Ако искате да получите градски модел с индивидуално излъчване и нюх към приключенията, то тогава тук сте точно на верния адрес
Днес да си нелогичен е модерно. Все повече от нас с удоволствие правят неща, срещу които доскоро са негодували. Доскоро майките ни казваха да се обличаме топло, а ние протестирахме. Днес хората масово си купуват всевъзможни водоустойчиви, ветроупорни и дишащи дрехи, които носят в нормалното си ежедневие – напълно доброволно и без да ги използват по предназначение. Защо? Защото го считат за интересно. Затова и не е чудно, автомобилите като Mini Countryman добиват все по-голяма популярност.
Макар че в интерес на обективността трябва да признаем, че конкретно MINI Countryman всъщност не нито непрактичен, нито неразумен автомобил. Защото истината е, че достъпът до местата в този автомобил е по-удобен, отколкото в което и да е друго MINI. Чудесният обзор от мястото на водача също е предимство, което няма как да остане неоценено – този автомобил е в състояние да доставя радост и на хора, които вече са млади само по дух, но не и по възраст. В известна степен това важи и за Soul, но не и за Juke. Страстта на Juke е да предизвиква дискусии около себе си на всяка цена.
Juke: стил, който или ще обикнете, или - не
За едва около три години Nissan успяха да продадат половин милион екземпляра от Juke – при премиерата на модела подобен пазарен успех звучеше като фантастика, при това не съвсем научна. Тъй като обаче пазарният фурор е вече факт, при частичното обновление на Juke промените имат по-скоро козметичен характер. Всъщност най-важната новост е, че при версията 2WD обемът на багажника е значително увеличен – от 251 на 354 литра. Непроменена е останала обаче скромната гъвкавост на товарния отсек. Мястото на задните места също не е изобилно – особено във височина. Затова пък водачът и спътникът му могат да се радват на достатъчно пространство – както и на пъстра интериорна атмосфера. Ергономията може би не е идеална, но решения като различните режими на работа на централния дисплей и бутоните около него определено внасят свежест, макар практическата полза да е спорна.
Натискаме старт бутона– и ето че 1,2-литровият мотор шумно напомня за себе си. Да, макар и малка, 1200-кубиковата машина привлича вниманието с отривисто покашляне от страна на турбокомпресора, почти постигайки звуковите ефекти на американска полицейска кола. По-важното в случая обаче е, че моторът на Nissan има значително по-уверена тяга, отколкото атмосферните агрегати на двамата му опоненти в теста. Заради изобилието от въртящ момент при ниските обороти, японските инженери са решили да направят шестата степен на трансмисията доста „дълга”. Това намалява нивото на шум, както и разхода на гориво (8,6 л/100 км средно в теста).
Водимостта също е на ниво. Управлямостта е доста спонтанна, а системата ESP успешно се бори със склонността към недозавиване. За съжаление спирачната система на Juke се представи разочароващо – което за жалост неутрализира спечелените с разумната цена и богатото оборудване точки. MINI и Kia не държат чак толкова да бъдат център на вниманието – макар че нямат и нищо против него.
Soul: обикновен автомобил с необикновени форми
Дизайнът на Soul е по-скоро параван. Този автомобил изглежда готов за всякакви приключения, но в реалността трудно може да се справи с нещо по-екстремно от каране по (неособено разбит) черен път. Изграден на базата на Cee’d, Soul може да бъде екипиран единствено с предно задвижване и е предназначен изцяло за утъпканите пътища. Дори и по тях обаче той не блести с особена динамика. Настройката на кормилната уредба може да бъде регулирана в три степени – но нито една от тях не успява да промени индиректното усещане и липсата на обратна връзка от волана. В по-бързи завои автомобилът недозавива рано, а ESP се намесва категорично и безкомпромисно. Освен това 18-цоловите колела определено не са от полза на комфорта на возене – това също не е коронна дисциплина за Soul. Особено при пълно натоварване Soul реагира доста грубо при несъвършенства по пътната настилка. Като към всичко това прибавим и шумния, летаргичен 1,6-литров атмосферен бензинов мотор, няма как да не стигнем до извода, че спортното шофиране изобщо не е любимото занимание на тази Kia. Затова пък Soul ще донесе удовлетворение на всички, които търсят голям вътрешен простор и модерно инфо-развлекателно оборудване. Освен това седалките тук са най-удобните в този сравнителен тест. Моделът печели първенството и по отношение на предлаганото на двата реда седалки място, багажникът също е голям, макар и не особено гъвкав. С надеждни спирачки, богато оборудване за комфорт и безопасност, както и със седемгодишна гаранция, Soul доказва, че да притежаваш лишен от умения в пресечен терен SUV не винаги е неразумна инвестиция.
