Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Kia Stinger срещу VW Arteon: Екстроверти

30.11.2018 11:59

Сравнение на две елегантни и мощни купета с четири врати

Екстравагантни и все пак разумни – ето, че тази комбинация не е съвсем невъзможна за постигане. Представяме ви Kia Stinger и VW Arteon във варианти с двулитрови бензинови турбодвигатели.

Преди да дадем началото на настоящия сравнителен тест, се замислихме сериозно над следния основополагащ въпрос: дали е по-добре хората да те смятат за нещо повече, отколкото си в действителност, или да си нещо повече, отколкото останалите вярват, че си? Мислите ни неслучайно са в тази посока, тъй като те касаят пряко същността на двете големи купета с четири врати, които предстои да се изправят в дуел едно срещу друго.

Започваме със Stinger – това е автомобил, който повечето хора определено не очакват да открият в шоурума редом до Picanto, Ceed или Sportage. Интересно е да споменем, че дори и хора с очевидно немалки познания по отношения на автомобилите първоначално се объркват какво точно стои пред тях, когато видят Stinger за пръв път. „Това ще да е новия модел с 4 врати на AMG!“, предполага една видимо впечатлена млада дама. Скоро долита друг отговор от симпатичен джентълмен: „Виж ти – старо Maserati!“ Дори след като прочетат надписа на задния капак, хората продължават да бъдат видимо силно изненадани от видяното. Което без съмнение ще накара много от притежателите на този автомобил поне за малко да се почувстват като един своеобразен Пол Нюмън или Джеймс Хънт на млади години.

Arteon си спестява подобни заигравки с мнението на публиката. Това вероятно се дължи на факта, че традиционно VW предпочита да впечатлява купувачите във висшия сегмент повече с перфекционизъм, отколкото с екстравагантност. Arteon използва технологичната платформа на Passat и слиза от конвейерите на завода в Емден. Неговата сдържаност може би намалява усещането за „ексклузивен лайфстайл“, както е модерно да се казва, но не и стойността на неговите качества.

Например благодарение на концепцията с напречно разположен двигател той предлага значително по-просторен интериор, въпреки че външната му дължина превъзхожда Stinger само с 3,2 см. При корейския модел задвижващият агрегат е инсталиран надлъжно, което му дава сериозно предимство по отношение на разпределението на теглото между предния и задния мост (51 към 49 процента; VW: 57 към 43 процента), но клиентите трябва да се примирят с по-тесния салон и по-малкия багажник.

Неочаквано елегантен

Последният Passat с полегата задница беше от поколението B2, което се произвеждаше до 1988 година. Днес този тип концепция се нарича Fastback, което на външен вид изглежда по същия начин, но затова пък звучи много по-динамично. Практическите качества на този тип концепция си остават непроменени. Трябва да разполагате с доста солидно количество багаж, за да изпълните целия товарен обем от 563 литра. Ако сгънете задните седалки, Arteon осигурява 1,5 кубични метра пространство за товарене. Мястото за пасажерите също е изобилно, както отпред, така и отзад.

Водачът и спътникът му седят на извънредно удобни кресла, по отношение на чиято странична опора обаче има какво още да се желае. Трябва да се признае, че зад волана на Arteon водачът не се чувства толкова естествено интегриран, колкото в Stinger. При него позицията на седене е само с един сантиметър по-ниска, но е значително по-спортна. Ниският покрив създава известно усещане за интимност, но не и за теснота – поне що се отнася до предния ред седалки.

Иначе вътрешността на Kia далеч не е толкова екстравагантна, колкото би очаквал човек след предизвикателната външност – малко хром тук, малко метал там, и това е всичко, ако ви се е искало да откриете неподражаем интериорен стил, вероятно ще останете малко разочаровани. Едно обаче не може да отречем – в Южна Корея очевидно все още вярват в бъдещето на класическите бутони и ги поздравяваме за това – управлението на функциите е изключително интуитивно. С простиращата се по цялата широчина на таблото лайстна на вентилационните дюзи, дигитален кокпит и модерна инфо-развлекателна система, VW изглежда по-модерен, по-редуциран и по-качествен, но не и задължително по-ергономичен. Атмосферата без съмнение е изисквана, но командването на някои функции изисква привикване и отвлича вниманието.

