Дали новият корейски модел ще се пребори за достойно място в класа на малките автомобили
Изгодните цени, доброто оборудване и дългият период на гаранцията са известни достойнства на Kia. От новото Rio обаче се очаква повече: то трябва да е равностойно на най-добрите от своя клас. В първия си сравнителен тест моделът премерва сили с Micra, Fabia и Swift.
Първо беше Pride, после Rio – историята на малката моделна серия на Kia не е много по-дълга от историята на еврото. Най-изпъкващото качество на първото Rio от 2000 г. беше фактът, че е най-евтиният нов автомобил на пазара в САЩ. А сега, три поколения по-късно, моделът вече е готов да премери сили с конкурентите от Европа и Япония. Нека видим дали ще успее. В този сравнителен тест малката Kia ще се състезава със също доста свежите Nissan Micra и Suzuki Swift, както и с много добре познатата Skoda Fabia.
Бензиновите мотори с 90 до 100 к.с. са вече почти стандартни за тази категория – напоследък най-често като трицилиндрови даунсайзинг машини с турбокомпресор, като при Kia и Nissan, но и като четирицилндрови с принудително (Skoda) или атмосферно (Suzuki) пълнене. При което в случая с Fabia трябва да се отбележи, че тук моделът участва с мотора 1.2 TSI. Още през настоящата година този задвижващ агрегат ще бъде заменен от еднолитров трицилиндров мотор с 95 к.с. (от 17 530 евро в Германия). Тъй като новият двигател все още не беше на разположение в момента на теста, право на участие за пореден път получи четирицилиндровият му колега.
Икономичното Suzuki Swift
Това в никакъв случай не би трябвало да е недостатък, както доказва и Swift. В този тест той е задвижван от четирицилиндров мотор дори без турбопълнене, което във времената на даунсайзинга го превръща в екзотика. Естествено, при мотора на Suzuki с 90 к.с. неговата привидно остаряла техника не остава незабелязана. Например той задвижва коляновия си вал с доста уморените 120 Нм въртящ момент чак при 4400 об./мин и субективно се усеща като малко претоварен и шумен. Но в реалността от значение е обективният резултат.
При Swift с четирицилиндровия Dualjet мотор въпросният резултат се изразява в приемливи динамични показатели, както и – внимание! – най-ниския разход на бензин в теста. Вярно е, че разликите не са особено големи, но 0,4 до 0,5 литра при всекидневно шофиране могат да са аргумент в този автомобилен клас. При годишен пробег от 10 000 км при днешните цени на горивото в Германия се спестяват около 70 евро. Или, пресметнато другояче, 117 килограма CO2, което също е важно за някои.
С това обаче описанието на талантите на Suzuki се изчерпва почти напълно. Въпреки изцяло новата конструкция върху различна платформа Swift притежава малко изпъкващи качества. Той е много лек, но това почти не се забелязва при управляемостта. Автомобилът променя посоката без желание, а странно безчувствената кормилна уредба намалява още повече удоволствието от шофирането. И по отношение на предлаганото пространство Swift не е сред най-добре представящите се от своята среда, въпреки че тук е настъпило подобрение.
Остават оборудването и цената, тъй като (в Германия) моделът на Suzuki е най-евтиният автомобил в този тест. С базовия двигател той струва от 13 790 евро нагоре, а показаният тук вариант Comfort фигурира в ценоразписа срещу 15 740 евро. В добавка може да бъде поръчан и лак металик, радиото и климатикът са серийни. Навигация и асистент за спазване на лентата се предлагат само за скъпото ниво на оборудване Comfort Plus, което може да се поръча само с трицилиндровия турбомотор. В сравнение с конкурентите този асортимент е по-скоро скромен.
Екстровертната Micra
Към въпросните конкуренти принадлежи Nissan Micra, произведен в седем милиона екземпляра от 1982 г. насам. Първите носеха още името Datsun. Тази година стартира петото поколение на модела и то още от пръв поглед прави впечатление с доста екстровертния си дизайн. Преди всичко задната част със стръмно издигаща се линия на прозорците, както и скосеният завършек на покрива и скулптираните задни светлини показват, че тук формата невинаги следва функцията.
Всъщност критиките към дизайна не могат да бъдат част от един сравнителен тест, но при Micra той има реални функционални недостатъци – като например лошия обзор, както и оскъдното място на задните седалки и в багажника. Иначе интериорът импонира с прилично качество, добро обзавеждане и дружелюбна атмосфера. Най-вече когато, подобно на нашия тестов автомобил, е с особено богатото оборудване N-Connecta – тогава 16-цоловите алуминиеви джанти, навигационната система, безключовото стартиране на мотора, както и коженият волан датчикът за дъжд, са част от заводстия комплект – така базовата цена от 18 590 евро изглежда съвсем справедливо калкулирана.
За задвижването се грижи един 0,9-литров трицилиндров мотор, който в този тест оставя смесени впечатления. Той се усеща като сравнително немощен, работи неравномерно и шумно и при това изразходва най-много гориво – макар разликите с двигателите на Fabia и Rio да са минимални. На ходовата част също не й е лесно – тя е настроена тропащо-твърдо, без това да придава на Micra особен талант в управляемостта, на която пречи и неясно реагиращата кормилна уредба. Така моделът на Nissan не успява да си изгради наистина положителен профил.