Countryman: малко радост всеки ден
През 2010 година MINI представиха Countryman и тогава все още доста хора се питаха, дали това е истинско MINI или не. Днес само единици си задават този въпрос. Защо ли? Защото отговорът отдавна е ясен и той е „Твърдо – да!”. Автомобилът се продава като топъл хляб и има защо – да вземем за пример неговата гъвкава интериорна подредба. Задните седалки могат да се регулират в хоризонтална посока, а облегалките им са с променлив наклон. С малко повече умения за подреждане на багаж този автомобил спокойно може да побере багажа за ваканцията на едно четиричленно семейство – както и самото четиричленно семейство, естествено. Границите на ходовата част при абсорбирането на нераваности проличават единствено при пълно натоварване – във всички останали ситуации стегнато настроеният Cooper демонстрира твърде прилична возия. Отвътре моделът се отличава с неподражаем дизайн, а след частичното обновление на модела през лятото – и с по-солидни материали. Във всекидневната употреба ергономията се оказва значително по-добра, отколкото предполага нетрадиционната на пръв поглед логика при проектиране на функционалните елементи. Възможностите за допълнително индивидуализиране са огромни, но те правят автомобила още по-скъп – макар Countryman и без друго да е с над 15 000 лева по-скъп от един сравнимо оборудван Soul.
Едно от нещата, с които MINI оправдава цената си – при това до последната стотинка – е невъобразимото удоволствие, което доставя неговото управление. На пътя MINI Countryman се държи като пораснал картинг – при рязка смяна на натоварването дори реагира с леко и контролирано поднасяне на задницата – талантливо балансирано от системата ESP. Заради съвършената прецизност на кормилната уредба и фантастичното превключване на предавките, изборът на двигател при Countryman всъщност не винаги е толкова важен – при MINI пъргавината идва на първо място от управляемостта. Което в случая на Cooper Countryman всъщност е добре, тъй като 1,6-литровият атмосферен мотор със 122 к.с., създаден в сътрудничество с PSA, осигурява прилична, но определено не и главозамайваща динамика. Той покрива нормите Euro 6, има среден разход на гориво 8,3 л/100 км, но, ако трябва да бъдем честни, Countryman се предлага и със значително по-добри задвижвания. Cooper е единственият в теста, който може да бъде поръчан и с двойно задвижване. Така вече той може да изпълни всичко това, което обещава външността му.
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
Kia Soul - 441 точки
В съзвучие с имиджа на корейската марка, Soul се представя като интелигентно проектиран, просторен и модерен представител на категорията на малките SUV автомобили. Спирачките се представят много добре, но това няма как да се каже за летаргичния двигател или за колебливата водимост на Soul.
MINI Cooper Countryman - 445 точки
Напълно в духа на традициите на марката, Countryman буди въодушевление с прекрасната си управляемост, към която следва да прибавим и напълно приличен комфорт на возене. Макар и с най-късата каросерия в теста, моделът на MINI може да се похвали с най-интелигентно оползотворяване на вътрешния обем. Двигателят е доста муден.
Nissan Juke - 434 точки
Juke владее до съвършенство изкуството да бъде различен и провокативен. Той е богато оборудван, с разумна цена, чудесна водимост и темпераментен двигател. Спирачките обаче не са особено убедителни, вътрешното пространство е оскъдно, има какво още да се желае и от комфорта на возене.
Технически данни
Kia Soul | MINI Cooper Countryman | Nissan Juke | |
---|---|---|---|
Работен обем | 1591 cm³ | 1598 см³ | 1197 см³ |
Мощност | 132 к.с. (97 kW) при 6300 об./мин | 122 к.с. (90 kW) при 6000 об./мин | 115 к.с. (85 kW) при 4500 об./мин |
Максимален въртящ момент |
161 Нм при 4850 об./мин | 160 Нм при 4250 об./мин. | 190 Нм при 2000 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
11,4 сек | 11,6 сек | 10,3 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
35,4 м | 36,7 м | 40,6 м |
Максимална скорост | 185 км/ч | 191 км/ч | 178 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
6,7 л | 8,0 л | 8,6 л |
Базова цена | 22 790 € | 22,700 € | 21.090 € |