За първи път компактен SUV модел приключва маратонския тест без повреди.
До средата на 2016 г. нито един SUV модел не беше приключвал маратонския тест на auto motor und sport с толкова добър резултат като Kia Sportage. Но този автомобил с двойно предаване притежава и други качества. Прочетете сами!
Вероятно не е нищо повече от случайност, че фотографът Ханс-Дитер Зойферт заснема бялата Kia Sportage до самолета Dornier Do 31 E1 пред музея на Dornier във Фридрихсхафен на Бодензее. Но компактният SUV модел на Kia, също като самолета прототип, се устремява вертикално нагоре още от самия си старт на пазара. Той прави южнокорейската марка позната в Германия и през 1994 г. Sportage вече е сред първите по продажби в компактния SUV клас. Днес тук той е най-продаваният автомобил на марката, изпреварвайки също популярния Cee’d. И за разлика от Do 31, който от 1970 г. не се е откъсвал от земята, Kia Sportage продължава да се продава добре и след смяната на модела в началото на 2016 г.
Че всичко това не е случайно, доказва нашият маратонски тест, в който бялата Kia с регистрационен номер F-PR 5003 измина точно 100 107 километра и изразходи 9438,5 литра дизелово гориво и пет литра моторно масло. А иначе? Иначе нищо. Окей, почти нищо, понеже все пак автомобилът успя да изхаби един комплект пера за чистачки, а също и по една гарнитура от зимни и летни гуми. Първоначално монтираните Hankook Optimo с формат 235/55-18 останаха на автомобила около 51 000 км и след това остатъчната дълбочина на каналите беше 30 процента. По подобен начин изглеждат нещата и при зимните гуми – Goodyear UltraGrip издържаха на колелата на Sportage две зими и почти 50 000 км, като след това вече се нуждаеха от замяна, понеже дълбочината на шарките беше спаднала до 25 процента.
Бързо износване на спирачките
С това стигаме до една тема, която донесе на нашия Sportage известна горчивина – сравнително бързото износване на спирачките. При всяко посещение в сервиз за редовно обслужване (на 30 000 км) се налагаше да бъдат сменени поне предните накладки, а веднъж дори и предните спирачни дискове. Неособено практичен е и фактът, че липсва индикатор за износването на накладките, затова бихме посъветвали те да бъдат проверявани визуално.
Понеже веднъж предните накладки не бяха налице в момента на редовната проверка, тяхната смяна беше извършена 1900 км по-късно – оттам и допълнителния престой в сервиз след около 64 000 изминати километра. Иначе по спирачната уредба нямаме забележки – тя работеше съвсем прилично, а и прикачваните от време на време ремаркета също спираха с лекота.
Kia Sportage с нулева равносметка за дефекти
Бялата Kia не показа никакви дефекти, поради което накрая получи индекс на повреди нула и зае първо място в класа си по надеждност пред Skoda Yeti и Audi Q5. Изобщо многобройните потребители имат малко поводи да се оплакват от техническия хардуер на Sportage. Двигателят получава похвали, повечето водачи го възприемат като тих и равномерно работещ, само при студено стартиране става малко шумен, както между другото е отбелязал и редакторът Йенс Драле: „При ниски външни температури двулитровият дизел вдига доста врява при студено стартиране.”
Себастиан Ренц обаче описва задвижването като „особено приятно и радващо спокойно”. Общ момент в много бележки относно мотора са оплакванията от леко сдържания му темперамент. Това не се дължи на обективните динамични характеристики – в края на маратонския тест Sportage ускоряваше от място до 100 км/ч за 9,2 секунди и достигаше скорост 195 км/ч. Но моторът реагира недотам спонтанно на командите с педала за газта, а меко и уверено превключващият автоматик засилва още повече това впечатление. Много водачи обаче виждат в спокойните маниери на задвижващия блок преди всичко едно предимство на модела на Kia – той е автомобил, който ви стимулира към спокойно и равномерно шофиране.