Солидната Skoda
Някак свикнахме с това, че в сравнителните тестове в В-сегмента Fabia застава най-отгоре на почетната стълбичка. Този път това не е така – и то не понеже тестовият автомобил прави много неща по-зле или участва с двигател, който – както споменахме – ще бъде заменен в течение на моделната година.
Но нека следваме реда: Четирицилиндровият мотор с 90 к.с. произхожда от семейството модулни двигатели ЕА 211, също както и трицилиндровият с 95 к.с., който скоро ще го замести. В този тест той импонира с добри маниери, плавен ход и сдържаност по отношение на шумовете. Но пък не е спринтьор, затова Fabia е сред по-уморените участници, по-тромав от нея е единствено моделът на Nissan. И при разхода 1.2 TSI показва средни резултати – той е на приблизително едно и също ниво с конкурентите.
Затова пък Fabia продължава да е на върха при комфорта на возене и вътрешния простор. Освен това функциите при нея се управляват най-лесно и интуитивно, а нивото на качество е най-високо. Моделът си позволява някои малки слабости при оборудването за сигурност, където губи няколко точки в сравнение с Rio и Micra. Например те са екипирани с базирани на камера асистенти за спазване на лентата и аварийно спиране. Тук проличава, че от представянето на Fabia през 2014 г. вече са изминали няколко годинки. В Германия тя не е и особено евтина. Макар Rio и Micra да са по-скъпи, те предлагат срещу цената си значително по-богато оборудване. Досега преднината в другите раздели винаги се оказваше достатъчна, но сега не – Skoda финишира с няколко точки по-малко от Kia.
Хармоничната Kia
Причината не е в някакво ярко превъзходство на новото Rio. При него много по-силно впечатление прави хармоничният цялостен пакет и преди всичко целеустремеността, с която конструкторите от Kia са се справили със слабите страни на предишните модели. Несложното управление на функциите и стилният, прилично изработен интериор бяха част от силните страни още при предишното поколение. Това обаче не можеше да се каже за кормилната уредба, която доскоро показваше по-скоро липса на прецизност и плаха обратна връзка.
В новото Rio обаче тя прави добро впечатление с директни реакции и прилична информация за контакта с пътя. Същото важи и за комфорта на окачването. Без да е изцяло на нивото на Skoda – преди всичко при реагирането на неравности все още има потенциал за подобрения – и тук дистанцията до най-добрите в този клас е изчезнала почти напълно. И понеже сега Rio разполага с доста удобни, макар и донякъде със слаба странична опора седалки, в раздела за комфорт се класира близо до Fabia.
На този тест моделът на Kia се яви с нов трицилиндров турбомотор, развиващ 100 к.с. и комбиниран с петстепенна механична трансмисия. Новият двигател си върши работата съвсем прилично, предлага най-добрите динамични показатели и най-уверено усещане при шофиране. По отношение на разхода е на нивото на конкурентите, което може да се дължи на факта, че Rio е леко пълничък – с почти четири метра дължина и по-тежък с близо 50 кг от Fabia. Въпреки това той побеждава съперниците – тази Kia днес би могла с право да носи отново името Pride.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Дино Айзеле
Оценка
1. Kia Rio 1.0 T-GDI - 406 точки
Rio печели просто защото е най-хармоничният автомобил в теста, при това с чудесно оборудване и дълга гаранция.
2. Skoda Fabia 1.2 TSI - 397 точки
Най-доброто качество, многото място и изисканият комфорт не се достатъчни – моделът на Skoda вече не е съвсем в първа младост.
3. Nissan Micra 0.9 IG-T - 382 точки
За изцяло нов автомобил моделът е малко разочароващ. Добри са оборудването за безопасност и свързаността.
4. Suzuki Swift 1.2 Dualjet - 365 точки
Swift е екстремист – малък, лек и икономичен. Но пък няма достатъчно качества за победител в теста.
Технически данни
1. Kia Rio 1.0 T-GDI | 2. Skoda Fabia 1.2 TSI | 3. Nissan Micra 0.9 IG-T | 4. Suzuki Swift 1.2 Dualjet | |
---|---|---|---|---|
Работен обем | 998 куб.см | 1197 куб.см | 898 куб.см | 1242 куб.см |
Мощност | 100 к.с. (74 кВт) при 4500 об./мин | 90 к.с. (66 кВт) при 4400 об./мин | 90 к.с. (66 кВт) при 5500 об./мин | 90 к.с. (66 кВт) при 6000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
172 Нм при 1500 об./мин | 160 Нм при 1400 об./мин | 150 Нм при 2250 об./мин | 120 Нм при 4400 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
10,4 сек | 11,6 сек | 12,3 сек | 10,5 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
37,0 м | 36,1 м | 35,4 м | 36,8 м |
Максимална скорост | 186 км/ч | 182 км/ч | 175 км/ч | 180 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
6,5 л/100 км | 6,5 л/100 км | 6,6 л/100 км | 6,1 л/100 км |
Базова цена | 18 590 евро (в Германия) | 17 280 евро (в Германия) | 18 590 евро (в Германия) | 15 740 евро (в Германия) |