Електрическото ръчно превключване на предавките помага да се пести гориво
Как да пестим гориво, като запазим усещането от ръчната смяна на предавки? Kia дава отговор с електрифицирана механична трансмисия.
В Европа механичните предавателни кутии, както и преди, са важна тема – според Kia 50 процента от доставените тук автомобили имат трансмисия с ръчно превключване. В процеса на електрифициране на силовия тракт на моделите си посредством 48-волтови микрохибридни системи Kia не прави изключение за механичните трансмисии. Новата, разработена в Рюселсхайм система на корейския производител се нарича iMT (intelligent Manual Transmission).
Три процента икономия на гориво
Според Kia най-голямото предимство на iMT е, че в цикъл на реално шофиране намалява с три процента разхода на гориво – а по думите на Михаел Винклер, който ръководи в Kia отдела за задвижване, с тази техника някои водачи спестяват дори повече. Тайните зад тези икономии се наричат „реене” и „движение без газ”. На четвърта, пета и шеста предавка електрическият съединител "clutch-by-wire" отцепва мотора автоматично при скорости до 125 км/ч, когато ситуацията на пътя позволява това. Тогава двигателят незабавно спира, а избраната предавка остава включена. Щом водачът натисне педала на спирачките или на газта, моторът се стартира веднага. Ако обаче човекът зад волана натисне съединителя или пък скоростта стане твърде ниска за избраната предавка, двигателят стартира при отворен съединител, тоест на празен ход. За целта се използва досегашната старт-стоп система, която инженерите са пригодили за работа при високи скорости. Досега „реенето” беше привилегия на автомобилите с автоматични трансмисии – Kia е първият производител, която нарушава това правило.
Усещането от педала на съединителя остава едно и също – завинаги
Като още едно предимство на iMT от Kia изтъкват съвършеното усещане от педала на съединителя –точката на задействане се усеща още по-прецизно , отколкото при класически механичен съединител. Освен това въпросното усещане остава едно и също през целия живот на автомобила независимо от степента на износване на съединителя. Kia обаче не обещава по-дълъг живот на съединителя.
Активна още от старта
Предавателната кутия iMT се задейства в режима Eco, който е избран предварително и се включва автоматично при старта. Ако водачът напусне режима Eco, iMT се деактивира. Системата, чиито електрически компоненти се доставят от Valeo, вече е включена в серийната гама на модела Ceed с дизелов мотор, а от третото тримесечие на 2020 г. ще я получи и Rio с еднолитров бензинов двигател.
Заключение
В Kia са се заели сериозно с постепенното електрифициране на задвижващите трактове и не пропускат да го приложат и при важните за европейския пазар механични предавателни кутии. Електрифицираната трансмисия с ръчно превключване помага да се пести гориво и позволява усещането от педала на съединителя да остане едно и също през целия живот на автомобила – нещо действително иновативно и прогресивно. А по-ефективното използване на горивото ще осигури ниски или липсващи глоби за CO2 от началото на 2021 г. – тогава за автомобилните производители всеки грам въглероден двуокис ще бъде важен.
Особено ни радва, че Kia още отсега въвежда благоприятната за околната среда и водачите техника, при това серийно.
Текст: Грегор Хебермел