Сравнително висок разход
Онова, което не се вписва добре в тази положителна картина, е сравнително високият разход на гориво. Със средно 9,4 л/100 км двулитровият дизел не е твърде пестелив и дори при подчертано икономично шофиране най-често остава над границата от седем литра. При бързи преходи по аутобан през него минават дори над дванайсет литра на сто – така 58-те литра на резервоара бързо се изчерпват. Неразбираем остана и фактът, че индикаторът за разполагаемия пробег скача веднага на нула, когато останат по-малко от 50 километра.
Приятно работещият силов тракт обаче не е единствената причина, поради която моделът на Kia беше охотно предпочитан за пътувания на дълги разстояния. Простата, лесна за управление инфо-развлекателна системи също играеше роля за това. Изборът на радиостанция, въвеждането на цел за навигацията – всичко онова, което в някои други автомобили се превръща в дразнеща игра на криеница, в Kia става бързо и без затруднения. Така лесно можете да простите недотам съвършеното гласово въвеждане. „Ясно надписани елементи за управление, еднозначни аналогови уреди, удобно за ръцете настройване на климатика, логични менюта на навигацията, безпроблемно свързване с телефон чрез Bluetooth и мигновено разпознаване на MP3 плейър – великолепно!”, хвали автомобила за пореден път Йенс Драле. Онова, което малко смущава, при това не само него: Ако сте изключили гласовите указания на навигацията, тя продължава натрапчиво да взима думата при всяко ново стартиране на автомобила, нова цел или заобикаляне на задръстване. Това е досадно, особено при положение че за да изключите звука отново, трябва задължително да слезете с едно ниво надолу в менюто.
Kia Sportage впечатлява с пространство
От друга страна, голям брой похвали получава щедро предлаганото пространство за пътници и багаж, което беше оценено не само от колегата Щефан Сершес: „Четирима възрастни плюс багаж пътуват удобно и в съвсем приемлив комфорт”, отбелязва той в съпровождащата всяко пътуване карта за впечатления. Като става дума за комфорт – забележки по повод на по-скоро нееластичното окачване, преди всичко върху къси неравности, се срещат в картите сравнително често. „Подскачаща ходова част” или „силни тласъци при къси вълни по настилката” са някои от бележките, които четем там.
По-малко единодушие цари при оценката на седалките; само по-високите колеги от редакцията отбелязват, че предните кресла са оразмерени малко по-пестеливо от необходимото. „Истински могат да ви подразнят само малките седалки без забележима опора за плешките”, се оплаква например един член на редакцията. За повечето потребители обаче няма основания за недоволство от седалките. Колегите предпочитат да похвалят доброто качество на изработката, както например прави главният редактор Йенс Катеман, който след едно 300-километрово служебно пътуване е записал: „Съвсем прилично изработен автомобил с чудесно оборудване, всичко е много добре, като изключим проблемите върху къси неравности.” Всичко е много добре – така можем да формулираме и квинтесенцията на нашия маратонски тест. Защото подобно постижение далеч не е по силите на всеки – да станеш най-добрия SUV модел в цялата история на маратонските тестове на auto motor und sport!
Заключение
И така, Kia Sportage 2.0 CRDi 4WD не показа никакви дефекти, но как ще я запомним? Като надежден спътник, който никога няма да ви изостави и който освен това не ви ядосва с нищо. Лесното управление на функциите, прегледният интериор и богатото оборудване са неща, които се научавате да цените във всекидневието – също както и големият багажник и съвсем приличното място за пътниците.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт, Холгер Витих, Тимо Флек, Маркус Щир, Дино Айзеле, Йохен Албих, Йонас Грайнер, Щефан Сершес, Томас Фишер, Йоахим Шал
Yavor
След прочитането на тази статия и изгледани няколко клипа, аз се насочих към модела. До момента без забележки, само разхода на гориво е една идея по-висок.
rumen ivanov
Много приятен и наистина безпроблемен автомобил.