Екстравагантният Nissan Micra с нов коз срещу по-функционалния компактен хечбек Kia Rio
Отскоро Nissan предлага малката Micra и с трицилиндров бензинов турбомотор със 100 к.с. В това сравнение ще изясним въпроса дали с него тя ще може да изпревари също толкова мощната Kia Rio 1.0 T-GDI.
„Радикална микраморфоза” – с това художествено заявление хората от Nissan съпроводиха пазарния дебют на петото поколение на Micra в началото на 2017 г. И с право – понеже скромното диво цвете се беше превърнало в експресивно оформен малък автомобил, който и във вътрешността си предлагаше много нови неща. Само под предния капак не се беше променило почти нищо. Най-мощният двигател беше уморено и доста шумно работещият 0,9-литров бензинов мотор от Renault, който въпреки своите 90 к.с. не успяваше да придаде подобаващ устрем на открояващия се малък автомобил.
Едва от пет месеца насам един нов трицилиндров бензинов агрегат със 100 к.с. е призван да внесе повече динамика – но и този еднолитров турбомотор не успява да ви въодушеви както трябва. Наистина, трицилиндровата машина работи достатъчно тихо и без вибрации, но й липсва тяга както при стартиране от място, така и при по-високи скорости. Причина за слабостта при потегляне сигурно се крие и във факта, че максималният въртящ момент се достига чак при 2750 об./мин.
Но дори и над 3000 оборота на двигателя без филтър за частици му липсва амбиция. Въпреки че Micra тежи само 1085 килограма, ускоряването й от място до 100 км/ч трае доста време – 11,3 секунди.
По-динамичната Kia се нуждае от малко повече бензин
Разбира се, при малките автомобили нещата не опират до десети от секундата, но много по-жизнерадостният маниер, с който разполагащата със същата мощност Kia Rio (0–100 км/ч: 10,0 сек) се ускорява във всекидневното движение или при изпреварване на шосе, е дори в някаква степен изненадващ. Заслугата за това принадлежи на един също толкова малък, малко по-шумен трицилиндров мотор, който обаче разполага със своите нютонметри още при 1500 об./мин и като цяло тегли по-равномерно и по-мощно. Освен това за разлика от конструкторите на Nissan специалистите от Kia залагат на директно впръскване и добавят трансмисия с прецизно превключващи се предавки и дори филтър за бензинови твърди частици. С това донякъде може да бъде извинен средният разход в теста от 6,9 л/100 км, който надминава бездруго високата стойност от 6,4 л при Micra. По принцип обаче и двата модела доказват, че при по-енергично шофиране даунсайзинг моторите с принудително пълнене стават прекалено лакоми – дори ако автомобилите са толкова малки.
Впрочем както комфортно возещият Rio, така и леко подскачащата Micra не са оразмерени твърде пестеливо. На дължина около четири метра те настаняват четирима до петима пътници и побират радващи количества багаж, чието тегло не е прекалено ограничено. И двата модела могат да превозват над 460 килограма, а при сгъната задна облегалка разполагат с около 1000 литра товарен обем. При това по-специално в задната част на класически оформената Kia могат де се настанят удобно и по-високи пътници. Задната седалка не предлага толкова голяма седалищна площ като в Nissan, но е оформена удобно, а над нея не липсва и място за главите. Добри попадения са малко по-големите джобове във вратите, дръжките на тавана и голямата кутия под пода на багажника.
Отзад в Nissan седите по-натясно
В това отношение Micra, която не предлага подвижен под на багажника, изисква значително повече компромиси.
Силно изкачващият се назад долен ръб на страничните прозорци ограничава значително обзора на водача и на пътниците отзад, докато спускащата се надолу линия на покрива намалява пространството над главите. Така върху меката задна седалка се чувствате като в тъмна пещера, въпреки че моделът на Nissan е малко по-висок от по-просторната Kia.
Освен това разположените високо дръжки на вратите биват достигани трудно от по-малки пасажери. Така ни остава още веднъж да констатираме, че особената форма често е съпроводена с функционални слабости.
Но Micra може и да доставя радост – например с уютния си интериор. Облицованото отчасти със светъл текстил арматурно табло (доставя се и с оранжев цвят) оставя същото впечатление за високо качество както вложките по вратите или тапицериите в областта на коленете върху централната конзола. При това Nissan най-после предлага усъвършенствана навигационна и инфо-развлекателна система (490 евро). Изображението на картите е наистина добро, стартовият екран бързо може да бъде индивидуализиран с преместване чрез плъзгане, а данните за трафика постъпват в реално време. Освен това мобилните телефони се свързват безпроблемно посредством Apple CarPlay и Android Auto, а увеличаването на картите става много по-лесно от преди.
Интериорът на Kia е семпъл и солиден
От своя страна издържаният в сиви тонове интериор в тестовия автомобил на Kia изглежда по-скоро прозаично, а менюто на сензорния екран – доста поостаряло. Но това не е никаква причина да бъде подценявана включващата DAB радио и камера за заден ход система, предлагана срещу 1090 евро. Интеграцията на смартфони се извършва бързо, а посредством услугата Connected Services на Kia информация за трафика и за други неща постъпва безплатно в продължение на седем години.
С това най-накрая стигаме и до също толкова дългия срок на гаранцията, която възнаграждава Rio с много точка. И понеже освен това е и по-евтин, балансираният модел на Kia печели това сравнение с добра преднина.
Текст: Михаел фон Майдел
Снимки: Ахим Хартман