Три малки SUV модела с дизелови мотори премерват сили в тест
Вълната от SUV модели така и не иска да спадне. В малкия клас германските купувачи днес масово се насочват към Captur, докато Soul обслужва по-скоро индивидуалисти. Нов играч на терена е Opel Crossland X, който във варианта 1.6 Diesel ще трябва да се докаже срещу Kia Soul 1.6 CRDi и Renault Captur dCi 110.
Ето сега при SUV моделите най-после ще навлезе и малко разум. Не, шегуваме се, разбира се. С разум в тази категория не може да се постигне почти нищо. Все пак присъщите на вановете възможности за сгъване на задните седалки често биват споменавани, когато трябва да се изтъкне основание за покупка, различно от „Харесва ми”. Впрочем вановете бавно отмират, както личи и от примера с Opel: Наследникът на Opel Meriva се нарича Crossland X и е SUV модел от малкия клас. Сега подобни автомобили са нещо като хитове сред „колите за народа”. В Германия Renault Captur оглавява първата десетка по продажби, докато Kia Soul, макар и да е в тази категория, е далеч от мисълта да бъде масов хит – тя е прекалено „куул” за това.
„Куул?” Да. И преди всичко изключително индивидуална. Soul разчупва типичния за много SUV модели излъчващ важност облик с някаква весела безгрижност. Накарайте едно дете да нарисува автомобил – и очертанията сигурно ще ви напомнят за модела на Kia. Той не плува в общия поток, а стърчи навън – ъгловат, ръбест, дързък. И действително бива разпознаван отдалеч – нещо, което вече не е по силите практически на никой SUV модел.
Soul е малко по-широк от своите конкуренти, но въпреки това с по-добър обзор, в него има повече място – практически във всички посоки. Само по отношение на вътрешната височина моделът на Opel го превъзхожда леко. Отзад обаче Kia предлага удивително много пространство. Това се обяснява с изтеглената далеч назад седалка (с най-дълга опора за бедрата), която от своя страна ограничава обема на багажника. Наистина той може да бъде разширен посредством двойния под, но тогава пък дълбокото дъно пред задния праг пречи при повдигането и изваждането на тежки предмети.
Така вече сме навлезли в темата за функционалността, която макар да не ви издига в очите на съседите, е най-важното полезно качество на един автомобил за всекидневието. Тук Soul се представя на нормално ниво и при сгъване на задните облегалки (може и поотделно) образува стъпало и лек наклон на пода. Все пак в това положение максималният товарен обем е с над 100 литра по-голям, отколкото при конкурентите.
Kia впечатлява с управлението на инфо-развлекателните функции
В противовес на това Renault Captur вкарва в играта плъзгаща се задна седалка, както и жабка, която се изтегля като чекмедже. Ето нещо по-различно в еднообразието на SUV категорията. Opel отива още една крачка по-далеч и към преместващата се надлъжно задна седалка добавя голям отвор за дълги товари. Освен това ъгълът на неговите задни облегалки може да се регулира, а задният рафт да се прибира почти вертикално в една ниша зад седалките. На това място се проявява нещо от интелигентната изобретателност на Meriva.
Онова, което подслажда всекидневието – ако не броим добрата функционалност – е лекотата при управлението на системите. Тук Kia доказва, че комбинацията от сензорен екран и изнесени навън бутони на менюто трудно може да бъде надмината. Единствено многото бутони на волана изискват по-внимателно изследване – но за щастие, никой не е длъжен да ги използва непременно.
Понеже при Crossland X хората от Opel изпълняват общ проект с Peugeot/Citroën, преди сравнителното шофиране имахме, така да се каже, известни съмнения относно наличието на логична дигитална стратегия. Съвсем неоснователни, както се оказа. Наистина, новият Opel не постига напълно безпогрешната простота на Kia в структурата на менютата, но с няколко кликвания повече също достигате желаната цел. В Renault по традиция са необходими още няколко маркирания, докато системата разбере какво се иска от нея. Звучи малко объркано? И наистина е така. Независимо от това предлаганата серийно с оборудването Intens навигационна система ни хареса. Все пак Soul спечелва победа в раздела за каросерия което наред с щедрия простор и лесното управление се дължи и на по-приятната обстановка в автомобила. Серийно линията Spirit е оборудвана с покрито с изкуствена кожа арматурно табло, както и с много симпатични на пипане повърхности точно на онези места, които докосвате най-често. А и бездруго иначе скъпичкият Spirit е оборудван много добре.
Корейският модел продължава доброто си представяне и при поведението на пътя. След модернизацията през миналата година просто не можем да познаем Soul. Със своите 18-цолови колела (серийни при Spirit) и отличната си кормилна уредба той се изявява в завоите така ярко, както може да се предполага от външността му. И това доставя такова удоволствие, каквото не може да се предполага при автомобил от този клас.
