На какво е способен новият Gran Turismo на южнокорейската компания
С модела Stinger марката Kia за първи път се осмелява да излезе на терена на най-добрите. Спортният седан трябва да се конкурира с елитните германски автомобили. В сравнението с BMW 440i Gran Coupé xDrive новият Stinger 3.3 T-GDI ще покаже колко добре е подготвен за такива битки.
Нека започнем с едно число – 20 650 евро. Това е разликата в цените между двата изпитвани автомобила. Защото BMW 440i Gran Coupé xDrive Luxury Line с цялото допълнително оборудване, с което е екипиран този тестов автомобил, струва в Германия точно 77 130 евро, 3300 от които само за лака с цвят Frozen Silver Metallic.
В това отношение на заинтересуваните от покупка на Kia им е малко по лесно, понеже Stinger 3.3 T-GDI се предлага единствено с линията на оборудване GT в комплект с двойно предаване на цена от 54 900 евро. И понеже почти всичко присъства на борда серийно, списъкът с екстрите не предлага особени шансове покупната цена да се вдигне до небесата – остъклен покрив за 690 евро и лак металик, в този случай High Chroma Red за 890 евро. Общо прави 56 480 евро.
Мощен двигател на Kia
Не твърдим, че това са малко пари, особено пък за една Kia; досега продуктите на корейската марка обитаваха по-скоро други ценови региони. Но сега трябва да напишем цялата истина: в действителност Stinger не е първият опит на Kia да получи представителство в по-спортния сектор. Kia Elan, лицензен дериват на Lotus Elan от началото на 90-те години, се произвеждаше между 1996 и 1999 г. в тираж от няколкостотин екземпляра и се продаваше и в Европа. Споменаваме го, за да не каже някой, че не знаем.
Но нека се върнем на Stinger. Производителят гледа на този модел като на „модерен гран туризмо с мощност и стил”, дизайнът му е базиран на студията GT от 2011 г. В нейна полза може да се каже, че не е остаряла особено въпреки шестте години, изминали от дебюта й. Моделът на Kia изглежда добре и донякъде е ориентиран към европейски образци, без открито да ги копира. И понеже при стилистиката нещата бездруго са доста несигурни, по-лесно е да се осигури достатъчно мощност. Под капака се намира 3,3-литров V6 турбомотор с 370 к.с., при това разположен надлъжно, понеже Stinger е изграден върху платформа с предно предаване. Тук двойното предаване и автоматичната трансмисия са серийни, а също и адаптивната ходова част – но за това ще говорим по-късно.
Тази мощност е с почти 50 к.с. по-висока, отколкото при BMW 440i с неговия трилитров редови шестцилиндров двигател от моторното семейство B58 – последното си заслужава да бъде споменато, защото BMW си позволява лукса да произвежда няколко трилитрови шестцилиндрови моторни серии: предшественика N55 (например в 435i), както и S55 в M3 и M4. С B58 и 440i клиентите вероятно ще бъдат задоволени напълно – понеже при един автомобил, както и в живота въобще, е важна не само първичната сила, но и начинът, по който си служиш с нея.
С това вече се озоваваме в епицентъра на сравнителния тест, и по-точно на магистралата, където BMW без никакви усилия следва по-мощната Kia. При първоначалното и междинното ускоряване двата автомобила са практически еднакво бързи. Единствената разлика е, че при 440i максималната скорост е ограничена до 250 км/ч, докато на Stinger е позволено да достига 270 км/ч. Макар и до голяма степен теоретична, тази разлика заслужава да бъде отбелязана.
Все пак на магистралата Kia не може да се откъсне истински пред BMW. Тя по-скоро дразни водача си с нехармоничното отдаване на мощността. В течение на първите милиметри от хода на педала за газта V6 моторът на Kia генерира по-скоро недостатъчна мощност, за да дръпне след това по-силно, отколкото сме очаквали. Тогава шестцилиндровият двигател започва да реве ядосано и е толкова напорист, че изненадва дори и предавателната си кутия. Тя реагира с нежелание и сътресения при превключванията, особено когато се ускорява от много бавно движение.
Тези особености правят още по-силно впечатление, когато непосредствено след това се прекачите в 440i. Все пак хората в BMW разбират нещо от задвижващи блокове. Преимуществото на опита на конструкторите си шестцилиндровият агрегат демонстрира, поемайки с усет газта, с равномерно разгръщане на мощността и с мек като коприна ход. Освен това осемстепенният автоматик влиза в ролята на идеален партньор, превключва едновременно меко и уместно, реагира светкавично на ръчни намеси.
При Kia водачът също може да превключва с планките на волана, но трансмисията реагира на това далеч не толкова усърдно. Какво още да кажем за задвижването? Моделът на BMW изразходва средно около един литър гориво по-малко на 100 километра. Наистина при автомобили от ценовия клас около 60 000 евро това не е от решаващо значение, но все пак моделът, който спестява повече енергийни ресурси, е 440i xDrive. И нека да кажем за двойното предаване – никой от двата автомобила няма проблеми със сцеплението, като при Kia се долавя по-силен акцент върху задния мост.
