Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Kia Sportage 1.6 T-GDI AWD: Смели форми

25.05.2022 19:46

Тест на топверсията със 180 к.с. и двойно предаване

При Kia нещата стават все по-интересни: след отлично направения електромобил EV6 сега идва ред и на петата генерация на популярния SUV модел Sportage, която е оформена в същия предизвикателен стил, но е с по-конвенционална техника.

Спортен сак – така наричахме последната Kia Sportage, която беше част от нашия парк от автомобили за продължителен тест. Този прякор идваше не само от името на автомобила, и от същността на въпросния SUV. Машината беше яркочервена, във версия 2.0 CRDi с оборудване GT-Line. Стегнато окачване, 400 Нм максимален въртящ момент и изявен талант за бързо преодоляване на завои. Без нито една авария за 100 000 километра. Единствено отчасти евтините материали и не на всички места солидната изработка донякъде влошаваха впечатлението от струващия 40 000 евро автомобил.

Сега, когато директно се прекачваме на новия Sportage, знаем къде и какво да търсим – бъркаме в жабката, проверяваме нишите за предмети – нещата изглеждат все така: твърда пластмаса и липса на някакъв вид меки подложки, с изключение на гумираната индукционна зарядна станция за смартфон в предната част на средната конзола. Затова пък скосеният отдолу волан и тапицираните с велур и изкуствена кожа седалки изглеждат направо страхотно. Което не променя мнението ни, че от Kia би могло да се очаква и повече финес: все пак топмоделът GT-Line с двойно предаване и бензинов мотор със 180 к.с. струва над 80 000 лева, а нагоре има поле за поръчване на още опции. При пълно оборудване дългият 4,50 метра Sportage се доближава до цената на дизелово Sorento с 202 к.с., което все пак и е един огромен SUV с възможност за теглене на до 2,5 тона прикачен товар.

Но нека се върнем към кокпита. Извитият панорамен дисплей е истинско попадение и се състои от два монитора с диагонал 31,2 сантиметра всеки. Вляво са виртуалните контролни уреди, които могат да се показват в абсолютно класически изглед – това е наистина чудесно. Вдясно имаме тъчскрийн със забележителна разделителна способност. Идеално за всички онези, които обичат да виждат голяма навигационна карта или внимателно да следят периметъра около автомобила при маневриране с помощта на системата от камери. Между другото, въпросните камери са абсолютна необходимост, тъй като обзорът от мястото на водача е доста лош.

По-красив не винаги означава и по-добър

За съжаление, тук Kia подобно на EV6 отново са решили да използват мултирежимна лента със сензорни бутони и стандартни въртящи се бутони. Изобщо не спорим, че тя изглежда добре (и спестява разходи на Kia), но значително затруднява управлението на климатика и инфо-развлекателната система. Често се случа човек погрешка да използва левия бутон за регулиране на температурата вместо за силата на звука или неволно да намали градусите от страната на пасажера, вместо да увеличи мащаба на картата. Веднъж като привикнете със системата, вероятно ще се чувствате ОК с нея, но това изисква време. Онлайн навигацията е базирана на облачна технология и реагира много бързо, същото важи за интуитивното гласово командване. Пътниците на втория ред разполагат с изобилие от простор и дори с функция за подгряване на седалките. Лек минус са малките места за предмети и бутилки във вратите. Затова пък можете да използвате интегрираните в предните подглавници закачалки.

Подобно на предшествениците си, Sportage не блести с изключителна гъвкавост на вътрешната концепция. Докато във VW Tiguan разполагате със сгъваемо място до водача и надлъжно регулиране на задните седалки, в Kia трябва да се задоволите с по-ограничена практичност. Няма и система за укрепване на товарите, единствено възможност за промяна на наклона на задните облегалки, както и ниша под дъното на багажника. Иначе товарният обем на Sportage е  съвсем приличен – 562 до 1751 литра, полезният товар също възлиза на съвсем задоволителните 574 килограма.

Спортен характер? Не, благодаря.