Това впечатление не е резултат от изблик на чувства – и на тестовото трасе Kia доказва своя талант и изпреварва конкурентите си по управляемост. На това място не бива да премълчаваме, че тази пъргавина се заплаща с доста суров комфорт на возене. Големите колела предават късите неравности към каросерията в почти нецензуриран вид и изискват дебело тапицирани седалки, ако се каните да шофирате често на дълъг път.
Богат мултимедиен асортимент в Opel
Renault пък показва, че и точно обратните настройки също вършат работа. В противоречие с общия тренд Captur не тълкува компонента „Sport“ в означението SUV буквално и няма желание да се самодоказва в завоите (въпреки че чисто технически би могъл, както показват тестовете за динамика на пътя). Той глези своите пасажери с необичайно висок за този клас комфорт на окачването. Така Captur се очертава като напълно годен за далечни ваканционни пътешествия, а похвалата щеше да бъде пълна, ако седалките предлагаха по-добра опора за гърба.
Opel се опитва да заеме златната среда – тук ходовата част не е с такива меки настройки, но пък кормилната уредба предава по-добро усещане за пътя, а окачването се съпротивлява по-силно на накланянето в завои. Така с поведението си на пътя моделът се класира между Kia и Renault, но излиза напред в раздела за комфорт – благодарение на богатото си мултимедийно оборудване. Crossland X може да зарежда индуктивно смартфони и снабдява пътуващите с данни чрез WLAN. Не на последно място системата OnStar печели точки със своите услуги Concierge.
Благодатният дъжд от точки продължава да вали и при оборудването за безопасност: автоматично извикване на помощ при задействане на въздушна възглавница, стабилизация на ремаркето, асистент за спазване на лентата (серийно), предупреждение за сблъсък с движещ се отпред автомобил и асистент за аварийно спиране (също и при пешеходци) са функциите на Opel, които се оказват решаващи за победата в раздела за сигурност.
Спиране под всякаква критика
Поне отчасти Kia компенсира липсата на достатъчно асистенти с добро спиране; Renault обаче разочарова със своите екологични гуми и спира под всякаква критика (39,2 м от 100 км/ч до покой, което прави нула точки). Captur изостава все повече и повече и вече не може да подобри съществено позициите си дори с най-ниската си цена и с най-малките фиксирани разходи за период от пет години. Трето място.
И тъй, битката за победата ще бъде решена от задвижването. Субективно погледнато, със своя мощно ускоряващ 1,6-литров дизел и прецизно превключващата трансмисия Soul заема доста обещаваща позиция. Тук отново си казва думата удоволствието от шофирането. Обективно обаче моторът на Opel (също 1,6-литров) се нуждае от по-малко гориво (5,9 вместо 6,6 литра на 100 километра) – въпреки че дори ускорява малко по-добре, както установява хронометърът. Тук, но само тук, си казва думата и по-високото със 100 кг тегло на Kia.
Разходът е от решаващо значение, понеже в рамките на сравнителния тест участва на няколко места – при пробега с едно зареждане, емисиите (от източника до потребителя и NEFZ) и не на последно място при разноските за гориво. Като цяло Crossland X си спечелва свързано с разхода предимство от шест точки, а с това и победата в теста.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Дино Айзеле
Оценка
1. Opel Crossland X - 394 точки
Crossland X печели от богатото си оборудване за сигурност и мултимедия. Освен това със своята гъвкавост показва, че един SUV модел може да бъде съвсем практичен.
2. Kia Soul - 388 точки
Soul въодушевява с висок стремеж към повече завои и мощно теглещ мотор; за сметка на това комфортът на окачването и гъвкавостта са доста посредствени. По-малко точки моделът печели и заради високия в рамките на това сравнение разход.
3. Renault Captur - 364 точки
Renault доказва, че един малък SUV модел може да вози приятно и комфортно. С изключение на това Captur се представя блестящо единствено със съотношението между цена и оборудване. Недобро впечатление прави най-вече дългият му спирачен път.
Технически данни
1. Opel Crossland X | 2. Kia Soul | 3. Renault Captur | |
---|---|---|---|
Работен обем | 1560 куб.см | 1582 куб.см | 1461 куб.см |
Мощност | 120 к.с. (88 кВт) при 3500 об./мин | 136 к.с. (100 кВт) при 4000 об./мин | 110 к.с. (81 кВт) при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
300 Нм при 1750 об./мин | 260 Нм при 1500 об./мин | 260 Нм при 1750 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
10,9 сек | 11,4 сек | 11,2 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
37,6 м | 36,3 м | 39,2 м |
Максимална скорост | 187 км/ч | 180 км/ч | 180 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
5,9 л/100 км | 6,6 л/100 км | 5,7 л/100 км |
Базова цена | 24 000 евро (в Германия) | 25 240 евро (в Германия) | 22 990 евро (в Германия) |