По-чевръст и по-прецизен е моделът на BMW
Поради това Kia реагира на промените в натоварването с по-силно завъртане около вертикалната ос, но все пак остава добре контролирана. Това наред с другото се дължи на много добре настроената кормилна уредба – тук действително с всяко следващо поколение Kia отбелязва неимоверен напредък. В Stinger слабата обратна връзка и непрецизното управление на по-стари и по-евтини модели на марката не са нищо повече от далечен спомен.
Това, че „четворката” влиза в завоите с още един нюанс по-прецизно и с повече усет, не поставя под съмнение качествата на Stinger. BMW сменя посоката като цяло по-чевръсто, остава за по-дълго неутрален и проявява значително повече охота към завоите от корейския си конкурент. Това впрочем се проявява толкова по-отчетливо, колкото повече системи за подпомагане действат при Kia в съответния момент. Техният брой далеч не е малък и те най-често работят съвсем прилично, но свръхнервните предупреждения за опасност от сблъсък с предния автомобил и прекалено драстично намесващият се в управлението при най-висока степен на чувствителност асистент за спазване на лентата имат съответния нервиращ ефект.
Затова е по-добре да ги изключим, което все пак става по съвсем прост начин. Така навлизаме в раздела, в който продуктите на Kia винаги се представят добре – управлението на функциите. В Stinger то вече не работи толкова гладко, защото има и много повече неща за управляване, отколкото в Rio или Venga.
Например сензорният екран е разположен високо и удобно за погледа, но за да го докосвате, трябва да вдигате високо дясната си ръка и да я изпъвате. Това затруднява точното улучване на полетата по екрана и с времето предизвиква умора. Освен това сребристите бутони на менюто трудно се четат в доста сумрачната кабина, а изображението върху също серийния head-up дисплей е доста пестеливо.
При 440i всичко протича по-гладко и без запъване. Благодарение на това BMW изглежда като по-качествен и по-зрял автомобил, което се дължи и на грижливостта при осигуряване на качество в детайлите и при избора на материали. И в това отношение Kia има какво да наваксва – Stinger не се усеща като много по-различен от далеч по-евтини модели на марката.
Вероятно вече предполагате, че Kia Stinger ще завърши този сравнителен тест с известно изоставане от BMW 440i Gran Coupé – въпреки точките, които набира с по-изгодната си цена, по-богатото оборудване и много по-дългия период на гаранцията. Затова тук е мястото да изброим още няколко добри страни на модела на Kia. Към тях принадлежат например предлаганият вътрешен простор, защото тук има осезаемо повече място за пасажери и багаж, отколкото в значително по-тясно скроеното BMW, макар че на задната седалка на Stinger мястото над главите е недостатъчно. Комфортът на окачването е забележителен, въпреки че в този случай 440i получава малко по-висока оценка с предлаганото срещу доплащане адаптивно окачване. С него баварецът реагира по-фино и поема по-невъзмутимо грубите неравности.
Това е още една причина BMW да се очертае като по-добрата покупка. Клиентът обаче ще трябва да се примири с разликата в цените. Тя е достатъчна за купуването на място в подземен гараж в Мюнхен – или на два броя Kia Elan на старо в добро състояние.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Ахим Хартман
Оценка
1. BMW 440i Gran Coupé xDrive Luxury Line - 433 точки
По-съвършен мотор, по-балансирана ходова част, по-добро качество, по-висок комфорт – BMW води по точки в повечето дисциплини. Не е изненада, че е значително по-скъп.
2. Kia Stinger 3.3 T-GDI GT - 408 точки
Stinger е един нелош автомобил, но в някои детайли, би могъл да претърпи леки доработки. Много добри са мощният мотор, точната кормилна уредба и цената.
Технически данни
1. BMW 440i Gran Coupé xDrive Luxury Line | 2. Kia Stinger 3.3 T-GDI GT | |
---|---|---|
Работен обем | 2998 куб. см | 3342 куб. см |
Мощност | 326 к.с. (240 кВт) при 5500 об./мин | 370 к.с. (272 кВт) при 6000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
450 Нм при 1380 об./мин | 510 Нм при 1300 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
4,9 сек | 5,0 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
34,6 м | 35,3 м |
Максимална скорост | 250 км/ч | 270 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
10,5 л/100 км | 11,6 л/100 км |
Базова цена | 61 800 евро (в Германия) | 54 900 евро (в Германия) |
Vladimir Kolev
Поздравления за BMW, че са запазили конвенционална ръчна спирачка (виж снимките), нещо което за съжаление изчезва дори в спортните версии на конкурентите.