Разполагащият с технология мек хибрид, работеща на основата на 48-волтова бордна мрежа и стартер-генератор 1,6-литров бензинов турбомотор разполага със 180 к.с. и 265 Нм, което на хартия изглежда добре, но на живо е далеч от спортните амбиции. За спринта от място до 100 км/ч Sportage се нуждае от 9,1 секунди, а над 150 км/ч тягата отслабва драматично. Дори леките изкачвания по магистрала резултират в сериозно покачване на оборотите, а задвижването започва да звучи измъчено, помрачавайки донякъде иначе отличния комфорт при пътуване. В градски условия картината също е малко специфична – плавното потегляне е почти „мисия невъзможна”. Ремъчният стартер-генератор впряга мощността си (12 кВт) в действие изненадващо рязко и Sportage обикновено потегля с присецване. Едва потеглил, автомобилът започва да преминава последователно на по-висока и по-висока предавка, като често това се случва прекалено рано и налага обратно връщане на по-ниска степен при подаване на газ. В режим Eco двигателят се изключва при режими на движение без тяга, което функционира добре. Въпреки наличието на всички тези технологии, средният разход в теста отчете 8,4 л/100 км, което определено не е никак малко. По специалния ни нормиран маршрут за икономично шофиране разходът падна до 6,8 литра на сто километра и нито капка по-малко. Истината е, че ако търсите наистина разумен разход, най-добре ще е да се насочите към добрия стар дизел, който при Kia разполага със 136 к.с. и 320 Нм и във версия GT-Line струва с около 3000 лева по-скъпо.

Сигурен и уютен

Оттук насетне Kia се представя безупречно. Със своята прецизно настроена кормилна уредба тежащият 1,64 тона SUV се държи чевръсто и предвидимо на пътя, с лека склонност към недозавиване. Благодарение на блокируемия диференциал поведението остава сигурно и при по-сериозни предизвикателства, а има и възможност за регулиране на реакциите на двигателя, нивото на оборотите и необходимите за въртенето на волана сили в три степени. Комфортът на окачването пасва отлично на спокойния нрав на автомобила. То абсорбира добре почти всички видове неравности по пътя, без да залита към клатене на каросерията. Това несъмнено в определена степен се дължи на предлаганите за първи път при Sportage и единствено за ниво GT-Line електронно управлявани адаптивни амортисьори.

Впечатляващи са и измерванията на спирачния път от 130 км/ч, които дори след множествени повторения на упражнението показват отрицателно ускорение над 11,35 м/сек2 – респект! Сигурността като цяло играе много важна роля при Sportage. Централна въздушна възглавница, превъзходни LED фарове, адаптивен темпомат, асистент за приближаващ обект при слизане от задните врати – асортиментът от предложения в тази област е огромен. По-важното е, че всичко това функционира както трябва.

ОЦЕНКА

Повече вътрешен обем, повече комфорт, повече сигурност – с изключение на нехармоничното задвижване с технология мек хибрид, новият Sportage е значително по-добър от своя предшественик. Дали е по-добър и от Tiguan? Съвсем скоро ще проверим.


Каросерия
+   Обширно вътрешно пространство.
     Голям багажник.
     Висок полезен товар.
     Чудесен кокпит с интуитивни за управление бутони...
–   …но отчасти евтино изглеждащи материали.
     Прекалено малки ниши за предмети във вратите.
     Липсва разделителна мрежа между багажника и салона.
     Управлението на инфо-развлекателната система отвлича вниманието на водача.
     Неособено добър обзор.
 
Комфорт
+    Удобни седалки.
      Подгряване на волана и седалките.
      Добър комфорт на окачването.
      Богати възможности на инфо-развлекателната система.

Двигател/силово предаване

+    Функцията за движение без тяга при изключен ДВГ функционира много добре.
–    Семпли динамични показатели.
      Присецване при потегляне.
      Разходът е в най-добрия случай умерен.

Поведение на пътя
+    Предвидимо и безпроблемно пътно поведение.
      Добро сцепление.
–    Мудна водимост.
    
Безопасност

+    Множество асистиращи системи.
      Мощни и издръжливи спирачки.
      Отлични адаптивни LED светлини.

Екологичност
+     Използване на вече рециклирани материали.
       Ефективен режим Eco.
–     Висок разход на гориво, особено по магистрала.
      Смяна на масло на всеки 15 000 км.

Разходи

+     Седем години гаранция.
       Богато оборудване…
–    …Но и високи цени.

Текст: Мирослав Николов, Михаел фон Майдел
Снимки: Мирослав Николов

Коментари
comments powered by Disqus