотите на двигателя и променя предавателното отношение, за да увеличи скоростта - процес, който се отразява до голяма степен в звука и по-малко в решителни действия. Спортният режим на скоростната кутия може да подобри малко тези показатели. Space Star върши добра работа със своето задвижване. Не само в сравнение с това, което предстои да се каже за Kia, но още повече в сравнение с всичките други способности на мъника. Например в сферата на сигурността. Защото Mitsubishi дори и в топ оборудването си се доставя само с минимални опции. Такова е положението в Select+, който свети ярко с халогенните си фарове и в който нито една система за асистенция не участва в шофирането. Спирачната система също не иска да забавя трудно извоюваното темпо. От 100 км/ч при загрети спирачки са нужни над 40 метра. Което ни позволява да датираме епохата, към която принадлежи Space Star. Защото тези данни бяха добри през 1991 г., когато Peugeot 106 спираше в нашия тест. Меко настроеното окачване дава на Mitsubishi известна способност да се справя с неравности. В завои обаче колата се изкушава първо към интензивно накланяне, а след това към необуздано недозавиване.
Приходи и разходи
Вероятно можете да се примирите с всичко това, ако искате да си купите икономичен (е, 6,4 л/100 км в теста са доста), лесен за поддръжка и евтин автомобил с пет години гаранция. Но Space Star със CVT трансмисия струва 29 490 лева. Повтаряме, 29 490 лева. Дали пък при Kia нещата не вървят по-добре?
Kia Picanto: Технически модерен, но с лоша скоростна кутия
При никакви обстоятелства решението дали да изберете автоматизираната трансмисия на Kia не трябва да се взема въз основа на предположения за лекота на използване или повишаване на комфорта - нито едно от двете не трябва да се очаква. Вместо това тук идва момент на критична саморефлексия, чийто фокус е въпросът: Възможно ли е изобщо да превключите предавките по-лошо, отколкото е способна кутията от 1600 лева? (Спомнете си отново въпроса ни за различните умения от увода и направете своя избор!) Според Kia автоматизираната трансмисия с еднодисков сух съединител заменя четиристепенната автоматична трансмисия, предлагана преди в Picanto. Думата "заменя" предполага известно равенство в способностите. Е, стандартният разход на гориво е подобрен с около половин литър. В теста автоматизираното Picanto харчи точно толкова, колкото и същият модел с ръчни скорости - 6,0 л/100 км. Ако желаете да изпитате истинско сътресение, сякаш сте в боксов мач срещу Майк Тайсън, просто натиснете старт бутона, вкарайте кутията в режим "D" и се оставете сътресението да започне. След като Kia включи на първа предавка, всяка следваща смяна се настъпва драматично. Първо компютърът неочаквано отнема газта – това е първият удар. После задвижващ механизъм отваря съединителя, докато системата за управление на трансмисията преценява коя комбинация от зъбни колела ще е най-подходяща. След кратко съвещание на отделните елементи, които, без да бързат, стигат до решение, трансмисионният задвижващ механизъм бавно започва да изпълнява задълженията си. След като това стане, съединителят се затваря – този процес се извършва едновременно бавно, но и припряно и рязко. Компютърът вече развързва мощността и можете да продължиите вашето пътуване. Интересът на системата е да може да превключи на пета предавка възможно най-бързо - ако изобщо мудното превключване успее да стигне до тази степен. Предположение, подкрепено от нежеланието на трансмисията да превключва на по-ниска предавка. Смяната на предавките става с голямо закъснение, но за сметка на това с още повече шутове. Впрочем има опция за смекчаване на подръпването, като свалите крака си от газта, когато трансмисията превключва - въпреки че психическите умения играят ключова роля тук, в противен случай е трудно да се справим с разсеяните контроли. Налична е и опция за ръчно превключване, така че можете сами да изберете момента на смяната. Е, ако имате умението да укротите придръпването с навременно превключване на предавката, настъпване на газта и превключване, все едно не сте се отървали от съединителя.
Две противоположности - без препоръка за покупка
За разлика от Space Star, чието задвижване е бляскавият акцент на цялата кола, при Picanto е точно обратното. В неговия случай скоростната кутия съсипва това, което само по себе си е добър автомобил. От пускането на пазара през пролетта на 2017 г. Kia поддържа Picanto на съвременно ниво. Оттогава, в допълнение към няколко стилистични подобрения, моделът получи по-модерна мултимедия, включително информация за трафика в реално време, телефонна интеграция и осеминчов сензорен екран. В допълнение той разполага с широк набор от асистенти за шофиране, който е похвален за класа си и добре комплектован с камера и заден радар, както и с активни асистенти за спазване и смяна на лентата. Освен това Picanto не разполага с повече пространство, но за сметка на това предлага много по-добри седалки отпред и удобна задна седалка - разбира се, и тук само двама могат да пътуват удобно без излишна интимност. Нивото на шума е доста натрапчиво. Четирицилиндровото бучене при по-високи натоварвания и обороти на двигателя не е по-цивилизовано от трицилиндровия шум в Space Star. Kia минава доста по-осезаемо над неравности. Това се дължи на по-стегнатата настройка, която осигурява на автомобила много по-стабилно управление. Шофирането по криволичещи междуградски пътища е съпътствано от подходяща обратна връзка и прецизно управление, съчетани с високо ниво на маневреност. Така че Kia все още може да завърши като половинчат победител - със съвета да изберете механична скоростна кутия и да изхарчите спестените 1600 лв. за някое от споменатите в началото преживявания. Но и Picanto спира зле и струва дори повече от Space Star с върховото си GT-line оборудване. В този сегмент добър вариант е и Skoda Fabia 1.0 TSI, но ако се чудите точно дали да изберете Picanto или Space Star, ние отговоряме доста неохотно.
Заключение
1. Kia Picanto
С по-модерното си оборудване, подобрените комфорт и сигурност, както и с по-нисък разход на гориво, Picanto става своеобразен победител въпреки ужасяващата си скоростна кутия.
2. Mitsubishi Space Star
Атоматичните скорости подобряват значително модела, но неговите ниски оценки за комфорт, техника, сигурност, изработка и пътно поведение с нищо не оправдават високата цена.