Новият флагман в европейската гама на Kia е впечатляващо доказателство за как корейската марка вече е в състояние да се опълчи на някои елитни имена в автомобилната индустрия
Тъй като целта на този материал съвсем не е да създаде неистини или измислени сензации, от самото начало искаме да кажем категорично следното: не, с новото Sorento марката Kia не е създала продукт, който ще изпрати BMW X5, Audi Q7 или VW Touareg в девета глуха и който ще се превърне в новия еталон в сегмента на луксозните SUV автомобили от висока категория. Всъщност и самите създатели на този автомобил нямат подобни претенции, тъй като без съмнения те са съвършено наясно с възможното и постижимото в съвременната автомобилна индустрия. Впечатляващото в новата Kia Sorento e нещо друго. Този път дори не става дума за това каква метаморфоза изживяха автомобилите на Kia – или поне не само за това. Забележителното тук е фактът, че за пръв път (поне в Европа) модел на Kia може да се приеме като напълно равнопоставен и дори опасен конкурент срещу елитните продукти на марки като Infiniti или Volvo например. И за да не бъдем празнословни, ще подкрепим тезата си с необходимите доказателства.
Нови хоризонти
Да започнем с това, че Kia Sorento не е просто голям автомобил на сравнително приемлива цена, или казано на уличен език „много кола за не много пари”. Третото поред издание на Sorento е нещо доста повече – използвайки познатата вече технологична платформа на Hyundai Santa Fe, автомобилът действително може да се похвали с внушителни външни размери и съответно с впечатляващ вътрешен обем, само че към тези чисто имиджови и функционални предимства следва да прибавим и впечатляващо технологично снаряжение. Освен с практически всички възможни удобства, които човек би могъл да си пожелае в сегмента на Kia Sorento, автомобилът може да бъде екипиран и с високотехнологични решения като система за напълно автоматично паркиране (която „владее” както успоредно, така и напречно паркиране), система от камери за 360-градусово наблюдение на пространството около автомобила, асистент за наблюдение на мъртвия ъгъл, асистент за предупреждение при поява на напречен трафик зад автомобила и дори адаптивен темпомат с контрол на дистанцията и възможност за автоматизирано спиране и потегляне.
По отношение на задвижването клиентите имат избор между 2,4-литров бензинов мотор със 188 к.с. и 2,2-литров турбодизел с 200 к.с., като на повечето европейски пазари, в това число и нашия, се очаква основният дял от продажбите да се пада на работещия по принципа на самовъзпламеняването агрегат. С големия си въртящ момент от 440 нютонметра, който се достига още при 1750 оборота в минута, дизеловият двигател осигурява на 1,9-тонния SUV уверена тяга дори при пълно натоварване на каросерията, а благодарение на ефективните мерки за подобряване на шумоизолацията нивото на шум в купето остава радващо ниско и при шофиране с висока скорост по магистрала. Шестстепенният автоматик е добре настроен спрямо характеристиките на мотора и съчетава пъргавина при ускорение с приятен комфорт на пътуване. Допълнителен атестат за добрия тандем двигател/скоростна кутия е и разходът на гориво, който при смесен цикъл на шофиране е около и дори пъд осем литра на сто километра.
Съвсем очаквано, настройките на ходовата част със самонивелиращо се окачване на задния мост са насочени по-скоро към осигуряването на повече комфорт и оптимална сигурност на пътя, отколкото към някакви прояви на динамичен устрем – и именно в тези две направления са съсредоточени силните страни в пътното поведение на Kia Sorento. Какво повече би могло да се желае? Например по-ясна обратна връзка, която водачът получава от кормилната уредба – специално в участъци с повече завои усещането за индиферентност не е особено приятно.
Трудно може да се иска нещо повече обаче по отношение на дизайна на новата Kia Sorento – тук моделът успява да грабне публиката още от пръв поглед със своите внушителни, но едновременно с това изискани форми. Ръководеният от Петер Шрайер екип е съумял да оформи каросерията така, че големите форми да всяват очаквания от подобен род автомобил респект, без обаче да натежават прекомерно – големите обеми са талантливо съчетани с елегантни извивки, изчистени линии и хармонични пропорции. Картината продължава да изглежда все така положително и когато човек се настани в интериора на автомобила – освен огромен простор във всички направления и чудесен комфорт, тук личат и други видни качества като стилно оформление, фини материали и качествена изработка.
С начална цена от около 67 000 лева за базовия модел и малко под 100 000 лева за дизеловата топверсия, Kia Sorento определено не може да се нарече евтина, но с впечатляващия баланс от качества, който предлага, напълно оправдава инвестицията. Нещо повече – с оглед на всичко, което предлага, Sorento е дори изгоден на фона на доста от своите конкуренти. Конкуренти, които доскоро изглеждаха немислими за Kia.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Новото издание на Kia Sorento отваря нови хоризонти пред марката Kia. Моделът е в състояние да се конкурира с продукти на производители, които доскоро доскоро беше немислимо да бъдат поставени сред потенциалните пазарни опоненти на корейската марка. С добър дизайн, изобилие от модерни технологии, сполучливо задвижване, огромен вътрешен простор и разумна цена, Sorento положително ще притесни някои от утвърдените играчи на пазара.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Kia