Време е да натиснем бутона за стартиране на двигателя, разположен вляво пред скоростния лост. Arteon потегля – и то по доста впечатляващ начин. Двулитровият турбодвигател ускорява автомобила без никакво забавяне, тегли уверено и набира обороти с лекота. Със своите динамични показатели разполагащият с 280 к.с. VW допреди две десетилетия щеше да играе в лигата на спортните автомобили. Автомобилът се държи спокойно и винаги запазва добрите си маниери. с едно изключение, тъй като в спортен режим седемстепенната трансмисия с два съединителя работи доста нервно и поддържа ненужно високи обороти, а в комфортен режим се държи малко вяло и на моменти има склонност към излишно превключване на предавките в нисходящ ред.

Въпрос на вкус

С казаното преди малко всъщност и се изчерпват критиките към Arteon. С адаптивните си амортисьори (част от серийното оборудване) автомобилът се справя удивително добре с абсорбирането на всякакъв тип неравности по пътя. Двойното предаване се грижи за безупречно сцепление, като при нужда Haldex съединителя изпраща необходимия спрямо моментната ситуация процент от тягата към задния мост. Иначе като цяло VW се държи като автомобил с предно предаване – насочването му в завоите е изключително прецизно благодарение на прогресивното управление, остава дълго време неутрален и в граничен режим показва лека склонност към недозавиване. За да усетите тази тенденция обаче, трябва да се движите наистина много бързо, тъй като резервите на ходовата част са много солидни, а поведението на Arteon e сигурно, спокойно и невъзмутимо.

Хладният разум е препоръчителен и когато оценяваме пътното поведение на Stinger. Още щом седнете зад волана и започвате да се представяте прекрасни неща – задно задвижване, никакви влияния от задвижването към волана, ех, красота. След първите два-три завоя дори започвате инстинктивно да предполагате, че този автомобил действително се кара по-добре от VW. Но всъщност не е точно така – Stinger просто се усеща по-див и спонтанен, но не е по-бърз. На кормилната уредба й липсват прецизност и обратна връзка от волана. Факт, в Kiа непрекъснато се случва повече, отколкото във VW, но това не винаги е за добро. Достатъчно е рязко да отнемете газта в завой, и задницата олеква дотолкова, че поднася. Естествено, можете лесно да компенсирате този ефект чрез контриране с волана, но ESP често се намесва или твърде рано, или твърде късно, и това прави поведението доста индиферентно. На системата й се налага да се намесва и при каране върху вълнообразни неравности, когато колелата на задния мост лесно губят сцепление, тъй като независимо от наличието на адаптивни амортисьори окачването е подчертано твърдо.

При ускорението от място до 100 километра в час Stinger изостава с 1,6 секунди зад заводските данни и отстъпва на Arteon, но въпреки това неговото задвижване се усеща по-енергично. От една страна това без съмнение се дължи на по-плътния звук на двигателя. Другият и доста по-съществен фактор е по-сполучливия синхрон между двигател и трансмисия. Осемстепенният автоматик е собствена разработка на Kia и е адаптиран много фино към параметрите на двулитровия турбомотор. Кутията успява да прикрие кратката фаза на замисляне, която е необходима на Twin-Scroll турбокомпресора, докато се заеме с пълни сили със задачата си. За разлика от VW, тук водачът почти никога не изпитва порив да използва планките за ръчна смяна на предавките.

Stinger на пръв поглед изглежда доста по-скъп от Arteon, но със значително по-богатото си серийно оборудване той оправдава разликата в цената, като освен това печели важни точки със седемгодишната си гаранция.

В крайното класиране Arteon печели с доста сериозна преднина, но това не омаловажава качествата на Stinger. Може би най-хубавото на автомобилите в този тест е, че по свой напълно различен начин всеки от тях ще направи притежателя си неимоверно щастлив.

ОЦЕНКА

1. VW

Arteon демонстрира завиден перфекционизъм по отношение на комфорта, динамиката и сигурността на пътя, като наред с това е пъргав, динамичен и де факто не е неоправдано скъп. Единствено спирачките и трансмисията биха могли да бъдат с една идея по-добри – затова пък по отношение на емоциите този модел превъзхожда всеки друг съвременен представител на марката.

2. Kia
За Stinger е от първостепенна важност да демонстрира присъствие, но същевременно вози по-некомфортно, вътрешният простор е значително по-ограничен, а ускорението изостава от заводските данни. И все пак е впечатляващо, че по много показатели той се доближава плътно до VW. Stinger с основание ще допадне на мнозина.

Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Дино Айзеле

Коментари
comments powered by Disqus